سه شنبه 29 مهر 1382

ديدار با جواد الله وردي بازيکن سابق تيم ملي فوتبال ايران، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس ورزشي - فوتبال

av.jpg

در دنيايي كه بسياري از خصايل انساني به فراموشي سپرده شده و كم كم پيشكسوتان و قهرمانان ملي نيز در اذهان عمومي كمرنگ مي‌شوند به دست آوردن فرصتي كه بتواند تجديد خاطره‌اي با غرور آفريني‌هاي قهرمانان ملي تلقي شود توفيق بزرگي است.
جواد الله وردي فوتباليست با اخلاق تيم ملي ايران در المپيك 1972 مونيخ و مسابقات جام جهاني فوتبال آرژانتين (1978) را هيچ يك از علاقمندان دنياي فوتبال از ياد نخواهند برد!
وي در سال 1331 در محله بازار تهران به دنيا آمد و از سال 1347 فعاليت در عرصه‌ي فوتبال را آغاز كرد و 11 سال در تيم‌هاي ملي بزرگسالان اميد، ارتش و دانشجويان و باشگاه‌هاي برق، پاس، استقلال و پيروزي توپ زد.
الله وردي در سال 1358 بر اثر مصدوميت شديد از ناحيه پا با نظر پزشكان آلماني براي هميشه از حضور در ميادين فوتبال كناره‌گيري كرد.
او در حال حاضر مديريت آكادمي مجموعه ورزشي پيروزي را بر عهده دارد و به عنوان مدرس كلاس‌هاي فوتبال نوجوانان و جوانان مشغول فعاليت است.
جواد الله وردي در جمع خبرنگاران گروه ورزش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خاطرات سال‌هاي فعاليتش در عرصه‌ي فوتبال و وضعيت كنوني اين ورزش پرطرفدار را بازگو كرد.
زندگي او همانند ساير قهرمانان و فوتباليست‌هاي نامي سرشار از خاطرات تلخ و شيرين است كه در طول سال‌هاي حضورش به عنوان بازيكن در مستطيل سبز برايش به يادگار مانده است.
الله وردي مي‌گويد: شكست 6 بر صفر تيم استقلال از پيروزي در سال 1352، تلخ‌ترين خاطره‌ي ورزشي من است. در آن سال‌ها من بازيكن تيم استقلال بودم و در اين ديدار از ناحيه‌ي دست دچار شكستگي شدم. پس از شكست در برابر تيم پيروزي، تيمسار خسروي مدير عامل آن زمان باشگاه استقلال در جلسه‌اي با بازيكنان تيم، شديدا به نتيجه كسب شده انتقاد كرد و بازيكنان استقلال را مايه ننگ باشگاه دانست، من نتوانستم اهانت‌هاي وارده را تحمل كنم و به همين دليل از باشگاه استقلال خارج شدم و به باشگاه پيروزي پيوستم.
وي كه دارنده‌ي مدرك مربيگري A از كنفدراسيون فوتبال آسياست، با بيان ديدگاه خود از شرايط فعلي فوتبال كشورمان خاطر نشان كرد: امروزه مربي‌هاي فوتبال بدون اطلاعات و آگاهي از دانش روز دنيا هيچ ارزشي ندارند. براي نمونه مهارت و تبحر سرالكس فرگوسن مربي بزرگ اسكاتلندي تيم منچستر بر هيچ كس پوشيده نيست. او به طور متوسط هر روز 3 ساعت در زمينه فوتبال مطالعه مي‌كند و به همين دليل از زير و بم فوتبال حرفه‌يي به خوبي آگاهي دارد.
الله وردي ادامه داد: فوتبال حرفه‌يي مربي حرفه‌يي مي‌خواهد. هدايت يك تيم فوتبال كار بسيار سنگيني است كه هر كسي نمي‌تواند از عهده‌ي آن برآيد. هر چند نمي‌توان شكست يا پيروزي يك تيم را صرفا به خاطر عملكرد مربي دانست ولي بايد بپذيريم كه مربي در نتايج به دست آمده‌ي يك تيم نقش به سزايي ايفا مي‌كند.
كاپيتان تيم منتخب دانشجويان ايران در يونيورسياد جهاني اروگوئه (1976) در ارتباط با عملكرد فدراسيون فوتبال گفت: متاسفانه مشكل بزرگي كه تمامي فدراسيون‌هاي ورزشي كشورمان با آن مواجه هستند، عدم بودجه كافي براي پياده كردن برنامه‌هايشان است و فدراسيون فوتبال نيز از اين قاعده مستثني نيست. فدراسيون فوتبال تحت اهرم‌ها و فشارهاي دروني و بيروني قرار دارد و به همين دليل در مواقعي براي انجام وظايفش دچار مشكل مي‌شود.
الله وردي تصريح كرد: در جايي كه بسياري از كشورهاي خارجي بيش از 100 هزار ميليون دلار براي فوتبال حرفه‌اي هزينه مي‌كنند چگونه مي‌توانيم بدون چنين بودجه‌اي به حرفه‌اي شدن فوتبال كشورمان دلخوش باشيم؟
فوتبال حرفه‌اي يعني فوتبال پاسخگو، فوتبالي كه بتواند همگام با تكنيك‌هاي روز دنيا حركت كند و نيازهاي هوادارش را به بهترين شكل ارضا كند.
عضو تيم ملي فوتبال ايران در مسابقات جام جهاني آرژانتين توجه به جوانان و نوجوانان را مهم و ضروري دانست و خاطر نشان كرد: سلامتي و نشاط جامعه در گرو توجه به قشر جوان و نوجوان است. فعاليت‌هاي ورزشي به عنوان يك هنجار ارزشمند مي‌تواند جوانان و نوجوانان ما را از بسياري از معضلات و نابهنجاري‌هاي اجتماعي به دور نگه دارد. به همين دليل لزوم توجه دولتمردان و مسوولان كشور به رشد و غني كردن ورزش، بيشتر آشكار مي‌شود.
وي ادامه داد: شور و هيجانات ورزشي چاشني مسابقات ورزشي است و نبايد آن را سركوب كرد. تنها دلخوشي من هنگام حضور در مسابقات فوتبال، نشاط جوانان و نوجوانان بود و تا زمان حياتم براي حفظ شور و نشاط جوانان تلاش خواهم كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/527

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ديدار با جواد الله وردي بازيکن سابق تيم ملي فوتبال ايران، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016