یکشنبه 15 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در پي متضرر شدن دامداران به علت ثابت ماندن قيمت شير، گاوهاي شيری به کشتارگاه رفتند، ابتکار

به علت بالا بودن مواد غذايي دامي و همچنين ثابت بودن قيمت شير از نيمه دوم سال گذشته تا به حال، دامداران مازندران در زيان کامل به سر مي برند به صورتي که اغلب دامداران مجبورند گاوهاي شيري خود را براي ذبح به کشتارگاه ببرند. به گزارش ايسنا منطقه مازندران، پس از گذشت 9 ماه و اعلام نشدن قيمت پايه شير، قيمت 350 توماني شير براي خريد از دامداران مازني که توسط واحد هاي خصوصي صورت مي گيرد حدود 200 تومان پايين تر از هزينه توليد شير بوده که اين مساله موجب گلايه دامداران نيز شده است. احمد آقابابا نتاج، از دامدارن استان مازندران در اين رابطه نبودن سواد کافي در بين دامداران و آگاه نبودن آنان از وضع اصلاح نژاد دام و همچنين وقت گير بودن و هزينه بر بودن اين کار را از مشکلات ديگر اين قشر عنوان کرد. وي با بيان اينکه از سال قبل تا به حال قيمت غذاي دام به صورت صعودي افزايش يافته است افزود: به طوري که قيمت بعضي از غذاهاي اصلي دام به ويژه سبوس گندم و تفاله هر کدام 100 تا 300 تومان گرانتر شده است اين در صورتي است که گاها اين غذاها در دسترس دامداران نيست. آقا بابا نتاج تصريح کرد: مواد غذايي دام وقتي از کارخانه خارج مي شود 3 الي 4 بار دست به دست مي چرخد و در بعضي از مواقع مورد احتکار قرار مي گيرد و اين يکي از علت هاي مهم گراني است. حسين زارع، يکي ديگر از دامداران مازندراني نيز علت اين امر را نبودن يک نهاد قوي براي حمايت از دامداران اعلام کرد و گفت: دامداران در اين شرايط بد اقتصادي نمي دانند بايد به کدام نهاد مراجعه کنند. وي با اشاره به اين که جهاد کشاورزي هم تا به حال در اين مورد هيچگونه حمايتي از دامداران نکرده است افزود: اگر هم حمايتي اعلام مي شود به صورت محسوس نبوده است زيرا هيچ گونه تغيير مثبتي در وضعيت دامداران ايجاد نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




زارع از دلايل اصلي ضررهاي دامداران را نبود نظام دامپزشکي مناسب عنوان کرد و گفت: متاسفانه بر روند افزايش قيمت داروي دام هيچ نظارتي نمي شود و در کنار آن هر دکتري براي ويزيت دام نرخ مخصوص به خود دارد. وي خاطر نشان کرد: دولت براي پايان دادن به اين وضع بايد وام هاي دراز مدت و بهره کم به دامداران دهد و نقش نظارت و آموزش خود را بهتر و منسجم پيگيري کند.

علي اکبر طالبي، معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي مازندران نيز اظهار کرد: با توجه به پيگيري هاي صورت گرفته با وزارتخانه، اختصاص تسهيلات به قسمت پرواربندي، هنوز هيچ ابلاغي به ما نرسيده است. وي به تسهيلات جاري در راستاي حفظ و افزايش توليد اشاره کرد و افزود: در سال گذشته در واحد گاو شيري حدود 8 ميليارد تومان و در قسمت پرواربندي حدود 15 ميليارد و 800 ميليون تومان و همچنين در قسمت تعاوني ها حدود 310 ميليارد تومان تسهيلات بانکي اختصاص پيدا کرد ولي متاسفانه در سال جاري در قسمت کشوري کمي وقفه ايجاد شد. طالبي ادامه داد: در دو ماه گذشته حدود 40 درصد از مبلغي که سال گذشته اعلام کردند به اين سازمان ابلاغ شد و در واحد گاوهاي شير فقط حدود 6 ميليارد تومان تسهيلات در نظر گرفته که هنوز به دست دامداران نرسيده است. معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي استان از پروژه اصلاح نژادي دام هاي سنگين خبر داد و گفت: اصلاح نژادي تلقيح اسپرم سکس شده به گونه اي است که مي توان 99 درصد از گوساله هاي توليد شده ماده باشند و از اين طريق مي توانيم کمبود دام مولد پر توليد را جبران کنيم.

