جمعه 8 تیر 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اين جهان نشئه، گزارش سازمان ملل درباره توليد و مصرف مواد مخدر، برگردان از الاهه بقراط

روز ۲۶ ژوئن گزارش سازمان ملل درباره وضعيت مواد مخدر در جهان منتشر شد. بر اساس اين گزارش استفاده از مواد مخدر در سراسر جهان کاهش يافته است ليکن کشت خشخاش در افغانستان به شدت افزايش يافته است. اين گزارش همچنين نشان می‌دهد کدام ماده مخدر در آمريکا و اروپا بيشتر از همه مشتری دارد.
بر اساس گزارش سالانه دفتر نظارت بر مواد مخدر و مبارزه با جنايت وابسته به سازمان ملل متحد که در ژنو منتشر شد در سال گذشته توليد و مصرف مواد مخدر در جهان افزايش نيافته است. به گفته آنتونيو ماريا کوستا رييس اين دفتر، آخرين آمار نشان می‌دهند که استفاده از مواد مخدر کاهش داشته است. توليد و تجارت و مصرف بسياری از اين مواد مانند کوکايين، هرويين، حشيش و آمفتامين در سال ۲۰۰۶ ثابت مانده است.
با اين همه توليد ترياک در افغانستان همچنان بزرگترين مشکل است. کشت خشخاش در افغانستان به اندازه‌ای افزايش يافته است که موفقيت نهادهايی را که برای نابودی صادرکنندگان ترياک مبارزه می‌کنند، بی‌اثر می‌سازد. توليد ترياک در افغانستان در سال گذشته به شدت افزايش داشته است. به گفته آنتونيو کوستا ايالت هيلمند در اين کشور بزرگترين صادرکننده مواد مخدر در جهان است.
بر اساس گزارش سازمان ملل بيش از نود درصد ترياک جهان از افغانستان می‌آيد. در سال ۲۰۰۶ در آنجا ۶۱۰۰ تن ماده اوليه تهيه هرويين توليد شد که ۴۹ درصد بيش از سال پيش است. سطح کشت خشخاش حدود ۵۹ درصد افزايش داشته و به ۱۶۵ هزار هکتار رسيده است که تا کنون بالاترين رکورد را نشان می‌دهد.
مبارزه با قاچاق مواد مخدر البته در سراسر جهان موفقيت‌هايی در پی داشته است. بيش از ۴۵ درصد کوکايين و هم چنين بيش از يک چهارم هرويين توليد شده در جهان ضبط و نابود شده‌اند. در سال ۱۹۹۹ تنها ۲۱ درصد کوکايين و ۱۵ درصد هرويين توليد شده از بازار خارج شده بود.
در کلمبيا سطح کشت کوکايين در فاصله بين سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ حدود ۲۹ درصد کاهش يافته است. اين در حاليست که محصول به دست آمده همچنان زياد داست چرا که از کودهای قويتر و هم چنين مواد مؤثرتر برای نابودی آفات در مزارع کشت کوکايين استفاده می‌شود. آمريکا همچنان بزرگترين بازار مصرف کوکايين است. مصرف کوکايين در کشورهايی اروپايی بيش از همه در اسپانيا، ايتاليا و انگلستان افزايش می‌يابد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اکستسی به عنوان ماده مخدر مهمانی‌ها همچنان بيشترين توليد را در اروپا دارد. اروپا در مجموع مرکز توليد مواد دارای آمفتامين است که عمدتا از آزمايشگاه‌های هلند، لهستان، بلژيک و يا کشورهای بالتيک وارد بازار می‌شوند. با تقريبا ۲۵ ميليون مصرف کننده آمفتامين اين ماده مخدر بازار به مراتب بزرگتری از کوکايين و هرويين دارد.
حدود ۲۰۰ ميليون نفر يعنی تقريبا پنج درصد جمعيت جهان در سنين بين ۱۵ تا ۶۴ در سال ۲۰۰۶ مواد مخدر مصرف کرده‌اند که ۱۵۹ ميليون نفر از آنها حشيش (در سال ۲۰۰۵ اين تعداد ۱۶۲ ميليون نفر بود) استفاده کردند. تقريبا ۲۵ ميليون نفر يعنی شش دهم درصد از جمعيت جهان به اعتياد شديد دچار است.





















Copyright: gooya.com 2016