شنبه 3 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمود احمدی نژاد: مخالفان ما از خود ما آزادتر هستند؛ تخلف می کنند و آزادانه راه می روند، جرس

جرس - محمود احمدی نژاد طی کنفرانسی خبری در نیویورک، در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید "شما از انتخابات آزاد در فلسطین صحبت می کنید؛ ولی در كشورتان مخالفان در خانه‌های خود محبوس هستند و تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران نیز از كشور خارج شده اند. آیا این تناقض بین حرف و عمل شما نیست؟"، مدعی شد "اتفاقا مخالفان ما آزادتر از ما هستند؛ تخلف می‌كنند؛ تهمت می‌زنند و آزاد نیز راه می‌روند و آزادتر از خود ما در ایران هستند. "

وی همچنین ادعا کرد " این كه چند روزنامه نگار از ایران رفته یا نرفته مهم نیست؛ ایرانی‌ها آزاد هستند كه سفر كنند و در جاهای مختلف دنیا زندگی كنند. "



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدی‌نژاد ظهر جمعه به وقت نیویورك، طی یك نشست خبری با رسانه ها، ضمن اشاره به مشكلات اقتصادی دنیا و با بیان این كه "چشم‌انداز روشنی از روند موجود دیده نمی‌شود"، خاطرنشان كرد: ریشه‌ مشكلات كنونی به دو عامل برمی‌گردد؛ اندیشه سرمایه‌داری و هم‌چنین مدیریت ناشی از اندیشه سرمایه‌داری."


احمدی‌نژاد با بیان مجدد این نکته كه "نظام سرمایه‌داری به پایان راه رسیده، در بن‌بست قرار دارد و قادر نیست خود را از شرایط موجود نجات دهد"، تاکید کرد "وضعیت موجود باید تغییر كند؛ باید دولت‌ها و ملت‌ها در یك فضای عادلانه در مدیریت جهان مشاركت داشته باشند و همه از حقوق برابر برخوردار باشند. "


شما چطور به نمایندگی از مردم نیویورك صحبت می‌كنید
به گزارش ایسنا، در ادامه این جلسه، خبرنگاری گفت كه شما روز گذشته حرف‌هایی را در ارتباط با یازده سپتامبر زدید كه این سخنان موجب ناراحتی مردم نیویورك شد و گفتید كه آمریكایی‌ها خود این اقدام را برای حمله به افغانستان و عراق و كمك به اسراییل انجام دادند، "سخنان شما باعث ناراحتی مردم شده و شما باید از مردم نیویورك معذرت ‌خواهی كنید" كه احمدی نژاد گفت: بحثی كه من مطرح كردم بحث روشن و دقیقی بود. حادثه‌ای رخ داده و به بهانه آن حادثه دو كشور اشغال شده است ... یك گروه حقیقت‌یاب باید علت واقعی یازده سپتامبر را كشف كند ..."


بهتر است هر كس از طرف خودش صحبت كند
احمدی‌نژاد خطاب به خبرنگار گفت: شما چطور به نمایندگی از مردم نیویورك صحبت می‌كنید... بهتر است هر كس از طرف خودش صحبت كند. ..من از حقوق مردم نیویورک دفاع كردم تا پول‌شان خرج جنگ و كشتن مردم در عراق و افغانستان نشود. فرزندان‌شان جایی نروند كه نمی‌دانند كجاست. ..اگر دولت آمریكا از این سخنان عصبانی شود حق دارد چون انتظار دارد همه تابع او باشند ولی من فكر نمی‌كنم نظر مردم نیویورك آن باشد كه شما گفتید.


ما دخالتی در مسائل داخلی لبنان نداریم
در ادامه یك خبرنگار لبنانی پرسید، شما موقعی كه به نیویورك آمدید با رسانه‌های زیادی به‌خصوص با رسانه‌هایی كه متعلق به شركت‌ها هستند مصاحبه كردید. چرا با رسانه‌های مستضعف كه خود شما حامی آن هستید گفت‌وگویی نكردید؟ در ضمن پیام شما در آستانه سفرتان به لبنان چیست؟ نظرتان در ارتباط با بررسی موضوع ترور رفیق حریری و دادگاه مربوط به آن؟

احمدی نژاد پاسخ داد "من با رسانه‌های مختلفی گفت‌وگو كردم و بخشی از آن نیز رسانه‌هایی هستند كه وابسته به شركت‌ها و دولت آمریكا هستند. با رسانه‌های لبنانی نیز صحبت كردم و شما را نیز دوست دارم.
... درباره دادگاه ترور حریری صالح‌ترین افراد خود لبنانی‌ها هستند كه می‌توانند در این ارتباط تصمیم بگیرند و ما دخالتی در مسائل داخلی لبنان نداریم.


