دوشنبه 7 بهمن 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مجلس ایران سهم ارث زنان را پس از ۷۰ سال افزایش داد، بی بی سی

مجلس شورای اسلامی در ایران، طی مصوبه ای سهم ارثیه خانم‌ها از شوهرشان را افزایش داده است.

بر اساس این مصوبه، زن در صورت فرزنددار بودن همسرش از یک هشتم از قیمت اموال منقول و یک هشتم از قیمت اموال غیر منقول اعم از عرصه و اعیان ارث می برد اما در صورتی که همسرش هیچ فرزندی نداشته باشد، سهم زوجه یک چهارم از کلیه اموال او خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




این مصوبه روز یکشنبه، ششم بهمن، با ۱۶۹ رای موافق، دو رای مخالف و هفت رای ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در مجلس ایران به تصویب رسید و برای اجرایی شدن در انتظار اعلام نظر شورای نگهبان است.

امین حسین رحیمی، مخبر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، به ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری ایران گفته است که هنگام بررسی این طرح در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس، هیچ نماینده ای در مخالفت با آن صحبت نکرد.

بنابر قانون مدنی ایران که بیش از هفتاد سال پیش وضع شده است، زنان تنها از اموال منقول باقیمانده از همسر خود ارث می برند و اگر از همسرشان خانه ای باقی مانده باشد سهم آنان تنها از ارزش ساختمان و وسائل آن محسوب می شود و از ارزش زمینی که خانه در آن بنا شده، سهمی نمی برند.

مطابق این قانون سهم زنان از باغ شوهرشان نیز فقط بخشی از درختان آن و در صورت داشتن ساختمان، بخشی از آن است.

مصوبه مجلس ایران در صورتی که از سوی شورای نگهبان تایید شود، گام مثبتی برای مشکلات معیشتی بسیاری از زنان ایرانی، به ویژه در مناطق روستایی محسوب می شود که پس از مرگ همسرشان دچار مشکلات معیشتی می شوند و حتی سرپناه و محل سکونت خود را از دست می دهند.

پیش از این مشابه همین طرح در مجلس ششم به تصویب رسیده بود اما شورای نگهبان آن را "مغایر با شرع" تشخیص داد و آن را رد کرد.

تلاش نمایندگان مجلس هفتم نیز برای اصلاح این مصوبه با اتمام دوره ناتمام ماند اما در همین دوره، آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، با پیگیری نمایندگان فتوایی صادر کرد که مطابق آن زنان می توانند از زمین هم ارث ببرند.

به نظر می رسد که با صدور فتوای آیت الله خامنه ای زمینه برای تصویب این طرح در مجلس و همچنین تایید آن از سوی شورای نگهبان فراهم شده باشد.

ضوابط مربوط به سهم ارث زنان در قانون مدنی ایران بر احکام مذهب شیعه مبتنی است و بر پایه تفسیر آیه دوازدهم سوره نسا در قرآن، کتاب آسمانی مسلمانان، بنا شده است.

تفسیر فقهای شیعه از این آیه این است که زنان فقط از اموال "منقول" به جا مانده از شوهر ارث می برند اما فقهای اهل سنت،معتقدند که زن از تمامی اموال برجای مانده از شوهر، چه منقول و چه غیرمنقول ارث می برد.

سهم ارث زنان اهل سنت و اقلیتهای رسمی دینی در ایران بر اساس احکام مذهبی خودشان تعیین می شود.





















Copyright: gooya.com 2016