شنبه 28 دی 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جوجه اردک زشت با صدای کروکوديل، گفتگوی ترانه بنی يعقوب با سيده زينب حسينی، نخستين پرورش دهنده کروکوديل در ايران، همشهري عصر

سيده زينب حسينی با چنان علاقه و عشقی درباره حيوانات تحت پرورش اش سخن می گويد.که تو فکر می کنی آنها حيواناتی خانگی اند هرچند گه گاه نسبت به نگهداری انها هشدار هم می دهد . او اولين پرورش دهنده کروکوديل در ايران است .

در استان گلستان متولد شده و پنج سال است تلاشش برای پرورش کروکوديل در ايران را آغاز کرده است .تلاشی که ابتدا برای کسب مجوز آغاز و سه سال پس ازگرفتن ان به طور رسمی آغاز شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




کروکوديل خزنده خونسرد آب شوراست و پرورش ان سال هاست در بسياری از مناطق گرمسير دنيارواج دارد . .بيشتر پرورش دهندگان اين حيوان را از نوزادی پرورش می دهند تا در بزرگسالی از پوست و چرم گران قيمت ان که برای تهيه کيف و کاپشن و ....به کار می رود و به ويژه صادرات ان به نقاط مختلف دنيا استفاده کنند .هرچند به قول حسينی اين حيوان کاربردهای پزشکی و داروئی فراوانی هم دارد .

زينب چند سال قبل درسفری به تايلند به طور اتفاقی از چند مزرعه پرورش کروکوديل بازديد کرد . مزارعی که بيشتر توسط زنان اداره می شد :" پرورش کروکوديل انجا بيشتر شغلی زنانه تلقی می شود و من که هميشه عاشق شروع کاری نو و خلاقانه بودم با خودم فکر کردم چرا من اين کار را در ايران شروع نکنم ."

زينب ۴۸ ساله فارغ التحصيل رشته مديريت بازرگانی مانتوو شلوار کرم رنگی به تن دارد با لبخندی دائمی بر لب در حالی که ارام ارام چای اش را می نوشد درباره کسب و کارش توضيح می دهد .

مزرعه او اکنون درشهر اصفهان قرار دارد و نوزادان کروکوديل را در انجا پرورش می دهد.سوله ای سرپوشيده که حرارت مناسب را برای رشد اين حيوانات فراهم می آورد. وی به زودی مزرعه کوچکش را به استان گلستان منتقل خواهد کرد. استان محل تولدش که از همان ابتدا انجا را برای پرورش کروکوديل ها مناسب يافت. زينب سری تکان می دهد : «می دانم که مناطق گرمسيری برای اين کار مناسب ترند اما دلم می خواهد در شهر محل تولدم اين کار را انجام دهم با امکانات و تامين درجه حرارت مناسب می توان به خوبی حيوانات را پرورش داد.»

پرورش کروکوديل کاری زمان بر است و از نوزادی تا زمان کشتارش که پوست آن به مرحله توليد و صادرات می رسد سه تا چهار سال زمان لازم دارد .

زينب سری تکان می دهد: «چون تنها استفاده ما از اين حيوان در ايران پوستش است بايد آن را به اندازه کافی رشد دهيم تا بيشترين بهره را از طول آن ببريم .اکنون کروکوديل های تحت پرورش من هفتاد سانت شده اند و تا زمان رسيدن به محصول مناسب که حيوانی با طول ۴-۶ متر است چند سالی زمان لازم است.»

او نوزادان کروکوديل را از تايلند به ايران آورد تا با نظارت و کمک يکی از دوستانش که از پرورش دهندگان اين حيوان است کارش را اغاز کند .

با خنده ای می گويد :" اولين بار نوزادان کروکوديل را که ۳۰ سانتی بودند به خانه ام آوردم و در آکواريوم نگه داشتم .اکواريوم را به شکل دو بخش خشکی و آب درآوردم تا مکان مناسبی برای نگهداری شان فراهم شود. بچه هايم وحشت کرده بودند و حاضر نبودند به حيوانات نزديک شوند ."

آن شب اتفاق عجيبی در منزل زينب افتاد و يکی از کرو کوديل های نوزاد از اکواريوم خارج شد. با هيجان می گويد :" شوهرم به سراغم امد که تا بچه ها از خواب بيدار نشده اند حيوان را ازوسط هال منزل مان جمع کنم. خودش هم حسابی ترسيده بود .من از بچگی از حيوانات نمی ترسيدم اين حيوان با انکه وحشی است اما اگر با ان انس بگيری ترس زيادی ندارد .من از ابتدا ان را لمس کردم و نترسيدم ." او بلافاصله با چهره جدی حرفهايش را اين طور ادامه می دهد :"اما وقتی اين حيوان بزرگ می شود خطرناک است و نياز به نگهداری های جدی و ويژه دارد .چند سال پيش در ميدان صادقيه نوزاد اين حيوان را می فروختند و من همان موقع به خيلی ها راجع به ان هشدار دادم .دوستی چند وقت پيش به من زنگ زد و گفت کروکوديلی را که در خانه نگه داشته تا يک متر هم رسيده من درباره عواقب نگهداری آن در خانه هشدار دادم چون با رشد اين حيوان درنده خوئی اش اشکار و خطرناک می شود ."

