سه شنبه 19 تیر 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض ۳۶ متخصص و استاد دانشگاه علوم پزشکی تبريز در نامه ای به وزير دولت احمدی نژاد

پيمان پاک مهر.روزنامه نگار در تبريز
www.tabriznews.com
pakmehr88@hotmail.com
Tel:۰۰۹۸۹۱۴۴۱۵۷۴۰۰


تبريز نيوز: سرويس اجتماعی: ۳۶ تن از پزشکان متخصص و اعضاء هيئت علمی علوم بالينی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تبريز ، در نامه ای اعتراض آميز به " کامران باقری لنکرانی" ، وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی دولت محمود احمدی نژاد ، نسبت به آن چه عملکرد تبعيضآميز مسئولين دانشگاه علوم پزشکی تبريز ناميدند اعتراض کردند .

متن کامل اين نامه که در شماره ۱۳۰۰ روزنامه "ارک"، چاپ تبريز منتشر شده در زير آمده است.

بدينوسيله اعتراض جمعی از اعضاء هيئت علمی علوم بالينی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تبريز نسبت به عملکرد تبعيضآميز مسئولين محترم دانشگاه علوم پزشکی تبريز را به شرح زير به استحضار ميرساند:

با توجه به برخی سياستها و تصميمات اتخاذ شده در سالهای اخير در دانشگاه علوم پزشکی تبريز که منجر به ايجاد پارهای اشکالات اساسی در اهداف و رسالتهای دانشگاه گرديده که در کاهش شاخصهای آموزشی، درمانی و پژوهشی دانشگاه نقش دارد.

متاسفانه به علت عدم استقبال مسئولين دانشگاه علوم پزشکی در بررسی کارشناسی موضوع و بی اهميت شمردن مشارکت اعضاء هيئت علمی در تصميمات اساسی دانشگاه لازم ديديم مطلبی را به عرض رسانده و از مسئولين محترمی که اين نامه را تقديم ميداريم تقاضای بررسی و پيگيری و نهايتاً پاسخگويی به مطالب و سئوالات خود داريم.

۱- يکی از اصول و تصميمات مهم دانشگاههای علوم پزشکی طرح فولتايمی جغرافيايی است که بعد از انقلاب به اين موضوع پرداخت زيادی شده است. فلسفه اصلی فولتايمی جغرافيايی اعضاء هيئت علمی به کارگيری تمام وقت اساتيد تا ساعت ۵-۴ بعدازظهر جهت افزايش فعاليتهای آموزشی و ساعات مشارکت دانشجويان و اساتيد در امر آموزش، درمان و پژوهش و استفاده از کليه امکانات بيمارستانها و مراکز آموزشی تا ساعات بعدازظهر ميباشد.

لازمه فولتايمی جغرافيايی نداشتن هيچ گونه فعاليت انتفاعی از جمله مطب شخصی و مراکز خصوصی و غيردانشگاهی ميباشد و لازم است اين قبيل اساتيد محترم در روزنامه های معين از هفته در کنار مراکز آموزشی و درمانی در کلينيکها و درمانگاههای اين مراکز در چهارچوب قوانين دولتی مشغول خدمات آموزشی و درمان گرديده و درآمدی در چهارچوب کلينيکهای تخصصی دانشگاه داشته باشند و اين درمانگاهها محل مناسبی برای امر آموزش برای دانشجويان در رده های مختلف دانشکده ها و گروههای پزشکی باشد.

اعضاء هيئت علمی فولتايمی جغرافی به علت نداشتن حق فعاليت انتفاعی خارج از چهارچوب دانشگاه و ساعات فعاليت دانشگاهی در بعدازظهرها ضمن حق استفاده از کلينيکهای بيمارستانها در ساعات بعدازظهر به عنوان کار انتفاعی از "حق محروميت از مطب" يا حق فولتايمی برخوردار ميباشند و قرارداد استخدامی اين عزيزان به صورت ۵۶ ساعت در هفته ميباشد.

