سه شنبه 24 شهريور 1383

گفت‌وگوي ايسنا با علي مرادي پس از رد استعفاي وي از رياست فدراسيون وزنه برداري

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس قهرماني - همگاني
رييس فدراسيون وزنه‌برداري پس از مخالفت محسن مهرعليزاده، رييس سازمان تربيت بدني با استعفاي وي، گفت: در راستاي برنامه‌ريزي‌هاي جديد فدراسيون وزنه‌برداري، به زودي با انجام بررسي‌هاي كارشناسانه، كادر فني تيم ملي بزرگسالان تغيير خواهد كرد و در صدد جذب «ايوانف» هستيم.
علي مرادي با حضور در جمع خبرنگاران ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: طي روزهاي آتي ليگ وزنه‌برداري آغاز مي‌شود و مربيان كشور بايد توانمندي‌هاي خود را در ليگ به نمايش بگذارند و پس از انتخاب كادر فني تيم ملي، مربيان نمي‌توانند در باشگاه‌ها به فعاليت بپردازند. در مورد سرمربي تيم ملي وزنه‌بردراي بزرگسالان نيز با توجه به بررسي‌هايي كه انجام مي‌شود به احتمال زياد تغيير خواهد كرد. تاكنون بازخورد مردم و مسوولان نسبت به بازگشت ايوانف، سرمربي سابق تيم ملي وزنه‌برداري مثبت بوده و به احتمال فراوان وي به ايران باز خواهد گشت. در اين راستا مذاكرات اوليه انجام شده و در پي مذاكرات نهايي هستيم.

* فعاليت‌هاي خودسرانه و كمبود حمايت‌ها از دلايل استعفا بود
وي در مورد علل استعفايش از رياست فدراسيون وزنه‌برداري گفت: ما بايد واقعيت‌ها را به صورت شفاف به مردم مي‌گفتيم. پس از المپيك من شاهد بودم كه اقداماتي در وزنه‌برداري صورت مي‌گرفت كه بدون هماهنگي مسوولان فدراسيون بود و اين فعاليت‌هاي خودسرانه مي‌توانست به پيكره‌ي وزنه‌برداري كشور لطمه وارد كند. آميخته شدن جامعه‌ي وزنه‌برداري با اين حواشي مشكلات زيادي را در آينده بوجود مي‌آورد. تحمل اين مساله براي من به عنوان مسوول فدراسيون وزنه‌برداري كشور بسيار سخت آمد. از طرفي ديگر انتقاد بر همه كس وارد است و انتقادات بايد در جهت رشد باشد، نه در جهت تخريب. اما انتقاداتي كه در هفته‌هاي اخير بدون كار كارشناسي از وزنه‌برداري شده، در نهايت به چه كسي ضرر خواهد رساند. نكته‌ي ديگري كه در اين ميان حايز اهميت بود، تامين بودجه‌ي لازم براي آماده‌سازي تيم‌هاي ملي بود. به طوري كه طي سال‌هاي گذشته و به خصوص در سال المپيك در اين مورد با مشكلات زيادي مواجه شديم و براي رسيدن به موفقيت و سطوح بالا در رقابت‌هاي جهاني نبايد چنين مشكلاتي بوجود آيد. بروز چنين مسايلي جز زير سوال رفتن مسوولان فدراسيون‌ها، مشكل ديگري بوجود نخواهد آورد.
وي ادامه داد: مي‌گويند به غير از رضازاده بقيه خوب كار نكردند. البته سطح توقع مردم به حق است و ما توانمنديم و بايد با حمايت‌ها پاسخگوي مردم باشيم. اين يك سري از مشكلات بود و البته مشكلات ديگري نيز براي استعفا داشتم كه نيازي به بازگو كردن آنان وجود ندارد.

* سطح برگزاري مسابقات وزنه‌برداري المپيك بالا بود
مسوول برگزاري مسابقات وزنه‌برداري بازي‌هاي المپيك آتن در مورد، مسابقات المپيك و عملكرد وزنه‌برداران ايران خاطرنشان كرد: با توجه به اين كه وزنه‌برداري از ورزش‌هاي پرطرفدار و ملي كشور يونان است، مسابقات اين رشته با شكوه بسيار زيادي برگزار شد به طوري كه پس از رشته‌ي دووميداني، بيشترين تعداد بليت را فروش كرد. همچنين عليرغم اظهار نظرهاي برخي كارشناسان، اين دوره از مسابقات در سطح بسيار بالايي از لحاظ كمي و كيفي برگزار شد و شاهد شكسته شدن ركوردهاي جهان و المپيك بوديم.

