گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
در همين زمينه
25 شهریور» آقای اکبر گنجی با اين ريش میخواهند بروند تجريش؟ ناصر زراعتی25 مرداد» در بابِ يک افشاگری، ناصر زراعتی 7 مرداد» کلامی چند در بابِ سخنانِ گُهربارِ صادقخان، ناصر زراعتی 19 اسفند» نامه ناصر زراعتی به سيمين بهبهانی
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! معرفی کتاب "سنگهای روح"، تاريخ مفهومهای فلسفی از دوران باستان تا عصر حاضر، ناصر زراعتیموضوعهای کتاب تاريخ مفهومهای فلسفی در حدود و ثغور رشتهای است که معمولاً "انسانشناسی فلسفی" خوانده میشود و به مواردی میپردازد که از نگاه فلسفی مختص انسان و برای او الزامی است
سنگهای روح ماه گذشته (مهر ۱۳۸۹) نشرِ پژواک کتاب سنگهای روح: تاريخ مفهومهای فلسفی از دوران باستان تا عصر حاضر را منتشر کرد. تاريخِ مفاهيم بايد در ميدانِ پژوهشیِ گستردهتری از خود مفاهيم نوشته شود و از ديدگاهِ نويسنده، اين ميدان بايد «تاريخِ انديشه» باشد. تاريخِ انديشه به اين معنا تلاشی است برای قراردادن مفهومها در زمينهای گستردهتر. به اين ترتيب، ايدهها بهمنزلۀ پديدههايی وابسته به شرايطِ عينی ظاهر میشوند. از دل اين شرايط عينی است که تصورات، تئوریها، آرمانها و هراسها زندگی و مايه میگيرند. ايدهها مسلماً میتوانند پس از تغيير شرايط عينی، به زندگی خود ادامه دهند، و اگر در متنی گنجانده شوند، حتی میتوانند پس از اولين دورۀ تأثيرگذاری خود، زندگی دوباره بيابند (انسان هنوز هم میتواند از نوشتههای ارستو تأثير بپذيرد). اما ايده تنها به معنايی انتزاعی يکسان باقی میمانَد. وسايل نشر و نيز زمينۀ تأثيرگذاری آن از اساس دگرگون میشوند. يکی از موضوعهای کتاب طرحِ اين پرسش است که: آيا تفکر پيچيده دربارۀ صورت، ماده و محتوا همواره بهنوعی در نحوۀ فهم انسان از جهان و فهم آنچه خود پديد آورده، حضور نداشته است؟ بهعبارتِ ديگر، انديشيدن دربارۀ اين مفاهيم با مناسبات ميانِ ما و واقعيتِ پيرامونمان سروکار دارد؛ واقعيتی که ما خود جزئی از آن و همزمان ناظرِ آنيم. در کتاب حاضر، انديشيدن درموردِ اين ويژگیهای آخر و بهويژه شيوۀ دستيابی انسان به دانش و آفرينشِ آثار هنری است که در مرکز توجه قرار دارد. اما انديشههای نويسنده دربارۀ اين موضوعها تا پارۀ سوم کتاب در مُحاق تحقيق و شرح تاريخ انديشه و مفاهيم باقی میمانَد. نخست، در پارۀ آخر است که پرسشهای مربوط به اهميت کلی مفهومِ صورت برای کسب دانش و نيروی آفرينش بشری در کانون توجه قرار میگيرند و در آنجا، همچون نقدی بر تصورات حاکم عرضه میشوند. پارۀ دوم که «مُدرنيته» عنوان دارد شامل چهار فصل است که دورهای را شرح میدهند که انديشۀ پيشرفت پديد آمد و به اوجِ شکوفايی و پُرباریِ خود رسيد. در پارۀ سوم کتاب که «اقتدارگرا و بیقدرت» عنوان دارد، ديگر چشمانداز تاريخی غالب نيست، بلکه آغازگاه بحث نويسنده در دورانِِ کنونی است. اين امر نيز به اين مفهوم است که ويژگی متنِ کتاب تغيير میيابد؛ تنها تسلسل تاريخی نيست که به پسزمينه رانده میشود. واقعيتِ زمان حال يا زمانِ تاريخی نزديک همواره بینظم بهنظر میآيد، زيرا هنوز چيزهای اندکی روشن و شفاف شدهاند و همۀ روندها بهسوی آيندهای اشاره میکنند که برای ما هماناندازه ناروشن است که زمانی برای افلاتون يا دکارت يا هگل ناروشن بود. آينده هيچ ترتيب و نظامِ مسلمی ندارد، بلکه برای گمانهزنی درمورد آن تنها میتوانيم درونمايهها و موضوعهايی را برگُزينيم که بحث درمورد آنها از همه بامعناتر بهنظر میآيد. ليدمن میکوشد نشان دهد که مفهومهای «صورت» و «ماده» در تجربه و پردازشِ ما از واقعيت جايگاهی طبيعی و بديهی دارند. نيروی آنها در شفافيت و انطباقپذيریِ سهلشان نهفته است، اما ضعفِ آنها ناشی از فقدان آشکار ظرافتشان است. دقتها و ريزهکاریهای ثمربخش در آنها بهمعنای اين است که نيروی ديالکتيکی آغازين خود را از دست میدهند. درعين حال، اين موشکافیها و ظرافتها برای شناخت هستی ضروریاند و در طول تاريخ انديشه پيوسته رُخ دادهاند. دقتها معمولاً متضمن محدودشدنِ حوزۀ کاربُرد و تخصصی شدنِ مفاهيمِ «صورت» و «ماده» است. اما از اين طريق، پيچيدگی آغازين و گستردۀ مفاهيم «صورت» و «ماده» از بين نمیرود. اين پيچيدگی در صحنۀ تاريخِ انديشه، بهشکلهای گوناگون پديدار شده است. «صورت»، «محتوا» و «ماده» همراه باهم شبکهای پيچيده تشکيل میدهند. با اطمينان میتوان گفت اگر خواننده زحمت خواندن دو پاره نظری نخستِ کتاب را برخورد هموار کند، در پارۀ پايانی آن، ساختارِ اين شبکه برايش روشنتر خواهد شد. ناصر زراعتی Copyright: gooya.com 2016
|