در کنار اعضاء هيئت علمی فولتايم جغرافيايی، اعضاء هيئت علمی فولتايم غيرجغرافيايی با قرارداد ۴۴ ساعت در هفته مشغول فعاليت هستند و ميتوانند در ساعات خارج از وقت اداری در بخشهای خصوصی و مطبها و کلينيکهای تخصصی با اخذ مجوزهای قانونی دولتی لازم مشغول فعاليت گردند. به عبارت ديگر تا ساعت ۲ بعدازظهر همه اعضاء هيئت علمی فعاليت موظف يکسان و يا وظايف آموزشی، درمانی، پژوهشی و اجرايی يکسان دارند و اعضاء هيئت علمی فولتايم جغرافيايی برای فعاليتهای دانشگاهی بعدازظهر از حق فولتايمی بهره مند هستند و همين ۴۴ ساعت کار مشترک در هفته و ضرورتاً برخورداری مساوی از کليه امکانات برای اين دو گروه در سقف ساعات اداری و از نظر قانونگزار نگرش دوگانه ای به اين دو گروه در ساعات اداری وجود ندارد (به غير از ديدگاههای فراقانونی و غيرکارشناسی مسئولين محترم دانشگاه علوم پزشکی تبريز؟!)

الف) کليه کلينيکهای تخصصی اعضاء محترم هيئت علمی فولتايم جغرافيايی به جای استقرار در داخل يا کنار مراکز آموزشی درمانی برای ارايه خدمات و مشارکت در امر آموزش با امکانات تشخيصی خصوصی به داخل شهر روانه گشته و به غير از کار انتفاعی هيچ نقش آموزشی ندارند.

ب) عده ای از اعضاء هيئت علمی فولتايم جغرافيايی در خارج از مراکز دانشگاهی (مراکز وابسته به تامين اجتماعی نيروهای مسلح، خيريه و...) حتی در ساعات اداری مشغول فعاليت درمانی انتفاعی هستند.

ج) بهره مندی چند برابری غيرعادلانه اعضاء هيئت علمی فولتايم جغرافيايی در ساعات مشترک و موظف (ساعت اداری) نسبت به اعضاء هيئت علمی فولتايم غيرجغرافيايی که باعث ايجاد دوگانگی، دلسردی و کاهش انگيزه در بين اعضاء هيئت علمی ميگردد.

و استفاده از امکانات بخش دولتی برای ايجاد درآمد بيشتر ازجمله تشکيل بخش و اتاقهای vip برای اعضاء محترم هيئت علمی فولتايمی جغرافيايی (اين بخشها در اغلب کشورهای جهان نيز وجود دارد ولی با تعريف کاملاً مشخص برای استفاده يکنواخت برای همه اعضاء هيئت علمی)

د) محروم کردن و محدوديتهای غيرقانونی برای اعضاء هيئت علمی فولتايم غيرجغرافيايی از برخی فرصتها، امکانات دانشگاهی ازجمله ايجاد محدوديت در مديريت گروههای آموزشی عليرغم داشتن صلاحيت و شايستگی و مقبوليت کافی در بين اعضاء هيئت علمی، فرصتهای مطالعاتی و استفاده از برخی امکانات آموزشی و درمانی برخی مراکزی که مخصوص اعضاء هيئت علمی فولتايم جغرافيايی!؟ است و پرواضح است همکاران فولتايم غيرجغرافيايی ضمن سالهای متمادی به عنوان فولتايم جغرافيايی صادقانه و بدون هيچ گونه بهرهمندی از مواهب و نعمات غيرمنطقی فعلی مشغول فعاليت در کلينيکهای تخصصی مراکز آموزشی و درمانی بوده و در ۸ سال دفاع مقدس بدون هيچ چشمداشت در خدمت مستقيم جبهه و جنگ بودهاند.