كار آن‌ها غیرقانونی است و ما این را نمی‌پذیریم
احمدی نژاد در پاسخ به سوالی در مورد مذاكره ایران با گروه 1+5 و این كه به نظر وی كدام یك از كشورهای اروپایی در ایجاد باب مذاكرات می‌توانند تاثیرگذار باشند؟ گفت: ما همیشه آماده گفت‌وگو بوده‌ایم. قطعنامه اخیری نیز كه علیه ایران صادر شد در حین مذاكرات صادر شد. .. آن‌ها گفتند قطعنامه صادر كنید و ایران را تحت فشار قرار دهید تا نظرات ما را بپذیرند...كار آن‌ها غیرقانونی است و ما این را نمی‌پذیریم؛ اما همان‌طور كه گفتم راه برای گفت‌وگو در چارچوب عدالت و احترام باز است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه گفت‌وگوی ایران با گروه 1+5 چه موقع آغاز می‌شود؟ گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی احتمالا در ماه اكتبر نماینده ایران با یكی از اعضای 1+5 در مورد چارچوب گفت‌وگوها دیدار و ملاقات می‌كند .


اگر در كشورشان انتخابات آزاد برگزار شود معلوم نیست كه رای بیاورند
احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال كه نظرتان در این ارتباط چیست كه موقعی كه شما در مورد یازده سپتامبر صحبت می‌كردید عده‌ای از نمایندگان كشورهای غربی جلسه مجمع عمومی را ترك كردند؟ گفت:‌ برخی خیال می‌كنند كه تمام دنیا هستند... گوش فلك را از شعارهای‌شان كر كرده‌اند ... آنها عده‌ای قلیلی هستند كه اگر در كشورشان انتخابات آزاد برگزار شود معلوم نیست كه رای بیاورند. ..این روش ها دیگر جواب نمی‌دهد. همان‌طور كه نظام سرمایه‌داری به پایان رسیده رفتار تبعیض‌آلود نیز به پایان رسیده است. عده قلیلی از جلسه بیرون رفتند ولی بخش مردمی پر از جمعیت بود. بسیاری از كشورها نمایندگان‌شان حضور داشتند. آن‌ها حتی حاضر نیستند كه در سازمان ملل كه باید آزادترین نقطه جهان باشد یك حرف مخالف را بشنوند، ‌این رفتار دیكتاتوری ناشی از تفكر سرمایه‌داری است؛ البته برای ما خیلی مهم نیست و حساسیت نداریم.


چرا بعد از نه سال؟
خبرنگاری از احمدی‌نژاد پرسید چرا شما موضوع یازده سپتامبر را بعد از نه سال مطرح كردید در حالی كه دیگران انتظار داشتند حرف‌های دیگری از شما بشنوند نه در ارتباط با یازده سپتامبر؟ كه وی گفت: این هم حرف دیگری است و اگر من سه سال یا پنج سال دیگر نیز این حرف‌ها را می‌زدم باز هم این سوال پرسیده می‌شد... آن‌ها اسم تروریست‌ها را اعلام كنند و بگویند چه كسانی هستند؟ چند نفر و كجا هستند؟


ما نگران هستیم كه یازده سپتامبر به موجودی مقدس تبدیل شود
وی گفت: ما نگران هستیم كه یازده سپتامبر به موجودی مقدس تبدیل شود كه دیگر هیچ مورخی نتواند در مورد آن تحقیق و سوال مطرح كند و اگر مطلبی را مطرح كرد دچار مشكل شود.‌ ما نباید هر چیزی را به جعبه سیاه تبدیل كنیم و اگر جعبه سیاه شد، باید اجازه بدهیم عده‌ای متخصص آن را باز كنند تا ببینند در آن چه گذشته است.


مذاکره با همه جز اسراییل
احمدی‌نژاد در مورد مذاكره ایران با آمریكا نیز گفت:‌ ما بارها گفته‌ایم كه می‌خواهیم با همه دولت‌ها به جز اسراییل رابطه خوبی داشته باشیم، دولت آمریكا خودش رابطه‌اش را با ما قطع كرد. آمریكا باید موانع را برای این گفت‌وگوها اصلاح كند و این گفت‌وگوها در چارچوب برابری و عدالت صورت بگیرد.


