دوشنبه 16 خرداد 1384

سه تحليل از امير حاج رضايى و مجيد جلالي از ديدار با کره شمالي و ديدار سرنوشت ساز چهارشنبه مقابل بحرين، ايران ورزشي و سايت شخصي جلالي

تركيب ثابت ضعف تيم ملى

امير حاج رضايى
امير حاج رضايى

ايران ورزشي

قبل از بازى هم مى دانستم كه بازى با كره شمالى براى ايران مشكل است. براى من جدول بازيها ملاك نبود و از بازيهايى كه از كره ديده بودم مى دانستم اين تيم براى ايران حريف دست و پا بسته يى نيست. شادى برانكو بعد از به صدا درآمدن صداى سوت پايان بازى نشان دهنده استرس زيادى بود كه برانكو داشت.

كره بسته بازى مى كرد و سعى مى كرد به ايران فضا ندهد. آنها به درستى نقطه قوت تيم ملى را شناسايى كرده بودند. كره تمام نيروى تدافعى خود را براى جناح راست ايران گذاشته بود و چپ ايران را تقريباً رها كرده بود. اين ديدگاه ناشى از تحليل درستى بود كه كره يى ها از تيم ما داشتند.

در راست مهدوى كيا، كعبى و كريمى بازى مى كردند و كره توانست با بستن راست ايران قدرت تهاجمى ما را گرفته و حملات ايران را خنثى كند.

كره يى ها حتماً فهميده اند كه با بستن راست ايران اشتباه نكرده اند چون در تنها دفعه يى كه آنها به بازيكنان راست ايران اجازه حركت دادند، از همين جناح ضربه خوردند.

ايران هرگز نتوانست از عمق كره حركت كند. بنابراين رو به جناح ها آورد. ايران در اين بازى بدون مشكل نبود اما فكر مى كنم در بازى چهارشنبه با بحرين با توجه به اينكه حريف به سه امتياز احتياج دارد و براى پيروزى به تهران مى آيد، بازتر از كره بازى مى كند و به مهاجمان ايران فضاى بيشترى داده مى شود. بحرين قطعاً چهارشنبه انتحارى بازى مى كند. ديگر مساوى به درد بحرين نمى خورد و اين تيم براى اينكه به گل برسد بايد تهاجمى بازى كند.
يكى از بزرگترين ضعف هاى ايران ثابت بودن تركيب اصلى تيم ملى و تعويض هايى است كه برانكو انجام مى دهد. برانكو به عنوان يك مربى فلسفى در ايران كار مى كند و اگر ايران به جام جهانى برود هم با همين تركيب تيم ملى را ارنج مى كند. روى تعويض هاى برانكو هم مى شود بحث كرد اما فعلاً زمان مناسبى براى اين حرف ها نيست. در فاصله دو روز مانده به بازى سرنوشت ساز با بحرين درست نيست نكات فنى تيم ملى مطرح شوند. چون برطرف كردن اين ضعف ها در طول چند روز امكان پذير نيست.
---------------------------------

تحليل بازی ايران – کره شمالی

مجيد جلالي
مجيد جلالي

به نقل از سايت شخصي مجيد جلالي

از قبل قابل پيش بينی بود که بازی سختی در پيش داريم ولی در پايان برنده بازی خواهيم بود. از اين نظر بازی سختی می شود که کره ايها از نظر ساختار بازی تيمی در حال حاضر يکی از بهترين تيمهای گروه هستند و از اين نظر برنده می شويم که آنها بسيار کم تجربه, و ما صاحب بهترين بازيکنان در بخش تهاجمی هستيم. بازيکنانی که قادر هستند در هر لحظه تصميماتی بگيرند که حريف کم تجربه را غافلگير کند.

اما نکته حائز اهميت شناخت عميقی بود که از اين تيم در بازيهای دور رفت پيدا کرده بوديم.

اين شناخت را می توان در عوامل زير جستجو کرد:
1- توانائی در پاسهای سريع و کوتاه
2- انتقال سريع از دفاع به حمله
3- وفادار بودن به تدابير تيمی

اينها مواردی هستند که می توان گفت , از جمله عوامل تاثير گذار روی حريفان است , اما آنها نقاط ضغف بسياری هم دارند:

 در مرحله انتقال حفره های خطرناکی در دفاع آنها ايجاد می شود.
 خلاقيت تيمی و فردی آنها در سطح پائينی قرار دارد.
 فوق العاده کم تجربه هستند و شيوه های بازی حرفه ای را نمی دانند.
اگر بخاطر داشته باشيد آنها در حمله های مستمری که روبروی حريفان داشته اند از حفره های ايجاد شده در دفاع براحتی در مقابل بحرين و ايران گل خوردند, و اگر می گوئيم آنها با تجربه و حرفه ای نيستند به اين دليل است که آنها:

 توانائی در تغيير آهنگ بازی را ندارند.
 توانائی در تغيير ريتم و سرعت بازی را ندارند.
 خود را به سختی از زير فشار حريف بيرون می آورند.
 حمله مستمر را بدون احتياط انجام می دهند.
 فاقد انعطاف تاکتيکی هستند.

