سه شنبه 28 تیر 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تكليف اشتغال و درمان كودكان خيابانى تعيين مى شود، ايران

گروه اجتماعى : بر اساس«آيين نامه ساماندهى كودكان خيابانى» نيروى انتظامى موظف شد در مواردى كه سلامت جسمانى و روانى كودكان خيابانى در معرض خطر جدى قرار مى گيرد، در امر جذب، با سازمان بهزيستى كشور همكارى و نسبت به تعيين تكليف كودكان خيابانى بزهكار و برقرارى امنيت در كليه مراحل اجرايى (امنيت مراكز و تيم هاى سيار) اقدام كند. به گزارش ايسنا بر اساس اين آيين نامه كه در آخرين جلسه هيأت دولت به منظور ارائه حمايت هاى اجتماعى، توانمندسازى اجتماعى و آموزش فنى و حرفه اى و مهارت هاى زندگى به كودكان خيابانى بنا به پيشنهاد وزارت رفاه و تأمين اجتماعى، تصويب شد، اين وزارتخانه مكلف شد توسط سازمان بهزيستى مسؤوليت اجراى اين آيين نامه را با هماهنگى ساير دستگاههاى ذيربط برعهده گيرد
وزارت كار و امور اجتماعى نيز موظف به ارائه تسهيلات اعتبارى اشتغالزا به خانواده هاى جوياى كار كودكان خيابانى و كودكان بالاى ۱۵ سال و آموزش رايگان مهارت هاى شغلى به خانواده كودكان خيابانى و كودكان بالاى ۱۵ سال توسط سازمان آموزش فنى و حرفه اى شد.
همچنين وزارت بهداشت ملزم به تأمين نيازهاى بهداشتى و درمانى كودكان خيابانى و خانواده درجه اول آنها و تأمين پزشك و پرستار مورد نياز ساماندهى كودكان خيابانى و ارائه خدمات بهداشت و درمان لازم در مراكز سطح دو و سطح سه نگهدارى اين كودكان شد.
سازمان بيمه خدمات درمانى نيز بر اساس اين آيين نامه موظف به تأمين صدور بيمه نامه خدمات درمانى براى كودك و خانواده درجه اول وى بر حسب اعلام بهزيستى استانها و سازمان تأمين اجتماعى هم موظف به پوشش درمانى و خدمات مورد نياز كودك و خانواده درجه اول وى در مراكز درمانى و بيمارستان هاى تابعه بدون دريافت وجه است.
اين آيين نامه سازمان بهزيستى كشور را نيز موظف كرد با همكارى و مشاركت شهردارى، انجمن هاى خيريه، تشكل هاى غيردولتى و نيروى انتظامى و با استفاده از مددكار اجتماعى در قالب تيم تخصصى سيار يا مستقر در مراكز كه با همكارى شهردارى ها سازماندهى مى شوند، نسبت به شناسايى، جذب، پذيرش و توانمندسازى كودكان خيابانى در كليه مراكز استان ها و در صورت لزوم در شهرهاى بالاى ۲۰۰ هزار نفر جهت حضور كوتاه مدت، ميان مدت و دراز مدت كودكان خيابانى در مراكز اقامت در سه سطح اقدام كند.
براساس اين آيين نامه اقامت كوتاه مدت به حضور كودك خيابانى در مركز اقامت حداكثر به مدت ۲۱ روز، اقامت ميان مدت بيشتر از ۲۱ روز تا پايان يك سال و اقامت دراز مدت شامل حضور كودك خيابانى بى سرپرست و يا بدسرپرست در مراكز شبانه روزى تا پايان ۱۸ سالگى مطابق با آيين نامه مراكز شبانه روزى سازمان بهزيستى است.
همچنين در موارد استثنايى و در صورت لزوم با نظر تيم تخصصى مدت اقامت كوتاه مدت حداكثر يك دوره قابل تمديد است.
هيأت دولت نيروى انتظامى را نيز موظف كرد در مواردى كه سلامت جسمانى و روانى كودكان خيابانى در معرض خطر جدى قرار مى گيرد، در امر جذب، با سازمان بهزيستى كشور همكارى و نسبت به تعيين تكليف كودكان خيابانى بزهكار و برقرارى امنيت در كليه مراحل اجرايى (امنيت مراكز و تيم هاى سيار) اقدام كند.
همچنين دادگسترى بايد نسبت به صدور مجوزها و احكام قضايى لازم در مراحل مختلف ساماندهى و ارائه مشاوره حقوقى لازم جهت ساماندهى كودكان خيابانى و شهردارى نسبت به تخصيص و تجهيز فضاى فيزيكى مناسب جهت اجراى مراحل ساماندهى كودكان خيابانى اقدام و امكانات مورد نياز ساماندهى يا تصميمات كارگروه اجتماعى استان را تأمين كند.
بر اساس اين آيين نامه وزارت آموزش و پرورش نيز بايد از طريق طرح مسأله توسط انجمن هاى اوليا و مربيان به آگاهسازى اولياى دانش آموزان و همچنين شناسايى و راهنمايى دانش آموزانى كه در معرض اين آسيب هستند، از طريق مشاور مدرسه با همكارى مددكاران سازمان بهزيستى و ارائه آموزش هاى لازم و آگاهسازى دانش آموزان در خصوص خطرات فرار از خانه و گروه هاى آسيب رسان و دام هاى اجتماعى اقدام كند.
كميته امداد امام (ره) نيز بايد حمايت هاى لازم از خانواده هاى تحت پوشش داراى كودك خيابانى را به عمل آورد و سازمان مديريت بر اساس اين آيين نامه اعتبارات مورد نياز را تأمين و در اختيار وزارت رفاه و تأمين اجتماعى قرار دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




وزارت رفاه نيز هماهنگى اجرايى اين آيين نامه را بر عهده خواهد داشت و هر ۶ ماه يك بار گزارشها و اقدامات انجام يافته را تحليل و جمعبندى و به شوراى عالى رفاه و تأمين اجتماعى ارائه مى كند.
بر اساس آيين نامه مصوب شوراى عالى رفاه، منظور از كودكان خيابانى فرد كمتر از ۱۸ سال تمام است كه چه به صورت محدود و چه نامحدود در خيابان به سر مى برند، اعم از كودكى كه هنوز با خانواده خود تماس دارد و از سر پناه برخوردار است و يا كودكى كه خيابان را خانه خود مى داند و رابطه او با خانواده به حداقل رسيده است و يا اساساً چنين ارتباطى وجود ندارد. پس از ترخيص كودك نيز، به منظور پيشگيرى از بروز مجدد مشكل براى وى از طريق تماس با خانواده و بازديد شرايط خانوادگى يا دعوت والدين يا خانواده نزديك كودك يا سرپرستان وى جهت بررسى ها و مشاهده هاى مددكارى اقدام مى شود.





















Copyright: gooya.com 2016