طالبي با بيان اين که مازندران از شاخص ترين استان هاي کشور در امور دامي است گفت: اين استان با 8 ميليون و 300 هزار واحد دامي که دارد سالانه حدود 679 هزار تن شيرخام و 61 هزار تن گوشت قرمز توليد مي کند که نسبت به کشور در قسمت شيرخام 2/8 درصد و گوشت قرمز 1/7 درصد است که توانسته مقام سوم کشور را به خود اختصاص دهد. وي به مازاد سرانه گوشت و شير در استان اشاره کرد و افزود: سرانه مصرفي شيرخام در استان 100 کيلو و گوشت قرمز حدود 16 کيلو در سال است که با توجه به اين آمار با مازاد مصرف سرانه مواجه هستيم و توليدات در استان فرآوري مي شود و به استان هاي ديگر صادر مي شود. طالبي خاطرنشان کرد: در بخش دامداري 123 هزار فرصت شغلي مستقيم به وجود آمده است و همين مقدار اشتغال غير مستقيم در استان داريم.

وي از توليد 3 هزار و 200 تن علوفه در استان خبر داد و گفت: ما در سال بيش از 4 ميليون و 500 هزار تن علوفه نياز داريم که حدود 3 هزار و 200 تن در داخل استان مي توان توليد کرد و مابقي آنها نهاده هايي است که از ساير کشورهاي ديگر و استان هاي ديگر وارد مي شود. طالبي به ارزش غذايي بسيار بالاي سيلو اشاره کرد و افزود: سيلو با توجه به ارزش غذايي بالا قيمت تمام شده آن در بخش توليد از نهادهاي ديگر که دامداران استفاده مي کنند کمتر است ولي متاسفانه هنوز اين مساله در بين دامداران ترويج پيدا نکرده است.

طالبي ادامه داد: در سال گذشته بيش از 5 هزار تن به مصرف دامداري ها رسيده است در صورتي که قصد داريم در سال جديد بيش از 20 هزار تن از سيلوها را بين دامداران ترويج کنيم. دامداران مي توانند در زمان بحران غذايي و گراني نهاده ها از 50 تا 60 درصد غذاي دام را از طريق سيلو تامين کنند. معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي مازندران به توزيع کنسانتره يارانه اي بين دامداران اشاره کرد و گفت: در سال گذشته حدود 2 ميليارد و 500 ميليون تومان علوفه کنسانتره يارانه اي در اختيار دامداران قرار داديم و در سال جاري نيز حدود 80 هزار تن کنسانتره يارانه اي از سه ماه گذشته در اختيار دامداران قرار گرفته است تا در دوران کمبود علوفه از آن استفاده کنند. وي ادامه داد: کنسانتره با قيمت مناسب و کيفيت بالا و تحت نظارت کارشناسان در راستاي کاهش هزينه توليد در اختيار دامداران قرار دارد. طالبي خاطر نشان کرد: با ايجاد تشکل هاي ساماندهي تعاوني دامداران مي توانيم دست واسطه ها را کوتاه کنيم. وي با بيان اين که دامداران مي توانند شيرهاي توليدي خود را به واحدهاي آزاد و با قيمت مورد نظر خود بفروشند گفت: حدود 2 هزار تن شيرخام در روز توليد مي شود که جذب کارخانجات لبني استان مي شوند و مابقي شير مورد نياز از ساير استان هاي وارد مازندران مي شوند. وي خاطرنشان کرد: بار ميکروبي شير حدود 50 تا 60 تومان در قيمت آن تاثير خواهد داشت.





















Copyright: gooya.com 2016