با اين اوصاف ببينيم که آنها در مقابل ما چگونه بازی کرده اند . وقتی در شروع شش تغيير در تيم کره ديده شد , حساس شدم که دليل آنرا بدانم. آنها عناصر تهاجمی خود را به جز بازيکن شماره 11 بيرون گذاشته بودند. بنابراين تدبير بازی برای مقابله با ايران دفاع مطلق و فشرده است. حالا آنها حمله مستمر ندارند تا بتوان از حفره های پشت تيم آنها استفاده کرد ولی در تمام طول بازی آنها حتی برای يکبار هم نتوانستند اقدامی انجام دهند تا خود را از زير فشار تيم ايران خارج کنند.

حالا چگونگی دفاع تيم کره را مورد تجزيه و تحليل قرار می دهيم.

کليدی ترين بازيکنان تيم ايران در بخش حمله, کعبی , مهدوی کيا و کريمی است. اين مجموعه طراحی حملات تيم ايران را از سمت راست از طريق قدرت پاسوری مهدوی کيا و حرکات پا به توپ کعبی و کريمی انجام می دهند. بنابراين برای هر کدام از آنها حريف گير مخصوص انتخاب کرده بودند. شماره 3 با مهدوی کيا , شماره 20 با کريمی و شماره 18 و بعد از او شماره 10 با کعبی بصورت من تو من بازی کردند. حالا می خواستند با فشردگی سنگين در جلوی محوطه جريمه فرصتهای دريافت و چرخش را از هاشميان و شوت زنی را از نکونام بگيرند و برای اينکه قابليت سرزنی دائی را خنثی کنند , تيم را به بيرون محوطه جريمه آورده بودند که او را از دروازه دور کنند. نکته مهم ديگر اينکه تمايل اين خط دفاعی بايد به سمت راست تيم ايران باشد. با اين شکل تيم کره به دفاع راست نيازی ندارد و تنها با چهار مدافع که سه تا در وسط و يکی در دفاع چپ بود بازی کردند.

مجموعه اين اقدامات حاصل شناختی بود که آنها از روش بازی تيم ايران داشتند. با توجه به نوع بازی تيم ايران تمام تدابير تيمی کره در بخش دفاع موثر و کارآمد نشان داد و تنها روی يک ضربه ايستگاهی که آنها مجبور هستند برای دفاع به داخل محوطه جريمه بروند تنها گل بازی را دريافت کردند و اگر بخاطر داشته باشيد دو موقعيت ديگر هم روی همين ضربه ها داشتيم.

حالا سوال اين است که تيم ايران چه کاری می توانست انجام دهد, تا با اين شکل دفاعی تيم کره روبرو شده و غافلگير هم نشود.

اولين راه که تقريبا در ده دقيقه اول بازی بخوبی نمايان شد حفره بزرگی بود که در سمت راست تيم کره وجود داشت ولی نه زندی و نه زارع توانائی استفاده از اين حفره را نداشتند . بنابراين بهتر بود که يک گوش چپ ثابت وارد زمين می شد که نيکبخت يا برهانی گزينه های خوبی بودند.

نکته بعدی:

فرانسويها اعتقاد دارند در مقابل دفاع پر تعداد و فشرده نبايد به تعداد مهاجمين اضافه کرد چون اين مسئله به فشرده گی و شلوغی جلوی دروازه کمک می کند. بلکه بايد از هافبکها و مدافعين نفوذی بيشتری استفاده کرد که آنها بتوانند از عقب فرار کرده و در ديواره فشرده حريف حفره ايجاد کنند.
آنچه که ما انجام داديم , نوع فشرده ای از جاگيری مهاجمين و هافبکهای نفوذی بود که خود را به لايه های دفاعی تيم کره نزديک کرده بودند بنابراين همين مسئله باعث شده بود تا آنها براحتی حريف گيری شده و به فشرده گی بازی بيافزايند.

آنچه که واقعيتی تلخ است اينکه , تا پايان بازی تغييری در روش بازی تيم ايران ديده نشد. آنچه ديده شد حالت احتياط آميزی بود که حتی در تعويضهای تيم ايران هم مشاهده شد.تعويض علوی با زندی , نيکبخت با کريمی و نصرتی با وحيد هاشميان گويای همه چيز است.

