دوشنبه 27 مهر 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش یک پژوهشگر از وضعیت کودکان خیابانی؛ تجاوز، بیماری، سوء تغذیه و...، ندا ریحانی ، خبرگزاری سینا

یک پژوهشگر اجتماعی گفت: پژوهش صورت گرفته بر روی نمونه ای از کودکان خیابانی نشان می دهد که 21 درصد این کودکان مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند.
دکتر "شریف ترکمن نژاد" در گفت و گو با خبرنگار "سینا" افزود: 55 درصد سوء استفاده کنندگان از این کودکان غریبه و ما بقی از دوستان، نزدیکان و یا حتی افراد فامیل بوده اند.
وی ادامه داد : این پژوهش بر روی 87 کودک خیابانی و کار مناطق جنوب تهران انجام شده است.
وی تاکید کرد: از بین این 87 کودک مورد بررسی 64 درصد پسر و 36 درصد دختر بودند که 48 درصد پسرها و 87 درصد دخترها افسردگی ماژور داشتند که این افسردگی با سابقه زندان پدر، بیکاری پدر و میزان درآمد ارتباط معنی داری داشت.
این پژوهشگر اظهار داشت: به دلیل وجود بیماری های مقاربتی به ویژه بیماری های خطرناکی نظیر ایدز و هپاتیت نگرانی ویژه ای وجود دارد و این تحقیق نشان داد که حدود 18 درصد این کودکان دارای بیماری هپاتیت بودند ولی هیچ موردی از ایدز در این کودکان دیده نشد که به نظر می رسد علت آن وجود دوره پنهان طولانی در این بیماری باشد.
ترکمن نژاد خاطر نشان کرد : در این بررسی مشخص شد که اغلب کودکان خیابانی زمانی را در محلات مشابه در سایر استان ها زندگی کرده اند و هم اکنون به تهران کوچانده شده اند.
وی ادامه داد : عدم رعایت بهداشت عمومی در این کودکان بسیار شایع است و این کودکان اغلب در معرض ابتلا به بیماریهای عفونی به دلیل سوء تغذیه هستند.
وی تصریح کرد : سلامت کودکان بازتاب عوامل اجتماعی است و زمانی که سلامت یک جامعه را بررسی می کنند سلامت کودکان شاخص اصلی آن محسوب می شود.
وی ادامه داد: همچنین برای اولین بار حدود 100 کودک خیابانی و کار در جنوب تهران مورد معاینه عمومی قرار گرفتند که این بررسی نشان داد کودکان عمدتا از وضعیت بهداشتی نامناسبی برخوردار بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




به گفته این پژوهشگر اجتماعی شپش سر ، زخم های پوستی طولانی مدت، عفونت گوش و حلق در عموم این کودکان تشخیص داده شد و بیش از 95 درصد آنان دارای ضایعات دهان و دندان در حد وخیم بودند.
وی ادامه داد : همچنین این کودکان به دلیل سوء تغذیه از قد و وزن پایین تری نسبت به متوسط جامعه برخوردار بودند.
وی در ارتباط با تعریف کودک خیابانی گفت : کودک خیابانی کودکی است که بیشتر اوقات شبانه روز را در خیابان بسر برده و به هیچ نهاد اجتماعی، آموزشی و بازگرداننده به خانواده و اجتماع، وابسته نیست.
وی وجود مشکلات اقتصادی، تغییرات اجتماعی مانند شهرنشینی، تغییرات فرهنگی، مهاجرت، اعتیاد و طلاق را از علل گسترش پدیده کودکان خیابانی دانست.
به گفته وی سن متوسط این کودکان از 5 تا 18 سال است و به لحاظ جنسی کودکان خیابانی غالبا پسر هستند و درصد کمی از آنها را دختران تشکیل می دهند زیرا خطر گرایش به روسپیگری در دختران بسیار بالاست.
وی تاکید کرد: در بررسی به عمل آمده نسبت پسر به دختر کودکان خیابانی در کشور ما 60 به 40 است.





















Copyright: gooya.com 2016