اينک منتظر پاسخ به سئوالات زير هستيم:

الف: نقش آموزشی کلينيکهای تخصصی پخش شده در سطح شهر چيست؟ آمار و ارقام مشارکت اين کلينيکها در آموزش به صورت مشخص چگونه است؟

ب: چرا کلينيکهای تخصصی بدون حضور در کنار بيمارستانها و بدون استفاده از امکانات دولتی موجود در اين مراکز با ابزار و آلات تشخيصی و حتی درمانی خصوصی اداره ميشوند مزايای اين امر چيست؟ آيا تعطيل شدن درمانگاههای بيمارستان امام خمينی و عدم استفاده از امکانات تشخيص اين مراکز در ساعات بعدازظهر چه مزيتی به فعال شدن همان امکانات تشخيصی در مطبهای خصوصی با قالب کلينيکهای تخصصی دانشگاه دارد؟

ج: فعاليت اعضاء محترم هيئت علمی فول تايم جغرافيايی در خارج از مراکز آموزشی و درمانی حتی در ساعات اداری با چه مجوز قانونی صورت ميگيرد و نقش آموزشی آن چيست؟ اين گونه فعاليتهای درمانی آن هم گاهاً در ساعات اداری کوچکترين بار آموزشی برای دانشجويان، رزيدنتها نداشته و صرفاً انگيزه مادی دارد.

د: مجوز و مصوبه قانونی بهره مندی دوگانه اعضاء هيئت علمی فولتايم جغرافيايی و غيرجغرافيايی در ساعات اداری مشترک و موظف چيست؟ و در اين ساعات مشترک و وظايف مشترک (آموزش، اتاق عمل، کلاس، ويزيت، درمانگاهها و...) که هيچ تفاوتی ندارند، چرا در قبال اين فعاليتها و وظايف مشترک دريافتهای متفاوت دارند؟ و با چه مجوزی محدوديت و محروميت برای اعضاء هيئت علمی فولتايم غيرجعرافيايی اعمال ميشود؟ آيا عدالت و ترويج شايسته سالاری است؟ در انتهای اين بند به عرض ميرسانيم که هدف از بيان اين مطلب و طرح سئوالات. زير سئوال بردن اعضاء صديق و زحمتکش هيئت علمی فولتايم جغرافيايی نميباشد و اين مشکلات را که نتيجه عدم کار کارشناسی و تصميمات غيرکارشناسانهای که از طرف برخی از مسئولين گرفته ميشود ميدانيم و اغلب اعضاء محترم هيئت علمی فولتايم جغرافيايی نيز با اين روند فعلی و تصميمات اتخاذ شده غيرمنطقی مخالف ميباشند. بحث فولتايم کردن دانشگاهها با ايجاد ساز و کارهای مناسب با الگوی کشورهای موفق مورد تاييد همگان است مشکل ايجاد امکانات تصميمهای غيرکارشناسی، ايجاد امتيازهای غيرقانونی (فراموش کردن رسالت فولتايمی) برای حفظ سرسختانه فولتايمی فعلی ميباشد. که ميتوانيم در يک گفتگو و بررسی کارشناسی اين موضوع را کالبدشکافی کارشناسی و شفافسازی نماييم و درخواست تشکيل يک کارگاه بررسی فرصتها و تحديدهای فولتايمی با حضور انديشمندان و اساتيد صاحبنظر را داريم.

۲- بيمارستان امام خمينی تبريز به عنوان بزرگترين مرکز آموزشی و درمانی جنرال در شمال غرب کشور ميباشد با پيشبينی افزايش حجم مراجعين و محدوديت پاسخگويی از سالها قبل طرح ايجاد بيمارستان جنرال ۴۰۰ تختخوابی را مصوب و در حال اجرا بود که غيرمقاوم بودن بخش عمده بيمارستان امام خمينی(ره) در مقابل زلزله (شکست بخش قديمی ساختمان بيمارستان امام خمينی(ره) و غيرقابل استفاده بودن آن از نظر کارشناسان ساختمان و اعلام رسمی رياست محترم دانشگاه وقت مبنی بر دستور تخليه ساختمان فوق بايد مدنظر باشد) ضرورت بهرهبرداری سريع بيمارستان ۴۰۰ تختخوابی را چند برابر کرد و با زحمت مسئولين محترم و حتی با جذب اعتبارات ساير مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه آماده بهرهبرداری و افتتاح ميباشد.

