چهارشنبه 11 خرداد 1384

گفت وگو با جواد نكونام: تماشاگر هم گل بزند خوب است، مهدى زعيم زاده، شرق

جواد نكونام

جواد نكونام در بازى مقدماتى جام جهانى ۲۰۰۲ هم يكى از اعضاى تيم ملى بود. ميروسلاو بلاژويچ در اولين و حساس ترين بازى ايران با بازى دادن به اين جوان كم تجربه نشان داد كه چقدر به اين هافبك قدرتمند اعتقاد دارد. همان بازى پلى بود براى تبديل شدن نكونام به يكى از ستون هاى ثابت و بدون تغيير تيم ملى ايران. نكونام در هفت سال حضورش در تيم ملى ۵۹ بازى ملى انجام داده و روز يكشنبه برابر آذربايجان در شصتمين بازى ملى خود دقايقى بازوبند كاپيتانى تيم ملى را بر بازوبست. با داشتن بازيكنانى مثل نكونام رفتن به جام جهانى كار خيلى سختى هم نيست.
•••
• بستن بازوبند كاپيتانى تيم ملى چطور بود؟
خيلى شيرين بود و در يك كلام مى توانم بگويم كه عالى بود.
• با توجه به اينكه با ۲۶ سال سن ۶۰ بازى ملى دارى مى توان پيش بينى كرد كه يك روز اين بازوبند به نكونام برسد؟
معلوم نيست. كسى از آينده خبر ندارد شايد اين اتفاق رخ دهد. اين احتمال هم وجود دارد كه يك حادثه مانع اين كار شود.
• تو چهار سال پيش هم عضو تيم ملى بودى، وقتى كه در بازى با عربستان بلاژويچ بازى ات داد يك بازيكن كم تجربه بودى و در همان بازى ها خودت را ثابت كردى. اما الان شرايط كاملاً متفاوت است و تو با تجربه اى كه در اين چهار سال پيدا كردى يكى از ستون هاى تيم ملى هستى.
دقيقاً همين طور است. در اين چند سال بازى هاى ملى و گل هاى ملى زيادى را تجربه كرده ام و همين مسئله باعث شده كه اعتماد به نفسم بيشتر شود و بازيكن بهترى شوم. در حال حاضر هم تمام تلاشم اين است كه با استفاده از اين تجربيات به صعود ايران فكر كنم.
• از نظر فنى هم نسبت به گذشته خيلى تفاوت كردى، در آن دوره فقط كارهاى دفاعى مى كردى و تنها وظيفه ات تخريب بازى حريف بود و خبرى از بازى سازى و گلزنى نبود. اما در تيم كنونى ايران جواد نكونام همه كاره است. اين مسئله را قبول دارى؟
بله، صددرصد. آن موقع كمتر ريسك مى كردم. با گذشت زمان و حضور در بازى هاى معتبر و مهم اعتماد به نفسم بالاتر رفته و علاوه بر كارهاى دفاعى در حملات هم شركت مى كنم. شوت مى زنم، به خط حمله اضافه مى شوم در آن موقع من جزء جوان هاى تيم بودم و به خودم اجازه نمى دادم اين كارها انجام دهم.
• كمتر كسى بازى ضعيف از نكونام به ياد دارد. اگر خوب هم نيستى حداقل متوسط هستى. راز اين ثبات چيست؟
تمرين مناسب. يك بازيكن با حضور جدى و با انگيزه در تمرينات مى تواند فرم خود را هميشه حفظ كند.
• چند سالى است كه در ليگ ايران به همراه پاس بازى هاى بسيار خوبى انجام مى دهى و اتفاقاً آمار گلزنى خوبى هم در مسابقات باشگاهى داشتى اما در بازى هاى ملى تا يكسال پيش خبرى از گلزنى هاى نكونام نبود و گل هاى تو را فقط با پيراهن پاس مى ديديم. در اين يك ساله از بازى هاى غرب آسيا به بعد در تيم ملى هم گلزن شدى و الان در دو سه بازى يك گل مى زنى. چرا قبلاً خيلى كم گل مى زدى؟
به همان مسئله اعتماد به نفس و ريسك كردن برمى گردد. همان طور كه قبلاً گفتم در اين يكى، دو ساله اعتماد به نفسم براى گل زدن خيلى بالا رفته خدا را شكر گل هاى زيادى هم زدم الان هم اميدوارم اين روند را ادامه دهم.
• وسوسه نشدى گل صعود را بزنى؟
باور كنيد اصلاً برايم مهم نيست كه چه كسى آن گل را بزند. مهم اين است كه اين دو بازى را ببريم و صعود كنيم. چه من گل بزنم، چه ديگرى، چه يكى از بازيكنان اصلى گل بزند يا يكى از ذخيره ها. شايد كسى گل بزند كه هيچ كس فكرش را نمى كند. بردن و صعود مهم است. خوشحال مى شويم حتى اگر يكى از تماشاگران گل بزند!
• در مورد سيستم بازى در كدام سيستم راحت تر كار مى كنى ۲-۴-۴ يا ۱-۳-۲-۴؟
فرقى نمى كند در هر دو تا سيستم راحتم بستگى به شرايط بازى و تيم مقابل دارد.
• پارسال كه مجيد جلالى در چند بازى اول سيستم