رفراندم و انتخابات آزاد برای فلسطین
احمدی‌نژاد در مورد مذاكرات صلح و سرنوشت فلسطین نیز گفت: فكر می‌كنم در این ارتباط مردم فلسطین باید تصمیم بگیرند، سرنوشت فلسطین باید توسط ملت فلسطین تعیین شود و مردم فلسطین در یك رفراندوم آزاد تصمیم‌گیری كنند. طرح‌هایی كه ملت فلسطین در آن حضور و نقشی ندارد نمی‌تواند موفق باشد. از طرف دیگر باید توجه داشت كه ملت فلسطین نیازمند قیم نیست.


مذاکره ای با آمریکایی ها برگزار نشد
احمدی نژاد در پاسخ به این سوال كه آیا در این چند روزی كه شما در نیویورك بودید مذاكره و یا جلسه‌ای بین مقامات ایرانی و آمریكایی برگزار شد یا خیر؟ گفت:‌ خیر، این‌جا جلسه‌ای با هم نداشتیم. البته ما با بدنه‌ی مردم آمریكا ارتباط داشتیم و هر سال گروه‌های مختلف آمریكا با من ملاقات می‌كنند و در این سفر نیز با چهار گروه از مردم آمریكا ملاقات داشتیم.


مخالفان از ما آزادتر هستند
در ادامه خبرنگاری خطاب به احمدی‌نژاد گفت شما صحبت از انتخابات آزاد می‌كنید و این كه در فلسطین باید انتخابات رعایت شود و حقوق مردم رعایت شود ولی در كشور شما مخالفان شما در خانه‌های خودشان مبحوس هستند و تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران ایرانی از كشور ایران خارج شدند و به نظر می‌رسد بین حرف شما و عمل شما تناقض وجود دارد كه رییس‌جمهور در پاسخ گفت:‌ اتفاقا مخالفان ما آزادتر از ما هستند؛ تخلف می‌كنند؛ تهمت می‌زنند و آزاد نیز راه می‌روند و آزادتر از خود ما در ایران هستند.

این در حالی است که فعالان سیاسی، حقوق بشر و دانشجویان بدنبال انتخابات مهندسی شده در زندان بسر می برند. از سوی دیگر رهبران جنبش سبز طی هفته های اخیر بنوعی در حصر خانگی هستند و تمام رفت و آمدها به منازل آنها کنترل می شود. همزمان با سالگرد جنگ تحمیلی، ماموران امنیتی مانع ملاقات خانواده شهیدان باکری و همت با میر حسین موسوی شدند و از حضور مهدی کروبی در منزل شهید باکری نیز خودداری کردند.


وی با نادیده گرفتن روند تصاعدی مهاجرت روزنامه نگاران و نخبگان طی سال گذشته، گفت:‌ این كه چند روزنامه نگار از ایران رفته است یا نرفته است مهم نیست؛ ایرانی‌ها آزاد هستند كه سفر كنند و در جاهای مختلف دنیا زندگی كنند.


وی بدون اشاره به مصاحبه های یک نفره خود در سیما، ادامه داد "در ایران چند هزار خبرنگار زندگی می‌كنند، روزانه صدها روزنامه‌ و مجله در ایران منتشر می‌شود، خبرگزاری‌های زیادی در ایران فعالیت می‌كنند و ما وقتی می‌خواهیم با خبرنگاران ملاقات داشته باشیم برخی از اوقات سالن‌های هزار نفری نیز جوابگو نیستند.


او ادامه داد: تمام سران مخالف ما زندگی خود را می‌كنند، بیانیه می‌دهند، شاید آن‌ها احساس می‌كنند كه نمی‌توانند در اجتماعات مردم حاضر شوند و این مشكل مردم و دولت نیست و باید فكر دیگری كرد.