* عملكرد تيم ايران راضي كننده نبود
وي در مورد عملكرد وزنه‌برداران ايراني به خبرنگار ايسنا گفت: پيش از انتخاب تيم ملي وزنه‌برداري ايران براي حضور در بازي‌هاي المپيك مشكلاتي از جمله مصدوميت ورزشكاران بوجود آمد كه در نهايت باعث شد تيم ايران با تمام توان وارد رقابت‌هاي آتن نشود. به عنوان مثال با توجه به شرايط حسين توكلي انتظار مي‌رفت، وي دومين مدال خود را در المپيك كسب كند كه با مصدوميت بسيار شديد از ناحيه‌ي زانو مواجه شد. به هر حال ما با از دست دادن 3 قهرمان به المپيك رفتيم. در اين مسابقات حسين رضازاده، فوق‌العاده بود و شاهين نصيري نيا و محمد حسين برخواه عالي كار كردند. مهدي پانزوان هم خوب بود، اما محسن بيرانوند كه جايگزين توكلي بود، به هيچ وجه در حد و اندازه‌هاي خود و نام ايران و وزنه‌برداري كشورمان نبود و بايد ديد كه علت اين مساله چيست.
علي مرادي افزود: به طور كلي عملكرد تيم ملي وزنة برداري ايران در بازي‌هاي المپيك آتن، راضي كننده نبود و مي‌توانستيم بهتر از اين‌ها ظاهر شويم و علت اين كه چرا بهتر نشديم عوامل زيادي دخيل بود.

*ماهيت وزنه‌برداري، علم تمرين، كمبود مكمل‌ها و عدم حرف شنوي ورزشكاران از دلايل مصدوميت‌هاست

رييس فدراسيون وزنه‌برداري در مورد علت آسيب‌هاي پي در پي وزنه‌برداران و نقش كميته‌ي پزشكي فدراسيون در ترميم آسيب ديدگي‌ها اظهار داشت: به طور كلي وزنه‌برداري، رشته‌اي است كه ماهيت آن با آسيب‌ديدگي همراه است و با اين وجود قهرمانان ما از سال‌ها قبل دچار مصدوميت‌هاي مزمن شده و تا كنون نيز ادامه داشته است. در ورزش حرفه‌اي جهان آسيب اجتناب ناپذير است و نمي‌توان از اين مساله مصون ماند. همچنين از جمله عوامل موثر در آسيب ديدگي علم تمرين است. من پس از رفتن ايوانف، دو نكته را به ورزشكاران گوشزد كردم كه آنان كمتر توجه كردند. ايوانف معتقد است كه در دوران تمرين فشار بايد كم باشد و هنگام مسابقات، تمرينات بسيار سنگين انجام شود. اعتقاد ما نيز بر اين بود كه وزنه‌برداران هنگام آماده‌سازي، تمرينات را با فشاري نه چندان كم ولي كمتر از 50 درصد فشار انجام دهند و در نزديكي مسابقات به اوج آمادگي برسند. وزنه‌برداران ايراني پس از ايوانف به هيچ كدام از اين دو نوع تمرين و آماده‌سازي عمل نكردند و شيوه‌ي نادرست تمرين آنان باعث بوجود آمدن مشكلات زيادي شد.
وي در مورد نقش مربي در علم تمرين گفت: مربي از لحاظ علم تمرين مشكلي ندارد ولي وقتي ورزشكاران به حرف توجه نمي‌كنند، به زور نمي‌شود با آنان برخورد كرد.
علي مرادي با اشاره به مسايل تغذيه يادآور شد: بحث تغذيه‌اي قهرمانان به گونه‌اي است كه بايد از لحاظ مكمل‌هاي غذايي مورد حمايت قرار گيرند، اما وقتي كه بودجه‌اي براي خريد اين مكمل‌ها نباشد چه بايد كرد و عدم توجه به اين مساله يكي از عوامل مهم آسيب ديدگي قهرمانان است. در اين زمينه بايد توجه ويژه‌اي داشته باشيم. از طرفي ديگر از امكانات سخت افزاري بسيار خوبي هم در كنار اردوي تيم ملي استفاده كرده‌ايم تا مصدوميت‌ها كم شود. ولي توان ما همين است و نمي‌توانيم بيشتر از اين عمل كنيم.

عدم همراهي وزنه‌برداران باعث ضعف سرمربي شده است
رييس فدراسيون وزنه‌برداري در مورد عملكرد سرمربي تيم ملي وزنه‌برداري به ايسنا گفت: سرمربي تيم ملي وزنه‌برداري از عملكرد برخي وزنه‌برداران تيم ملي بزرگسالان زجر مي‌كشد. ورزشكاري كه به سطح قهرماني و درجه‌ي اول جهان رسيده نبايد به گونه‌اي كار كند كه در سطح او نيست. قهرمانان ما عليرغم ميل سرمربي نبايد تا پاسي از شب در خوابگاه‌ها بيدار باشند و يا نبايد به خاطر ديدار يك مسابقه‌ي فوتبال تمرين خود را قطع كنند. وزنه‌برداران حرفه‌اي جهان نبايد بر خلاف و نظرات سرمربي حركت كنند. وجود چنين مسايلي است كه در نهايت به چنين عملكردي ختم مي‌شود. اين مسايل را نمي‌شود هميشه به ورزشكار متذكر شد.
وي ادامه داد: ورزشكاراني در اين حد بايد بدانند كه تنها براي خود نيستند و 70 ميليون نفر از آنان توقع دارند و بايد عملكردي بهتر از اين داشته باشند. با وجود چنين شرايطي كه در مورد كادر فني تيم ملي بوجود آمده، مطمئنا تغييراتي در جهت بهبود به عمل خواهد آمد.

