سه شنبه 17 خرداد 1384

مهدوى كيا: سرنوشت بحرين دست ماست، با زندى توافق كرديم كاشته هاى راست را هم من بزنم، ايران ورزشي

نيما حسينى
در روزى كه بسيارى از ستاره هاى بين المللى تيم ملى عملكرد ضعيفى داشتند شماره ۲ مهارنشدنى ايران با نفوذ از كناره ها و ارسال سانترهاى خطرناك روى دروازه كره شمالى خطرساز بود. مهدى مهدوى كيا انگيزه هاى خاصى براى انجام يك بازى تحسين برانگيز داشت. با اين حال او هم كم فروغ بود و مثل گذشته نتوانست جناح چپ حريف را تبديل به اتوبان يكطرفه كند.
خيلى عذاب كشيديم اما هرچه بود كره شمالى را برديم. چرا تيم ملى اينگونه ظاهر شد؟
< آنها بازى را خراب كردند. كره يى ها با روشى كه مدنظرشان بود بازى را از سكه انداختند. بازى جالبى نبود اما هدف ما كسب سه امتياز بود كه به آن رسيديم.با آن سيستمى كه كره يى ها پياده مى كردند تنها راه گلزنى استفاده از ضربات كرنر و كاشته بود.
ولى تيم ملى هم عادت كرده كه از اين طريق به گل برسد. ظاهراً تاكتيك هاى ديگر جوابگو نيست.


< اين بازى استثنا بود. كره يى ها با دفاع مطلق، جمع شدن و بستن همه روزنه ها كار را سخت كرده بودند. آنها دو نفر را در سمت راست ما گذاشته بودند و ما هرچه مى زديم به در بسته مى خورد. البته من قبول ندارم كه تنها روش گلزنى تيم ملى استفاده از ضربات ايستگاهى است.
قبول دارى كه تيم ملى توقعات را برآورده نكرد؟
< به نظر من حالا وقت اين حرف ها نيست. من قبلاً هم گفته بودم كه مقابل كره و بحرين مشكل داريم. البته بحرين با باختى كه مقابل ژاپن داشت حالا براى فوتبال بازى كردن به تهران مى آيد و ما مشكلاتى كه مقابل كره داشتيم را در بازى با بحرين نداريم. براى ما قابل پيش بينى بود كه كره يى ها با روشى كاملاً تدافعى به ميدان بيايند به همين دليل با صبر و حوصله بازى كرديم و پيروز شديم.
اما با تعويض هايى كه در نيمه دوم انجام شد تاكتيك تيم ايران هم كمى دفاعى شد. فكر نمى كنى قانع شدن به يك گل ريسك خطرناكى بود؟
< در آن دقايق هدف ما حفظ توپ بود. آن هم به اين اميد كه آنها جلو مى كشند ولى ظاهراً چنين چيزى اصلاً در فكر كره يى ها نبود. البته قبول دارم كه ما سعى مى كرديم نتيجه را حفظ كنيم. با اين حال چند موقعيت خوب ايجاد شد كه استفاده نكرديم. ما منطقى بازى كرديم اما تلاش براى حفظ پيروزى يك بر صفر كمى خطرناك است.
على كريمى در نيمه دوم به سمت راست رفت تا فضاى بيشترى براى حركت كردن داشته باشد. بين تو و او تداخل و مشكلى به وجود نيامد؟
< در كل زمان بازى شماره ۲۰ كره پا به پاى او حركت مى كرد. به همين دليل على بايد خودش را آزاد مى كرد. او در نيمه دوم لب خط حركت مى كرد تا امكان پا به توپ شدن داشته باشد. به نظر من اين روش براى خنثى كردن يارگيرى نفر به نفر مفيد بود و كريمى در نيمه دوم اثرگذارى بيشترى داشت.
مگر قرار نبود كه ضربات ايستگاهى سمت راست را فريدون زندى بزند. چه شد كه از اواسط نيمه اول به بعد كاشته هاى سمت راست را هم تو زدى؟
< بله. از بازى با آذربايجان قرار شد كه كاشته هاى سمت راست را فريدون بزند و كاشته هاى سمت چپ را من. در بازى با كره هم همين روش دستور كار بود ولى من و فريدون با هم توافق كرديم كه كاشته هاى سمت راست را هم من بزنم.
علت خاصى داشت؟!
< آنها خيلى جمع مى شدند و بهتر اين بود كه كاشته ها را رو به بيرون بزنيم. به همين دليل با پاى راست مى توانستم اين كار را انجام بدهم. گلى هم كه زديم همين طور بود. من ضربه كاشته را رو به بيرون زدم تا دروازه بان حريف كمتر امكان خروج از دروازه را داشته باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روز چهارشنبه براى كسب يك امتياز به مصاف بحرين مى رويد؟
< نه. نه! ما صددرصد بايد بحرين را شكست بدهيم. آن هم بدون هيچ اما و اگرى! استراتژى ما پيروزى قاطعانه مقابل بحرين است و مثل روز روشن است كه اگر براى مساوى به ميدان برويم به هدف نمى رسيم. البته اين بحرينى ها هستند كه بايد نگران باشند. اگر آنها در تهران سه امتياز را نگيرند جواز صعود ما را امضا مى كنند و خودشان را بايد براى پلى آف آماده كنند. به همين دليل بحرين ضد فوتبال بازى نمى كند. آنها مى آيند تا ببرند و نگران هستند چون مى دانند كه نمى توانند چنين كار بزرگى را انجام بدهند. به نظر من حتى سرنوشت بحرين هم دست ماست.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23935

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مهدوى كيا: سرنوشت بحرين دست ماست، با زندى توافق كرديم كاشته هاى راست را هم من بزنم، ايران ورزشي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016