در ایران از كسی سوال نمی‌شود چه دینی دارد
همین خبرنگار ادامه داد كه در ایران برخی از اقلیت‌های مذهبی مثل بهایی‌ها آزاد نیستند كه رییس‌جمهور گفت: قانون اساسی ما مذاهب قانونی را مشخص كرده و این مذاهب در چارچوب قانون اساسی آزادی كامل دارند.
وی به محدودیتهای دینی هیچ اشاره ای نداشت و گفت: افراد می‌توانند به صورت شخصی برای خود دینی را داشته باشند ولی برای تبلیغ باید طبق قانون اساسی عمل كنند و قانون اساسی ما مذاهب قانونی را مشخص كرده است. مذاهب قانونی در ایران طبق قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی دارای نماینده هستند. در ایران از كسی سوال نمی‌شود چه دینی دارد؛ اما همان‌طور كه گفتم ادیان رسمی طبق قانون اساسی شناخته شده‌ هستند.


اتفاقا بیش از نود درصد تحریم‌ها برای فشار آوردن به مردم عادی است
احمدی نژاد در پاسخ به این سوال كه غربی‌ها گفته‌اند كه ما نمی‌خواهیم از بابت تحریم‌ها به مردم ایران فشاری وارد شود ولی گویی این تحریم‌ها به مردم فشار می‌آورد و آن‌ها مردم را هدف قرار داده‌اند؛ نظر شما در این ارتباط چیست؟ گفت: آن‌ها گفته‌اند كه ما نمی‌خواهیم مردم عادی را تحت فشار قرار دهیم ولی اتفاقا بیش از نود درصد تحریم‌ها برای فشار آوردن به مردم عادی است. آن‌ها می‌گویند هدف ما از این تحریم‌ها مردم نیستند ولی از بابت این تحریم‌ها به مردم فشار می‌آوریم كه آن‌ها نیز به دولت فشار بیاورند، می‌بینید كه منطق آن‌ها چگونه است.


تحریم ها اثری ندارد ؛ پیشرفت هم کرده ایم
وی به هشدارهای اقتصاددانان در خصوص تحریم اشاره ای نکرد و بار دیگر مدعی شد: من به شما می‌گویم این تحریم‌ها اثری ندارد و در سایه این تحریم‌ها نیز پیشرفت‌های زیادی كرده ایم. اگر آن‌ها فكر می‌كنند با فشار می‌توانند حق ایران را ضایع كنند اشتباه می‌كنند و با شكست روبه‌رو می‌شوند.
احمدی‌نژاد با بیان این كه آن‌ها چكاره‌اند كه در مورد كشورها تصمیم می‌گیرند؟ گفت: ملت ایران ملتی با فرهنگ و با منطق است و راه خود را انتخاب كرده و ادامه می‌دهد.


اگر سوخت بدهند، ممکن است در مورد غنی سازی بررسی کنیم
احمدی نژاد در پاسخ به این سوال كه اگر سوخت بیست درصد در اختیار ایران قرار داده شود تولید آن را متوقف می‌كنید یا نه؟ گفت: ما از همان اول علاقمند نبودیم كه كارخانه جدیدی برای سوخت بیست درصد ایجاد كنیم و طبق قانون اعضای آژانس باید به ما سوخت بیست درصد را می‌دادند و ما این درخواست را نیز مطرح كردیم كه كشورهای عضو آژانس به ما سوخت بدهند ولی آن‌ها این موضوع را تبدیل به یك بازی سیاسی كردند.
وی اضافه كرد: هر موقع آن‌ها به ما سوخت بدهند و ما سوخت را در اختیار داشته باشیم می‌توانیم بحث توقف را مورد بررسی قرار دهیم.


می توان آزادی بیان را در آمریکا باور کرد؟
احمدی نژاد در پایان کنفرانس اظهار عقیده کرد "آیا می‌توان آزادی‌بیان را در آمریكا یك روز باور كرد؟ كسانی كه در اتاق‌ها نشسته‌اند به جای این كه تلاش كنند افكار عمومی را انعكاس دهند می‌خواهند افكار عمومی را بسازند.


محمود احمدی نژاد پیش از این کنفرانس خبری، طی مصاحبه با شبكه خبری فاكس‌نیوز در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه آیا اوباما به نامه شما پاسخ داده است، اظهار كرد: قطعاً اگر پاسخ می‌دادند همه از آن مطلع می‌شدند. البته نامه دومی نیز به وی درباره تروریسم در منطقه نوشته و تأكید كرده‌ام كه مراقبت كنند كه پایگاه‌های نظامی آمریكا در منطقه از تروریست‌ها حمایت نكنند.


