جمعه 29 آبان 1383

نگاهی به عملکرد دایی، کاپیتان و تنها عضو باشگاه صدتایی ها، سعید شمس، سينا

علی دایی، کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران

تهران، خبرگزای سینا- سعید شمس
سال 73 دور رفت مرحله اول مقدماتی جام جهانی 94 آمریکا در تهران انجام شد ، ایران در نخستین دیدار به مصاف عمان رفت تا بایک پیروزی آسان بازی ها را با قدرت زیادی آغاز کند اما برخلاف انتظار بازی گره خورد تا اینکه پروین برای قدرت بخشیدن به خط حمله خود بازیکنی را برای اولین بار به ترکیب تیم ملی ایران اضافه کرد.آن بازیکن کسی نبود جز "علی دایی" .
شاید علی دایی، پروین و تک تک تماشاگرانی که 10 سال قبل شاهد اولین بازی دایی بودند هرگز تصور نمی کردند این بازیکن که در سن 24 سالگی اولین بازی ملی خود را انجام می داد روزی به عنوان بهترین گلزن تاریخ فوتبال جهان در رده ملی در دنیا مطرح شود اما دایی از همان بازی که با به لرزه درآوردن دیرک دروازه عمان نشان داد توانایی حضور در ترکیب ایران را دارد عزم خود را برای رسیدن به هدفی بزرگ جزم کرد .
بازی های خوب دایی به قدری چشمگیر بود که پروین در دور نهایی آن مسابقات برای رسیدن به گل ، تمام امیدهای خود را در ساق های دایی جستجو می کرد.
دایی در آن رقابتها با ستاره شدن در تیم ملی ارضاء نشد و برای به حقیقت پیوستن آرزوهای بزرگتر بازهم تلاش کرد دقیقا برخلاف اکثر بازیکنان ایران که خیلی زود اشباع می شوند و نتیجه این می شود که عمر دوران حرفه ای آنها خیلی زود به پایان می رسد .
اگر علی دایی درحال حاضر 133 بازی ملی و 102 گل را در پرونده خود به ثبت رسانده است دلیلی ندارد جز تفکرات حرفه ای که در اکثر تصمیمات این بازیکن ردپایی از آن دیده می شود.
دایی با وجود اینکه به اکثر خواسته هایش در فوتبال رسیده بازهم دربازیهایی که به میدان می رود به مانند جوانی جویای نام و نشان با انگیزه مضاعفی درمیدان مسابقه حاضر می شود و به گفته اکثر کارشناسان این مهمترین فاکتور در راه افتخار آفرینی ها و بزرگ کردن علی دایی محسوب می شود.
به طوری که بعدازجام ملتها 2004 که این بازیکن نتوانست ، مثل همیشه در تیم ملی تاثیرگذار باشد و حتی انتقادات زیادی را شنید باز هم با ممارست و تمرینات مداوم خود را به دوران اوج رساند ، گزاف نگفته ایم اگر ادعا کنیم دایی در حال حاضر مهمترین گزینه برای خط حمله تیم ملی ایران است و حتی برانکو که فشارهای زیادی را برای کنار گذاشتن این بازیکن تحمل کرد همچنان بر روی او حساب ویژه ای باز می کند.
ایوانکوویچ بهتر از هرکسی می داند که علی دایی با توجه به فاکتورهای مثبتی که از آن بهره می برد هنوز هم می تواند گره گشایی خط حمله تیم ملی باشد و شواهد امر نشان می دهد که اگر اتفاق غیرمنتظره ای رخ ندهد دایی درصورت حضور ایران در جام جهانی به کاپیتان تیم ملی در بزرگترین فستیوال فوتبال دنیا شرکت می کند تا جای خالی افتخارات خود (عدم گلزنی در جام جهانی) را پرکند.
دایی نتواسته درجام جهانی گل بزند و شاید انگیزه گل زدن در جام جهانی موجب شده تا این بازیکن باوجود انتقادات فراوان همچنان برای حضور در تیم ملی اصرار بورزد.
در زیر نگاهی داریم به حضور و گل زنی دایی در رقابت های مهم بین المللی با پیراهن ملی.
- مرحله نهایی رقابت های مقدماتی جام جهانی آمریکا که در دوحه قطر برگزار شد. نقطه استارت دایی با پیراهن ملی بود، هر چند که تیم ملی و آن بازی ها با مربیگری علی پروین روزهای تلخی را برای فوتبال ایران رقم زد. اما فوتبال آسیا شاهد تولد تهاجمی با توانایی های فوق تصور بود، در آن رقابت ها دایی با 4 گلی که وارد دروازه تیم های ژاپن، عراق و کره شمالی زد، نشان داد که تیم ملی ایران تا سالیان سال از بابت گل زنی مشکلی نخواهد داشت و در عمل این را هم ثابت کرد. این دوره از رقابت ها در آبان سال 72 انجام شد.
-دومین مرحله حضور دایی در تیم ملی هم مثل دوحه عاقبت خوبی نداشت. استانکو پاپلوکوویچ که تمام تاکتیک های تیمی خود را براساس توانایی دایی اتخاذ کرده بود، در اولین بازی مهره تأثیرگذار خود را از دست داد تا در جاییکه جمشید شاه محمدی نتوانست جای دایی را پر کند با 2 تساوی و یک شکست مقابل تیم های بحرین، ترکمنستان و چین در همان دور اول حذف شود. اکثر کارشناسان متقد بودند: اگر علی دایی می توانست در این بازی تیم ملی را همراهی کند، استانکو و ایران به راحتی می توانستند به راحتی قهرمانی پکن را که در سال 90 به دست آمده بود را تکرار کنند.
- در جام ملت های امارات که از 15 آبان تا دوم آذر سال 75 در امارات برگزار شد دایی و خداداد عزیزی را به عنوان زوج خود می دید در پایان با 8 گل زده که در بازی مقابل تیم های عراق، عربستان، تایلند، کره جنوبی و کویت به ثمر رساند در نهایت به عنوان آقای گل مسابقات انتخاب شد و در پایان همان سال از سوی کمیته آمار فیفا به عنوان بهترین گلزن سال معرفی شد.
-رقابت های مقدماتی جام جهانی که از شهریور تا آذر سال 76 به طول کشید. برای دایی بهترین فرصت بود تا زیر نظر مایلی کهن ناکامی دوره قبل را جبران کند و همین هم شد و دایی به همراه ایران در صعودی دشوار به جام جهانی فرانسه راه یافتند.
دایی در این بازی ها 4 بار توپ را از خط دروازه های چین، عربستان، قطر و ژاپن عبور داد تا هم چنان یکی از موثرترین ملی پوشان ایران باشند.
-دایی در جام جهانی فرانسه که شاهد دومین حضور فوتبال ایران بود، در حالی بازی کرد که بعد از عقد قرارداد با باشگاه بزرگ بایرن مونیخ پا به جام جهانی گذاشته بود. دایی اما نتوانست در آن جام گل زنی کند اما مقابل آمریکا با ارسال پاسی استادانه مهدوی کیا را در موقعیت گل زنی قرار داد تا دومین گل ایران وارد دروازه کبسب کلر شود.
-رقابت های آسیایی بانکوک که تیم ملی با هدایت منصور پور مربی به آن بازی ها رفته بود. قهرمانی دیگری را برای فوتبال ایران رقم زد. دایی که حالا به بازیکنی با تجربه تبدیل شده بود در اکثر بازی ها با گل زنی خود ، راه صعود به را هموار کرد. هر چند وی در فینال و مقابل کویت نتوانست گل زنی کند. اما به عنوان یکی از بهترین و موثرترین بازیکنان ایران و آن جام ملی می شد.
-جام ملت های لبنان که در سال 79 برگزار شد برای دایی از ابهت زیادی برخوردار است. او برای اولین بار به عنوان کاپیتان تیم ملی به میدان رفت و در حالی که تیم ملی در مرحله یک چهارم نهایی از مسابقات کنار رفت، 3 بار توانست مقابل تیم های لبنان، تایلند و عراق گل زنی کند تا نشان دهد هم چنان بهترین گل زن ایران و یکی از گل زنان آسیا است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