تصميمات عمده برای شروع به کار بيمارستان ۴۰۰ تختخوابی تبديل بيمارستان امام خمينی(ره) به مرکز بزرگ تروماتولوژی با امکانات برخی بخشهای جنرال در کنار آن با تخريب قسمت غيرقابل بازسازی اين مرکز و مقاومسازی قسمتهای ديگر و ايجاد يک بيمارستان جنرال مجهز تخصصی و فوقتخصصی از گروههای آموزشی با پتانسيلهای مناسب تحقيقاتی (بيمارستان ۴۰۰ تختخوابی امام رضا(ع)) هم در جهت کمک به بيمارستان امام خمينی و هم توسعه آموزش، درمان، تحقيقات و پژوهش بوده است.

متاسفانه اخيراً اعلام گرديده است که اين مراکز مخصوص اعضاء هيئت علمی فولتايم جغرافيايست و اساتيد فولتايم غيرجغرافيايی از امکانات آموزشی، درمانی، تحقيقاتی اين مرکز محروم ميباشند!!؟ مشکلات اين تصميم غيرکارشناسانه و جهتدار به قدری روشن و واضح است که معاونت محترم آموزشی دانشگاه طی شماره ۵/۳۸/۲۰۳۶۶-۸۵/۱۱/۴ اثرات و عواقب سوء آن را به رياست محترم دانشگاه متذکر گرديدهاند (کپی پيوست) عليهذا بدون هيچ گونه تعبير و توضيح به عرض ميرسانيم.

الف: چه مجوز قانونی برای جدا کردن وظيفه عملکردی اعضاء هيئت علمی در صحن دانشگاه وجود دارد؟
ب: چگونه ميتوان اساتيد دانشگاه را که محيط دانشگاه و محل آموزش، درمان، تحقيق حق مسلم اوست از قسمتی از اين امکانات محروم کرده و دپارتمانهای آموزشی را تجزيه کرد؟

ج: در کجای احکام و قراردادهای استخدامی شرط استفاده دوگانه از امکانات دانشگاهی وجود دارد؟ مسئولين دانشگاه برای اختصاص دادن قسمتی از دانشگاه به اعضاء هيئت علمی فولتايم جغرافيايی در ساعات موظف اداری مشترک چه مجوزی دارند؟

بديهی است که در ساعات بعدازظهر کليه امکانات ميتواند در قالب کلينيکهای تخصصی در اختيار عزيزان فولتايم جغرافيايی باشد و اگر هدف ايجاد يک بيمارستان خصوصی برای اين عزيزان است بهتر است به جای استفاده از امکانات ۱۷ ساله بيتالمال با صرف هزينه شخصی در مطبها و بيمارستانهای خصوصی مشغول فعاليت باشند.

متاسفانه با طرح اين تصميم آن هم به نام هيئت امناء دانشگاه نقش امانتداری در تصميمات کارشناسی هيئت امناء را از خود سلب نمود. (به ويژه اعلام فولتايمی جغرافيايی به عنوان سياست ضروری دانشگاه برخلاف دستورالعمل وزارت برای ساير دانشگاهها، بدون ارزيابی کارشناسانه موارد مثبت و منفی اين روش)



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نهايتاً ضمن اعتراض به تصميمات غيرعلمی، غيرکارشناسی و جهتدار مسئولين دانشگاه، اين حق را بر خود محفوظ ميداريم که در صورت عدم پاسخگويی مناسب از طرف مسئولين به هر نحوی که صلاح ميدانند (جلسه پرسش و پاسخ، ايجاد کارگاه، بررسی کارشناسی در گروههای آموزشی، شوراهای آموزش و...) موضوع را از طريق مقام معظم رهبری، مسئولين محترم کشوری، وزارتی و ديوان عدالت اداری پيگيری و در صورت افتتاح بيمارستان امام رضا(ع) به شکل

غيرکارشناسانه و غيرعادلانه فعلی با اطلاع مراجع ذيصلاح و قانونی، هر گونه اقدام اعتراضآميز قانونی را برای خود محفوظ خواهيم داشت.