بنده اولین فردی هستم كه به دنبال دموكراسی هستم
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره دموكراسی در ایران و برخورد با تظاهرات‌كنندگان، با نادیده گرفتن هزاران زندانی و دهها شهید انتخابات، گفت: فكر نمی‌كنم اگر كسی پلیس را بكشد او را متقاضی دموكراسی بنامند. فكر نمی‌كنم اگر در آمریكا كسی پلیس را بكشد، او را دموكراسی‌خواه توصیف كنند. خود بنده اولین فردی هستم كه به دنبال دموكراسی هستم و انتصاب خود را محصول بالاترین دموكراسی تاریخ می‌دانم و بیش از دو و نیم برابر رییسا‌ن‌جمهوری آمریكا رأی كسب كرده‌ام.


به ترکیه اعتماد کامل داریم
احمدی نژاد صبح جمعه به وقت محلی، همچنین مصاحبه ای با شبكه TRT تركیه داشت که در پاسخ به سوالی درباره نقش تركیه در مناسبات ایران، گفت: دو كشور دارای روابط بسیار خوب و رو به گسترشی هستند...ایران به تركیه اعتماد كامل دارد و ملت تركیه را دوست و برادر خود می‌داند. این كه تصمیم گرفتیم سوخت غنی‌شده خود را در اختیار تركیه قرار دهیم نشانه اعتماد ما به این كشور است.


وی در پاسخ به این سوال كه آیا برنامه‌ای برای دیدار با اوباما دارید؟ گفت: به عنوان دیدار سیاسی هیچ برنامه‌ای ندارم اما قبلاً اعلام كرده‌ام كه در مجمع عمومی سازمان ملل در برابر رسانه‌ها حاضر به مناظره هستم، برای این كه دیدگاه‌های خود را در این مناظره مطرح كنیم و دیگران درباره آن قضاوت كنند. اصولاً سازمان ملل محلی برای انجام چنین برنامه‌هایی است. البته با این اعلام آمادگی موافقت نشده است. شاید آن‌ها لازم نمی‌دانند كه دیگران در جریان دیدگاه‌های‌شان قرار بگیرند.


اعتراضات در نیویورک مهم نیست
وی در پاسخ به سوالی درباره اعتراضات عده‌ای نسبت به حکومت و دولت جمهوری اسلامی در نیویورك، گفت: این موارد موضوع مهمی به‌شمار نمی‌رود. نیویورك محلی است كه به واسطه وجود سازمان ملل در آن باید مسائل مهم جهانی مدیریت شود و برای رفع اشغالگری و تجاوز برنامه‌های روشنی ارائه شود تا جلوی تجاوز و غارت سرمایه‌داری بین‌المللی گرفته شود.


احمدی نژاد در هفتمین روز ششمین سفر خود به مجمع عمومی سازمان ملل متحد، همچنین با روسای جمهور لبنان و سومالی و معاون رئیس جمهور سودان دیدار و گفتگو کرد.


بازگشت به تهران
محمود احمدی نژاد، عصر جمعه به وقت محلی، نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد. سفر هفت روزه وی، شامل دیدار و گفتگو با برخی رسانه‌ها و ملاقاتی با سران چند كشور شركت‌كننده در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود.
وی هم‌چنین دیدارهایی با گروه‌های مختلف آمریكایی از جمله فعالان صلح و ضدجنگ، كانون‌های اندیشه‌ آمریكا، علما و شخصیت‌های اسلامی آمریكا و تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های آمریكا داشت.


احمدی‌نژاد در شصت و پنجمین مجمع عمومی سران سازمان ملل متحد نیز سخنرانی كرد و هم‌چنین در نشست اهداف توسعه‌ هزاره نیز حضور یافت .


احمدی‌نژاد قبل از سفر به نیویورك سفر كوتاهی به الجزایر و سوریه نیز داشت. در جریان این سفر منوچهر متكی ـ وزیر خارجه ـ، سید محمد حسینی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ، حمید بقایی ـ معاون رییس‌ دولت و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ـ، علی اكبر جوانفكر ـ مشاور مطبوعاتی رییس‌ دولت ـ، اسفندیار رحیم مشایی ـ رییس دفتر رییس‌ دولت ـ، سید مجتبی ثمره هاشمی ـ دستیار ارشد رییس دولت ـ، محمد عباسی ـ وزیر تعاون ـ، فاطمه بداغی ـ معاون حقوقی رییس‌ دولت ـ، سید عزت‌الله ضرغامی ـ رییس سازمان صدا و سیما ـ و جواد شمقدری ـ معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ، رئیس دولت را همراهی می کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016