چهارشنبه 19 دی 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زندگی سالم "۱۴ سال به طول عمر اضافه می کند"، بی بی سی

نتايج يک تحقيق نشان داده است که ورزش کردن، پرهيز از مصرف زياد الکل، خوردن ميوه و سبزيجات کافی و سيگار نکشيدن، می تواند تا ۱۴ سال به عمر شما بيفزايد.

اين پژوهش که ۲۰ هزار تن در آن شرکت کردند نشان داد افرادی که اين موارد را رعايت نکنند، امکان مرگشان نسبت به ديگران چهار برابر بيشتر است.

نتايج به دست آمده در همه موارد، صرفنظر از وضعيت مالی يا ميزان چاق بودن افراد، صدق می کرد.

اين پژوهش بين سال های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۶ توسط دانشگاه کمبريج و "شورای پژوهش های پزشکی" در شهر نورفولک انگلستان انجام شد.

سن شرکت کنندگان در اين تحقيق ۴۵ تا ۷۹ سال بود. اين افراد از طبقات اجتماعی مختلف و بيشتر آنها سفيدپوست بودند، و تا حدی که خودشان اطلاع داشتند در هنگام شرکت در اين تحقيق به سرطان يا بيماری های قلبی مبتلا نبودند.

برای هر يک از اين موارد يک امتياز به افراد داده شد: سيگاری نبودن، نوشيدن الکل بين يک تا ۱۴ واحد در هفته (معادل نيم ليوان تا هفت ليوان شراب)، خوردن پنج وعده ميوه يا سبزيجات در روز و همچنين تحرک داشتن. منظور از تحرک، اين بود که فرد شغلی داشته باشد که انجام آن به تحرک نياز ندارد ولی در عوض روزانه نيم ساعت ورزش کند؛ يا اينکه فرد شغلی داشته باشد که انجام آن به تحرک نياز داشته باشد مثل پرستاری يا لوله کشی.

محققان دريافتند آنهايی که چهار امتياز داشتند احتمال مرگشان - در طول مدت تحقيق - به طرز قابل توجهی کمتر بود. همچنين، معلوم شد خطر مردن يک فرد ۶۰ ساله با امتياز صفر، برابر با يک فرد ۷۴ ساله با چهار امتياز است.

"کی-تی کاو"، سرپرست گروه پژوهشگران، می گويد: "قبلا هم می دانستيم که سيگار نکشيدن و ورزش کردن روی طول عمر تاثير گذار است ولی اين نخستين بار است که همه اين موارد را يکجا بررسی کرده ايم."

او افزود: "ما همچنين دريافتيم که طبقه اجتماعی و شاخص وزن بدن - بی ام آی - نقشی در اين زمينه ندارد".

بيشترين تاثير چهار عامل بالا، در مورد بيماری های قلب و عروق نشان داده شد، به طوری که افرادی که امتيازشان صفر بود، پنج برابر نسبت به کسانی که امتيازشان چهار بود، با خطر مرگ مواجه بودند. در عين حال ارتباطی هم بين امتياز افراد و مرگ ناشی از بيماری سرطان وجود داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




هر چند در تجزيه و تحليل های اصلی تحقيق، از افراد مبتلا به بيماری های شناخته شده نامی برده نمی شود، ولی پژوهشگران دريافتند کسانی که به بيماری های جدی مبتلا بودند، در صورتی که امتياز بيشتری به دست می آوردند، وضعيتشان بهتر می شد.

فعالان حوزه بهداشت و سلامت، از نتايج اين تحقيق استقبال کرده اند.

نظر شما درباره نتايج اين تحقيق چيست؟ آيا تا به حال اين چهار مورد - ورزش، خوردن ميوه و سبزی، نکشيدن سيگار و نوشيدن الکل کم - را رعايت می کرده ايد؟ اگر رعايت نمی کرديد، آيا با خواندن نتيجه اين تحقيق تغييری در شيوه زندگی خود خواهيد داد؟





















Copyright: gooya.com 2016