-تیم ملی با مربیگری میروسلاوبلاژویچ پا به کارزار مرحله مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا گذاشت و جالب است که این مربی هم دایی را محور تفکرات خود قرار داد. دایی که حالا خداداد را در کنار خود نمی دید در این بازی های 6 گل به تیم های عربستان، عراق، بحرین و امارات زد اما نتوانست از ناکامی ایران در راه رسیدن به جام جهانی جلوگیری کند.
-رقابت های آسیایی بوسان برای دایی خوش یمن نبود و او بعد از اولین بازی که مقابل افغانستان انجام داد. به علت فوت پدرش مجبور به ترک محل بازی ها و بازگشت به ایران شد.
-آخرین تورنمنت جدی و با اهمیتی که دایی در آن با پیراهن ملی به میدان رفته است ، رقابت های جام ملت های 2004 چین بود که دایی برخلاف انتظار نمایشی کم فروغ دانست و تنها 3 گل زد که دو تای آنها از روی نقطه پنالتی بود. در این زمان بود که منتقدان پرشمار او اعتراض خود را برای اصرار او برای ماندن در تیم ملی آغاز کردند. اما این بازیکن بلافاصله با نمایش باز ی های قابل قبول مقابل اردن و ... نشان داد که هنوز هم می تواند در راس خط حمله تیم ملی بازی کند.
به نظر می رسد اگر دایی این آمادگی خود را حفظ کند ، برانکو حتی در جام جهانی هم بر روی او حساب ویژه ای باز می کند.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14638

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نگاهی به عملکرد دایی، کاپیتان و تنها عضو باشگاه صدتایی ها، سعید شمس، سينا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016