سه شنبه 10 خرداد 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

كودكان خياباني؛ جوانان بي فردا، فاطمه ابراهیمی، سينا

لباس كهنه اي به تن دارد ، صورتش عرق كرده ، خسته و گرسنه شده اما همچنان در خيابان قدم مي زند و جلو هر كسي مي رسد با خواهش كودكانه مي گويد: "يه آدامس بخر خواهش مي كنم" كودك مي ايستد و براي لحظه اي بسته هاي آدامسي كه فروش نرفته را مي شمارد ، هنوز پنج بسته مانده كه او امروز بتواند با خيال راحت به خانه برود.

دستهايش سخت و صورتش رنجور شده و روي آنرا تارهاي ناباوري غم وحسرت گرفته،ولي در زير آن نگاه معصومانه اش كاملاً پيداست. ساعت پنج عصر است، آن طرف خيابان مدرسه تعطيل مي شود و بچه ها با شور و اشتياق بيرون آمدهو به سمت خانه مي روند و عده اي نيز منتظر پدر ومادر خود هستند ، ولي اين طرف " محمد " محروم از تحصيل و آسايش بايد هر طور شده آدامس ها را به فروش برساند.

اكنون تعداد زيادي از كودكان ايلام به سبب فقر و فشارهاي مالي خانواده مجبور به كار كردن در بيرون از خانه هستند. در هر خيابان و در سر هر چهار راهي كه نشاني از رفت وآمد مردم هست ، رد پايي هم از كودكان دست فروش وجود دارد. با اينكه براساس اعلام " يونيسف " كار براي كودكان زير 15 سال ممنوع است ولي بسياري از آنان اكنون مشغول به انجام مشاغل سخت و دستفروشي در خيابان هستند .

اما اين كودكان از كجا آمده اند ، آيا همه آنها از اول اين كاره بوده اند ؟ " حميد " 13 ساله يكي از كودكاني است كه به سبب ناتواني و از كار افتادگي پدرش مجبور است صبح به مدرسه برود و بعد از ظهر در خيابان كفش واكس بزند.

وي دو برادر ديگر نيز دارد كه آنه نيز مثل او بايد براي تامين مخارج زندگي كار كنند .

وي اضافه كرد : " نمي دانم گناهم چيست كه بسياري از هم سن وسالهايم الان در آسايش و راحتي به فكر درس باشند و من با اين سن كم در فكر درآوردن پول باشم " كودك ديگر مي گويد : تا سه سال پيش به مدرسه رفته ولي بعد از اينكه پدرش به زندان افتاد مجبور شده از مدرسه بيرون آمده و كمك خرج خانواده باشد .

"حسين" افزود: كودكاني كه در خيابان اقدام به اين كارها مي كنند هر كدام به نوعي داراي مشكلات خانوادگي و مهمتراز همه فقر هستند .

وي افزود : او به همراه ديگر كودكان هم سن و سالش همه ترك تحصيل كرده و صبح تا شب را در خيابان با اين كار سپري مي كند .

به گفته بسياري از كارشناسان اجتماعي ، كودكان كار و خيابان بي گناه ترين افرادي هستند كه در هنگام بروز سختي و مشكلات خانواده ها قرباني مي شوند .

به گفته اين كارشناسان ، اين كودكان وقتي با مشكلات مالي شديد مواجه مي شوند براي به دست آوردن پول ممكن است دست به هر اقدامي بزنند .

اين كارشناسان معتقدند ، اين كودكان كه بيشتر سنين كمتر از 15 و16 سال دارند به دليل عدم رشد فكري ، ممكن است در اين كار نا خواسته به راههاي نادرستي كشيده شوند .

به گفته آنها ، كودك در اين سن در حال رشد بوده و در معرض بسياري از آسيبهاي اجتماعي قرار دارد .

سرپرست بهزيستي ايلام در اين خصوص مي گويد: كودكان خياباني و كار عمده ترين مشكلات خود را فقرمالي عنوان مي كنند ، در اين سن به سبب فشار خانواده از درس و مشق بازمانده ودر خيابان اقدام به دستفروشي و كارهاي ديگر مي كنند .

" فلاح بوچاني " در گفتگو با خبرنگار سينا بيان كرد : بسياري از اين كودكان براي بدست آوردن پول دست به هر كاري مي زنند .

وي اضافه كرد : از طرفي اين كودكان در معرض بسياري از آسيبهاي اجتماعي از جمله سوء استفاده هاي جنسي قرار مي گيرند .

به اظهار وي ، اين كودكان در سني بوده كه هرچه را ببيند ياد گرفته و در اين راه آسيب فراواني مي بينند .

بوچاني خاطر نشان كرد : ريشه اصلي اين معضل اجتماعي فقر است و كودكان بي گناه ترين افراد جامعه هستند .

معاون اجتماعي بهزيستي ايلام نيز در اين خصوص گفت : سال گذشته بيش از 80 كودك خياباني در اين استان شناسايي شدند .

"افتخار كاكايي" در گفتگو با خبرگزاري سينا بيان كرد : از اين تعداد 5 نفر دختر و بقيه پسر بودند .

وي ادامه داد : اين كودكان بين چهار تا 17 سال سن داشته كه با هماهنگي نيروي انتظامي و شهرداري در خيابان هاي شهر ايلام جمع آوري و ساماندهي شدند .

وي اضافه كرد : اين كودكان به سبب فقر مالي به عنوان كودكان كار اقدام به دستفروشي مي كنند كه پس از جمع آوري از خدمات مشاوره و حمايت هاي مالي اين نهاد بهره مند شدند .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




كاكايي خاطر نشان كرد : به منظور كاهش اين پديده به هر يك از اين كودكان حدود 5 ميليون ريال كمك مالي اهدا شد .

يك پنجم استان 600 هزار نفري ايلام به سبب فقر شديد زير پوشش خدمات دستگاه هاي حمايتي قرار دارند .

اكنون 10 هزار كودك يتيم در ايلام زير پوشش كميته امداد امام خميني (ره) قرار دارند و 270 كودك بد سرپرست و بي سرپرست نيز از حمايت هاي مالي بهزيستي برخوردارند .





















Copyright: gooya.com 2016