آنچه بعنوان يک سوال بزرگ در پايان اين بازی ذهن را مشغول می کند اين است که در پشت اين بازی چه ايده تيمی پنهان بوده است ؟ شايد تنها و تنها گل زدن و پيروز شدن , حتی اگر مانند يک تيم محلی بازی کنيم.

اينکه چرا هنوز بعد از چهار سال بايد برای گل زدن نه به ساختار زيبای بازی تيمی بلکه به ضربات ايستگاهی دلخوش باشيم , تنها يک خشنودی سطحی است.
چرا کسی به اين واقعيت اهميت نمی دهد که ما از نظر بازی تيمی نسبت به هشت سال پيش نزول فاحشی پيدا کرده ايم. مطمئن هستم که به جام جهانی می رويم. چون در يک گروه چهار تيمی که تيم سوم آنهم شانس دارد حق داريم که مطمئن باشيم ولی برای جام جهانی بايد برای اين تيم يک فکر اساسی کرد.
با تشکر مجيد جلالی
---------------------------------

ثبات كارى و برنامه ريزى تنها دليل غلبه بر بحرين

مجيد جلالى

ايران ورزشي

دور رفت بازى با ژاپن و بحرين يك نكته مهم و قابل توجه داشت. در طول تمام اين رقابت ها كه حدود سه ماه از آن مى گذرد ژاپنى ها نسبت به بازى اول سيرى صعودى طى كردند و در حال حاضر در بهترين شرايط هستند. آنها مقابل بحرين و نسبت به سه بازى گذشته خود، ثبات هميشگى و اقتدار در نيمه دوم بازى، كه ويژگى بارز چشم بادامى ها است را به خوبى به نمايش گذاشتند و نشان دادند كه مدعى سرسخت صعود به جام جهانى هستند. ژاپنى ها بهترين بازى خود را مقابل بحرين انجام دادند. در طرف مقابل بحرينى ها بر خلاف ژاپن در جاده نزول افتاده اند و بازى به بازى افت مى كنند. آنها مقابل ايران انگيزه خوبى داشتند و بدون شك، بهترين بازى را هم در نخستين بازى خانگى انجام دادند. البته صعود ژاپن و نزول بحرين كه در مدت زمانى كوتاه اتفاق افتاده مى تواند فقط يك دليل قانع كننده داشته باشد، آن هم ثبات كارى و فعاليت خستگى ناپذيرى است كه با خون و روح ژاپنى ها عجين است. ثبات كارى ويژگى مثبتى است كه بحرينى ها بايد زمان زيادى را براى رسيدن به آن صرف كنند. بازيكنان ژاپن پس از رسيدن به گل اول دقايق بازى را به خوبى تنظيم كردند. آنها مى دانستند كه از هر دقيقه مسابقه چه چيزى مى خواهند. حتى در نيمه دوم هم بهترين بازى خود را انجام دادند و با يك برنامه ريزى دقيق تك گلى كه زده بودند را حفظ كردند. اين هماهنگى و ثبات كارى و حتى ثبات تيمى ژاپنى ها سه امتياز حساس از منامه را به حساب شان واريز كرد. اما بحرين، آنها در خانه خودشان بازى مى كردند و بزرگترين امتياز را از ميزبانى مى بردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ولى استرس، هماهنگ نبودن بازيكنان و عدم برقرارى ارتباط از خط عقب و هافبك اجازه هيچ حركتى را به بحرينى ها نداد. آنها در يكى از ضعيف ترين ديدارها، صعود به جام جهانى را كم رنگ كردند. معتقدم كه فلج شدن خط هافبك بحرين و هماهنگ نبودن آنها به دليل پرس و فشار خوب بازيكنان ژاپن در بيشتر دقايق بازى بود. پرسينگ ژاپنى ها مى تواند تجربه خوبى براى بازى روز چهارشنبه ايران باشد.

الگوبردارى از اين مسابقه شرط اول صعود به جام جهانى است. ما براى مسابقه با بحرين شرايط سختى داريم و با هوشيارى بايد از تمام فرصت ها استفاده كنيم. البته اين ديدار شايد استثنايى ترين بازى ايران در مصاف با عرب ها باشد. بحرينى ها چيزى براى از دست دادن ندارند و بر خلاف هميشه كه يك بازى تدافعى انجام مى دادند و دلخوش به ضدحملات بودند، اين بار بايد حمله كنند. شرايط جدول اجازه بازى كثيف به آنها را نمى دهد و پرسينگ بازيكنان در دو چهارم خط ميانى زمين مى تواند كنترل بازى را از آنها بگيرد و ايران صعودى شيرين به جام جهانى داشته باشد.

در همين زمينه:

Copyright: gooya.com 2016