در سالهائی که او در تلاش برای کسب مجوز راه اندازی اين کار بود هرگز از تحقيق درباره نحوه پرورش آن غافل نشد:" چند سالی را به دنبال گرفتن مجوزبودم کم کم داشتم از اين کار نا اميد می شدم و به فکر پرورش آن در کشور ديگری بودم که مجوز را دريافت کردم .در اين سالهامطالعه و تحقيق درباره اين خزنده را رها نکردم تا انکه دوست کارشناسم که قرار است در مرحله بهره برداری از کار ياری ام کند يک روز به من گفت تو خودت يک پا متخصص شده ای . "

چندی قبل مينو محرز متخصص بيماری های عفونی و ايدز درباره کاربردهای درمانی اين حيوان در درمان بيماری کشنده ايدز سخن گفته بود . او هم در باره فوائد درمانی اين حيوان بيشتر سخن می گويد :"خون و پودر استخوان اين حيوان برای سرم سازی مفيد است . خون ان حاوی آنتی بيوتيک های قوی است که برای مبتلايان به ايدز و بيمارانی که شيميائی شده اند مناسب است. پودر استخوان ان نيز برای درمان بيماران مبتلا به سرطان پوست کاربرد دارد .گفته می شود گوشت اين حيوان هم در درمان بيماری آسم و کسانی که مشکل مفاصل و آرتروز دارند مفيد است .غدد ريز زير بغلش در عطر و ادکلن سازی و چربی زير پوستش برای لوازم ارايشی مناسب است .هرچند در ايران فعلا اين استفاده ها مجاز نيست اما تحقيقات بيشتر برای شناخت فوائد ان ضروری است .

زينب در شروع کارش با شکست هائی هم روبرو شد در سرمای سخت زمستان سال گذشته از ۵۰نوزاد کروکوديل اش ۱۰نوزاد مردند . حيواناتی که هر کدام با قيمت ۱۵۰ دلار خريداری شده بودند .اما هيچکدام از اين موانع و سختی ها نا اميدش نکرد و فقط موجب شد تلاش‌اش را بيشتر کند . او به کمک کارشناسان پرورش کروکوديل برای علاقه مندان به آن آموزش دوره های تخصصی نيز برگزار می کند هر چند هنوز به عضويت انجمن کروکوديل ايران که به تازگی تاسيس شده در نيامده است .

آهی می کشد :" خيلی اوقات از شدت نااميدی می نشستم و با خودم حرف می زدم . می گفتم از چه می ترسی از اينکه دير شده است ؟طولانی شدن دريافت مجوزکارم را قدری به تعويق انداخته است و اين موضوع حقيقت دارد . اين ها را بارها با خودم می گفتم اينکه ضرر کردن و ريسک هم جزئی از کار است و به اين ترتيب به ادامه کار دلگرم می شدم خيلی ها از شنيدن عنوان شغلش و اينکه يک زن تصميم به پرورش کروکوديل گرفته تعجب می کردند روسريش را بر سر جابه جا می کند :"خيلی ها به من می گفتند چرا سراغ پرورش آهو يا روباه نرفتی اصلا کروکوديل به چه دردی می خورد . من هميشه به اين سوال ها با صبر و حوصله پاسخ می دادم و فوايد پرورش اين حيوان را توضيح و نظرشان را تغيير می دادم . در خيلی از کشورها وجود اين حيوان در جذب گردشگر نقش زيادی دارد و با پرورش آن به صنعت گردشگری کشور هم کمک می کنيم."

مدام از گسترش کارش سخن می گويد :"هر گاه مزرعه ام راه اندازی شود چون مجوز وارد کردن ۱۰ مولد نر و ۱۰ مولد ماده اين حيوان را نيز دارم آنگاه می توانيم نوزادها را خودمان در کشور به وجود بياوريم اما تا ان موقع و خودکفائی کامل مجبوريم سالی ۶۰۰نوزاد کرو کوديل وارد کشور کنيم ."

او با اينکه به رونق گرفتن اين کار بسيار اميدوار است اما حمايت از اين صنعت جديد را توسط مسئولان ضروری می داند :"من تاکنون سر پای خودم ايستاده ام و همه سرمايه ام را خودم به ميان آورده ام اما اگر در آينده هم به اين ترتيب ادامه دهم موفق نخواهم بود ."

زينب با چشمانی که از شوق می درخشد می گويد تا پای جان در اين کار ايستادگی می کنم تا مزرعه ام راه بيفتد و اين جوجه اردک های زشت به ثمر بنشينند .

منبع: همشهری عصر





















Copyright: gooya.com 2016