امضاکنندگان به ترتيب امضاء:

۱- دکتر خليل انصارين: مدير گروه داخلی- استاد و متخصص داخلی و فوقتخصص ريه از آمريکا
۲- دکتر بهلول اصغری: دانشيار جراحی مغز و اعصاب
۳- دکتر امير بهرامی: استاد گروه جراحی- رياست بخش غدد متخصص داخلی و فوقتخصصی غدد از کانادا
۴- دکتر ابوالفضل بهلولی: دانشيار اورولژيست فلوشيپ پيوند کليه- رئيس بخش پيوند- فلوشيپ کانادا و آلمان
۵- دکتر يوسف بافنده: استاد داخلی- فوق تخصص گوارش
۶- دکتر بغدادچی: دانشيار گروه داخلی- کارديولژيست
۷- دکتر امراله بيات: دانشيار گروه جراحی- فلوشيپ جراحی عروق از انگلستان
۸- دکتر رضايت پرويزی: دانشيار- متخصص جراحی عمومی- فوق تخصص جراحی قلب
۹- دکتر علی پورزند: استاد گروه جراحی عمومی و عروق از آمريکا- مدير گروه جراحی عمومی
۱۰- دکتر صالح پور: استاد جراحی مغز و اعصاب: فلوشيپ جراحی مغز از آمريکا
۱۱- دکتر ميررحيم سياح ملی: مدير گروه گوش و حلق و بينی- دانشيار- فلوشيپ جراحی feu از اتريش و انگلستان
۱۲- دکتر حسن سينافر: استاديار پوست
۱۳- دکتر فتاحی: دانشيار داخلی- فوق تخصص گوارش
۱۴- دکتر اکبر فرزان نيا: استاديار گروه جراحی مغز و اعصاب- رئيس بخش ترومای مغز و اعصاب
۱۵- دکتر شيرين زاده: رئيس بخش توراکس- فوقتخصص جراحی توراکس- استاديار
۱۶- دکتر محمد اسماعيل حجازی: دانشيار- متخصص داخلی- فوقتخصص ريه
۱۷- دکتر سيدعلی ذوالفقاری: دانشيار- اورولژيست- فلوشيپ اندرولژی از آمريکا
۱۸- دکتر داغستانی: دانشيار راديولوژيست
۱۹- خانم دکتر صديقه عبدالهی: دانشيار گروه زنان و زايمان- فلوشيپ نازايی از کانادا فلوشيپ لاپاراسکوپی از آلمان
۲۰- دکتر کريم صادقی: استاديار جراح چشم و فلوشيپ شبکيه
۲۱- خانم دکتر شکوری: دانشيار راديولوژی
۲۲- خانم دکتر مهاجری: دانشيار راديولوژی
۲۳- دکتر رهبانی: دانشيار چشم- فلوشيپ شبکيه
۲۴- دکتر داود نوری زاده: دانشيار اورولژيست- فلوشيپ جراحی کليه کودکان از کانادا
۲۵- دکتر پاشاپور: دانشيار متخصص اعصاب و مغز
۲۶- دکتر خندقی: مدير گروه بخش اعصاب- دانشيار اعصاب و مغز
۲۷- دکتر علی قويدل: دانشيار- متخصص داخلی- فوقتخصص گوارش
۲۸- دکتر سيدعلی صدرالدينی: دانشيار بخش اعصاب و مغز
۲۹- دکتر سيدهادی حکيم: مدير گروه بخش قلب و عروق- دانشيار قلب و عروق
۳۰- دکتر قدرت محمدی: رئيس بخش گوش و حلق و بينی- فلوشيپ fec از اتريش و انگلستان
۳۱- دکتر غياثی: دانشيار گوش و حلق و بينی- فلوشيپ گوش از آمريکا و کانادا
۳۲- دکتر محمدنژاد کاظم: دانشيار گوش و حلق و بينی- فلوشيپ گوش از آمريکا
۳۳- دکتر عبداله شناس دانشيار چشم
۳۴- دکتر فرشته فر: دانشيار چشم
۳۵- دکتر صدفی پور: دانشيار چشم- فلوشيپ شبکيه
۳۶- دکتر کريم صادقی: استاديار چشم فلوشيپ شبکيه





















Copyright: gooya.com 2016