*حضور بين‌المللي مسوولان به نفع ورزش است
مرادي در پاسخ به اين سوال كه پس از احراز پست دبير كلي كنفدراسيون وزنه‌برداري آسيا، تمركز شما در فدراسيون ايران كمتر شده گفت: پس از اين كه به سمت دبيركلي آسيا دست يافتم، نخستين كار تقسيم وظايف به صورت دقيق در بين كميته‌ها و مسوولان اجرايي فدراسيون بود، به طوري كه اكنون كميته‌هاي مختلف فدراسيون فعاليت‌هاي خود را به صورت منظم انجام مي‌دهند. انتقاد مي‌شود كه من زياد سفر مي‌كنم. در پاسخ به اين سوال بايد گفت كه اكنون بسياري از كساني كه حتي سمت‌هاي خارجي ندارند بيشتر از من سفر مي‌كنند و از طرفي ديگر سازمان ورزش كشور در پي احراز پست‌هاي بين‌المللي است و اخذ اين جايگاه‌ها به مراودات بين‌المللي نياز دارد. به هر حال بايد از حيثيت ورزش كشور دفاع كنيم. اين در حالي است كه در ساير رشته‌ها هميشه حق ورزشكاران ايراني پايمال مي‌شود، اما در وزنه‌برداري شاهد چنين مشكلاتي نيستيم. حضور مسوولان ورزش كشور در مجامع بين‌المللي به ورزش كمك مي‌كند.
وي در مورد پشتوانه سازي قهرمانان بزرگي همچون رضازاده، توكلي و به طور كلي تيم سال 98 به خبرنگار ايسنا گفت: براي تدارك تيم سال 98 در بازي‌هاي آسيايي بانكوك، حمايت‌هاي همه جانبه از ايوانف صورت گرفت تا يك سال بعد تيمي بزرگ را تحويل ايران داد، اكنون نيز براي تدارك چنين تيمي به پشتيباني نياز داريم. ما اكنون پشتوانه‌هاي خوبي در سطح جوانان و نوجوانان داريم، اما زماني كه حمايت نمي‌شوند، چه توقعي بايد داشت. سال 97 تنها يك تيم داشتيم، اما اكنون تعداد زيادي از وزنه‌برداران در سطح كشور را پوشش دهيم و اين مهم از توان فدراسيون خارج است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس فدراسيون وزنه‌برداري در مورد تجديد نظر در برنامه‌هاي فدراسيون وزنه‌برداري يادآور شد: پس از المپيك هر كشوري خانه تكاني مي‌كند و در برنامه‌هاي خود تجديد نظر مي‌كند و اين تجدد نظر يعني تحول و انقلاب در جهت مثبت. در اين زمينه فدراسيون وزنه‌برداري در حد فدراسيون كشتي بودجه نمي‌خواهد، اما بايد در سطح وزنه‌برداري، آبروي كشور و توقعات بر حق مردم، بودجه به اين فدراسيون تعلق بگيرد. به طور قطع هدف ما از اين پس ايجاد شادابي و جواني بيشتر در سيستم وزنه‌برداري كشور است و در اين راستا حركت مي‌كنيم.
وي در پايان گفت: از هم اكنون بايد براي المپيك 2008 و بازي‌هاي آسيايي سال 2010 سرمايه‌گذاري كرد. حتي اين برنامه‌ريزي براي بازي‌هاي آسيايي سال 2006 هم دير شده است و بايد تمام تلاش خود را در آينده به كار ببريم.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12002

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفت‌وگوي ايسنا با علي مرادي پس از رد استعفاي وي از رياست فدراسيون وزنه برداري' لينک داده اند.

گفت‌وگوي ايسنا با علي مرادي پس از رد استعفا
گفت‌وگوي ايسنا با علي مرادي پس از رد استعفا: رييس فدراسيون وزنه‌برداري پس از مخالفت محسن مهرعليزاده، رييس سازمان تربيت بدني با استعفاي وي...
newsblog
September 14, 2004 09:20 PM

گفت‌وگوي ايسنا با علي مرادي پس از رد استعفا
گفت‌وگوي ايسنا با علي مرادي پس از رد استعفا: رييس فدراسيون وزنه‌برداري پس از مخالفت محسن مهرعليزاده، رييس سازمان تربيت بدني با استعفاي وي...
newsblog
November 24, 2004 06:50 PM

گفت‌وگوي ايسنا با علي مرادي پس از رد استعفا
گفت‌وگوي ايسنا با علي مرادي پس از رد استعفا: رييس فدراسيون وزنه‌برداري پس از مخالفت محسن مهرعليزاده، رييس سازمان تربيت بدني با استعفاي وي...
newsblog
November 24, 2004 06:51 PM

Copyright: gooya.com 2016