يكشنبه 27 دي 1383

نامهرباني و بي‌مهري به قهرمان فقيد كوهنوردي كشور، انتقاد خانواد محمد اوراز از صدا و سيما، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - اروميه
سرويس قهرماني - همگاني
نامهرباني و بي‌مهري به قهرمان فقيد كوهنوردي كشورمان، مرحوم محمد اوراز همچنان به شيوه‌هاي گوناگون ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پس از آن كه به دلايلي نامعلوم انتشار دلايل كارشناسي بررسي مرگ اوراز و صعود به «راگاپوشي» فراموش شد و پرونده بررسي حادثه مختومه اعلام شد موضوع نامهرباني در حق بزرگ‌ترين كوهنورد كشورمان كه با افتخار 11 قله از 14 قله مرتفع جهان و 8 قله را بدون استفاده از اكسيژن فتح كرد به شيوه‌هاي گوناگون تداوم دارد.
آخرين مورد اين نامهرباني‌ها پخش برنامه تلويزيوني صعود به هيماليا است كه به گفته معروف اوراز بسياري از واقعيت‌هاي صعود به ماكالو را بيان نمي‌كند.
وي در گفت‌وگو با ايسنا مدعي شد جايگاه افراد در صعود مشخص نيست و برنامه براي معرفي و تبليغ برخي افراد تهيه شده است.
او مي‌افزايد: «يكي از جنبه‌هاي مهم صعود به هيولاي سياه ماكالو صعود بدون اكسيژن محمد بود اما در اين برنامه كوچك‌ترين اشاره‌اي به آن نشد.»
وي با تاكيد بر اينكه كوهنوردي نيز مثل فوتبال يك كار گروهي است، افزود: در كنار يك كار گروهي،‌ بايد جايگاه هر فرد تعريف شود نه اينكه برنامه به سمت و سويي خاص گرايش يابد.
به گفته‌ي معروف اوراز، محمد از منتقدان جدي برنامه تلويزيوني صعود به اورست بود و با بسياري از بخش‌هاي آن مخالفت جدي داشت.
بي‌توجهي به قهرمان ملي كوهنوردي كشورمان تا جايي است كه قبر وي با آسفالتي ساده در دامنه كوه سلطان نقده جاي گرفته و به ادعاي معروف اوراز فرمانداري از ساخت هرگونه آرامگاهي بر روي مزار وي جلوگيري مي‌كند و طرح‌هاي پيشنهادي خانواده اوراز براي ساخت آرامگاه را به دلايل نامعلوم رد مي‌كند گرچه اين امر موضوع تازه‌اي نيست و مزار تنها و بي پيرايه جهان پهلوان تختي در ابن بابويه مدعاي اين گفته است.
با اينكه رئيس سازمان تربيت بدني در جريان ديدار با خانواده محمد اوراز قول‌هاي مساعدي براي ساخت مجتمع فرهنگي ورزشي اوراز در نقده را داد، اما خانواده‌ي‌ وي همچنان چشم انتظارند تا در قطعه زمين متعلق به محمد اوراز با پولي كه به عنوان حق بيمه و در حدود 20 ميليون تومان دريافت كرده‌اند اين مجتمع را برپا كنند.
تلاش براي نصب آرامگاه و پيكره محمد اوراز در كوه سلطان تاكنون به نتيجه نرسيده و خانواده اوراز سنگ قبرهاي مختلفي را كه طي آنها محمد اوراز به نهادها و ارگان‌هاي مختلفي منتسب شده بود قبول نكرده است.
نامگذاري برخي اماكن به نام محمد اوراز شكل عملي به خود گرفته از جمله آن سالن ورزشي دانشكده علوم انساني دانشگاه اروميه كه محل تحصيل محمد اوراز بود و يا استخر سرپوشيده نقده.
بي‌شك قهرمان ملي كوهنوردي كشورمان پس از مرگ خود به هيچ كدام از تجليل‌ها، نامگذاري‌ها ساخت آرامگاه و حتي اعطاي مدال‌ها نيازي ندارد اما براستي تكليف آناني كه براي هر كدام از موارد فوق مسووليتي بر عهده دارند چيست؟
اعلام دلايل حادثه راگاپوشي يا اعلام نظر كارشناسي در مورد مرگ محمد اوراز نه وي را به آغوش خانواده‌اش باز خواهد گرداند نه «شيشا بانگاما»،‌«راگاپوشي»،«ماكالو»، «چوهايو» و ساير قلل مرتفع را رام مي‌كند اين امر تنها مسكني خواهد بود بر آلام كوهنوردي و خانواده‌اي داغدار وي.
به گزارش ايسنا، هم اكنون مجموعه‌اي عظيم و زيبا از دستاوردهاي كوهنوردي محمد اوراز شامل پوتين‌ها، كوله پشتي‌ها، مدال‌ها، تقدير نامه‌ها، كيسه خواب‌ها و انبوهي از اسرار كوهنوردي به همراه سنگ‌هايي زيبا از مرتفع ترين نقاط جهان در كنار نمادهاي مختلف فرهنگ‌هاي گوناگون مردمان نقاط مختلف جهان كه محمد اوراز آنها را در مجموعه‌اي زيبا كنار هم جمع كرده است، در اتاق كوچك وي نگهداري مي‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خانواده اوراز مصمم به انتقال اين مجموعه زيبا به موزه‌اي است كه در داخل مجتمع فرهنگي ورزشي‌اي كه به نام وي در قطعه زمين متعلق به وي ساخته خواهد شد مي‌باشد.
محمد اوراز متعلق به كوه بود و در دامان كوه آرام گرفت در زمان دانشجويي پس از فتح اورست از وي پرسيده شد كه اتفاق جز لاينفك ورزش كوهنوردي است اگر در جريان يكي از صعودهايت توانايي صعود را از دست بدهي چه مي‌كني؟ گفت: «پنجره اتاقم در نقده رو به كوه باز مي‌شود، مي‌نشينم و به كوه مي‌نگرم.»
به گزارش ايسنا، محمد اوراز 34 ساله پر افتخارترين كوهنورد تاريخ كشورمان است كه پس از كسب افتخارات متعدد در مسير صعود به قله 7900 متري گاشربروم يك دچار حادثه شد و پس از 5 روز در بيمارستان شفاي پاكستان جان به جان آفرين تسليم كرد.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17001

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نامهرباني و بي‌مهري به قهرمان فقيد كوهنوردي كشور، انتقاد خانواد محمد اوراز از صدا و سيما، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016