۱-۳-۲-۴ را انتخاب كرد تو به همراه كيانوش رحمتى هافبك دفاعى تيم بودى و كمى به اين مسئله معترض بودى و مى گفتى اگر تنها هافبك دفاعى تيم باشى بهتر كار مى كنى.
ما فقط در دو، سه بازى ابتدايى با دو هافبك دفاعى بازى كرديم كه من نتوانستم در آن بازى ها خوب كار كنم. پس از آن سيستم بازى عوض شد. من تنها هافبك تيم بودم و ثمره آن را هم ديديد. بازى هاى خوب و درنتيجه قهرمانى.
• در تيم ملى چطور؟ تنها آن وسط باشى راحت تر نيستى؟
شرايط تيم ملى با بازى هاى باشگاهى اصلاً يكسان نيست. بازى ملى خيلى سخت تر است و حريفان با تيم هاى باشگاهى قابل قياس نيستند.
• كدام بازيكن كنارت بازى كند راحت ترى؟ با زندى چقدر هماهنگ شدى؟
من با همه هماهنگم. از اين بابت هيچ مشكلى ندارم.
• كمى در مورد بازى با آذربايجان صحبت كن. به نظر تو چقدر بازى مفيدى بود؟
به نظر مى رسد سيستم بازى آذربايجان شبيه كره شمالى و بحرين باشد. احتمالاً آنها هم يك بازى بسته انجام مى دهند و بازى تداركاتى خيلى خوبى بود.
• پس از بازى با آذربايجان در اين چند روزه از بازيكنان ذخيره تيم ملى انتقاد شد و گفتند آنها خوب كار نكردند. نظر تو چيست؟
من با اين نظر مخالفم. وقتى كه در تيم پنج شش تغيير به وجود مى آيد شكل بازى فرق مى كند. البته در اواخر بازى كل تيم خوب نبود اما در كل تمامى ۲۵ بازيكن تيم ملى بازيكنان بسيار خوبى هستند.
• پيش بينى ات از بازى هاى جمعه و چهارشنبه چيست؟
بازى هاى خيلى سختى است ولى من اميدوارم كه هر دو بازى را خوب بازى كنيم و ببريم. البته اگر بد بازى كنيم و ببريم هم مشكلى پيش نمى آيد. مهم پيروز شدن و رسيدن به جام جهانى است.
• پس هجدهم خرداد بايد جشن صعود بگيريم؟
چرا كه نه؟ تا اينجا هم خيلى تلاش كرديم و كاملاً استحقاق حضور در جام جهانى را داريم. انشاءالله هجدهم كار را يكسره مى كنيم و جشن مى گيريم.
• جمعه نيمى از ورزشگاه خالى است. اين مسئله آيا تاثيرى روى كار ملى پوشان خواهد داشت؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بله، اين موضوع كمى كار را سخت مى كند. ما اين مشكل را داريم ولى همان ۳۵ هزار نفرى كه مى آيند بايد كارى كنند كه غيبت بقيه جبران شود.
• در بازى با ژاپن تماشاگران سنگ تمام گذاشتند و تاثير زيادى در برد تيم داشتند.
بله واقعاً ما را شرمنده كردند. ما هم با بردمان جواب محبتشان را داديم.
• صعود به جام جهانى از نظر شخصى چقدر براى خودت مهم است؟
خيلى مهم است. بزرگ ترين آرزوى هر بازيكن بازى در جام جهانى است. من هم آرزو دارم به عنوان يكى از اعضاى تيم ملى ايران به جام جهانى بروم و در آنجا بدرخشم.
• قضيه به خارج رفتنت به كجا رسيد؟
بعد از بازى با بحرين مشخص مى شود. الان فقط به اين دو بازى فكر مى كنم و بعد از بازى چهارشنبه تصميم نهايى را مى گيرم. شخصاً علاقه دارم به اروپا بروم اگر هم اروپا نشد بازى در امارات را انتخاب مى كنم. به هر حال فكر مى كنم امسال بايد بروم.
• از قراردادت با پاس چقدر باقى مانده است؟
يك سال.
• صبر نمى كنى اين يك سال هم تمام شود و به عنوان بازيكن آزاد منتقل شوى و بتوانى قراردادهاى بهترى ببندى؟
نه، اصلاً برايم مهم نيست. پاس هم براى من زحمت كشيده است و حق دارد از انتقال من بهره اى ببرد.
• به احتمال بسيار زياد ما به جام جهانى مى رويم. حضور تو در آنجا باعث خواهد شد كه تيم هاى بهترى سراغت بيايند. فكر نمى كنى اگر يك سال ديگر در ايران باشى و بعد از جام جهانى به اروپا بروى مى توانى انتخاب بهترى داشته باشى؟
اين فقط احتمالات است. ممكن است تمام اتفاقات برعكس هم بشود و پيشنهادهاى كنونى ام را از دست بدهم. ما در حال زندگى مى كنيم. بايد تصميمى بگيرم كه براى الانم خوب باشد.
• پس مى خواهى نقد را بچسبى و تو را فصل بعد در ايران نمى بينيم؟
احتمالاً.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23598

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفت وگو با جواد نكونام: تماشاگر هم گل بزند خوب است، مهدى زعيم زاده، شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016