چهارشنبه 18 خرداد 1384

چند ساعت تا جام جهاني، جشن بزرگ فوتبال ايران، جهانگير کوثري، همشهري

امروز، روز ورزش، روز فوتبال و روز پيروزي است. فوتبال ما امروز به جام جهاني مي رود. ايران امروز به بزرگترين رخداد ورزشي، اجتماعي جهان گام مي گذارد. ايران امروز در انتظار شهامت و رشادت نخبگان ورزش خود است. ما امشب در جشن پيروزي و صعود به جام جهاني با مردم هم آواز مي شويم. سرود ايران را مي خوانيم و در اين افتخار بزرگ ، با آنها شريك مي شويم. تيم ملي فوتبال ايران امروز با يك تساوي به جام جهاني مي رود. ورزشگاه آزادي در انتظار جوانان ايران زمين است تا به حمايت از تيم ملي فوتبال كشورشان آوازه هاي اين فتح بزرگ را به نقاط جهان فرياد بزنند. امروز مردم ايران به شكرانه اين پيروزي گرد هم مي آيند تا ارزشهاي باور خود را در گستره ورزش به تماشا بگذارند.
امروز منظم و با آرامش به آزادي مي رويم تا اخلاق و فوتبال را در بزرگترين ميدان ورزش خود به يكديگر پيوند بزنيم. امروز همه با هم براي ايران هورا مي كشيم.
جهانگير كوثري: ايران يا ژاپن اولين تيمي خواهند بود كه به جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان صعود مي كنند. براي ورزش ما حضور تيم ملي فوتبال در جام جهاني ابعاد گسترده تري مي گيرد. آيا اين نشانه اقتدار نسل جوان امروز ما نيست؟ در رخداد بزرگ جام جهاني چه تيمها و كشورهايي حضور مي يابند؟ آنها كه ثبات اجتماعي لازم را با مردم بدست آورده اند و از زمينه اجتماع خود نخبگان اين رشته را برگزيده اند. فوتبال ما امشب در پايان ديدار با بحرين براي سومين بار به جام جهاني راه مي يابد. بيست وهشت سال پيش حشمت مهاجراني تيم را به جام جهاني برد، حالا برانكو كه زمينه فكري و علمي امروزي دارد و بر توانمندي جوانان ما كاملاً واقف است. او بي دليل براي رهبري تيم ملي ايران براي خود شرط صعود را در بندهاي قرارداد قيد نكرده بود. ما نيز چنين مي پنداشتيم كه اين تيم پتانسيل صعود را به بهترين شكل داراست و قادر است بدون دغدغه و عبور از جاده پرسنگلاخ پلي اف هاي قاره اي به جام جهاني برود. اگر امشب اين اتفاق به وقوع بپيوندد، منطق سير صعودي فوتبال ما به اثبات مي رسد. براي رسيدن به اين افتخار امروز با حمايت ميليونها نفر به ديدار بحرين مي رويم. تيم آشنايي كه چند سالي است در بين بزرگان غرب آسيا سر برآورده است. بحرين در نگاه اول همان ويژگي هاي كشورهاي عربي را دارد. آنها بدليل عدم پشتوانه كافي و جمعيت اندك مجبورند بازيكنان خود را در لاي زرورق نگاه دارند و بازيكنان پا به سن گذاشته را به هر طريق براي خود حفظ نمايند. بحرين نيز چون عمان، اردن، عربستان، امارات، سوريه و... از همان شيوه هاي غيرمعمول بهره مي برد. آنها نيز براي بدست آوردن پيروزي دست به هر حركتي مي زنند وقت كشي، خشونت و تباني را نيز در مقاطع مختلف در برنامه هاي خود قرار مي دهند. پيروزي در مقابل چنين تيمهايي كه تميز و پاكيزه بازي نمي كنند كار آساني نيست، اما فوتبال ما به اين شيوه هاي غير رايج عادت كرده است و روش مقابله با آنها را مي داند. بازيكنان ما بدليل برتري هاي فردي و تاكتيكي و هنر بازي گروهي قادرند بر تمام اين ترفند هاي غيرجوانمردانه فائق آيند. بحرين با همان شيوه هميشگي و قالب تاكتيكي (۲-۵-۳) بازي خواهد كرد، چاره اي جز اين هم ندارد و چهارده و پانزده بازيكن شناخته شده در اختيار «سيدكا» آلماني است كه تحت هر شرايطي بايد از آنها استفاده كند. بهترين دروازه بان بحرين همين حسن علي است و عبدالله مرزوق پا به سن گذاشته به اتفاق سعيد عدنان و محمد بشير بازيكنان ثابت مركز دفاعي بحرين خواهند بود. سلمان عيسي تنها بازيكن برجسته بحرين در سمت چپ است كه سالها در اين پست جا افتاده است و وظايف خود را به خوبي انجام مي دهد. اين بازيكن با قد متوسط تنها يك سازنده و پاسور است و به شكل كلاسيك فوتبال بازي مي كند. سعيد جلال در سمت راست با قد كوتاه اما تكنيك بالا، حركت هاي طولي خوبي دارد، اما در كار دفاعي بسيار ضعيف است.
راشد عبدالرحمان، محمدحسين محمد، محمد سالمين، طلال محمديوسف، چهار هافبك باسابقه و قديمي بحرين به حساب مي آيند كه سيدكا بايد از بين آنها يكي را روي نيمكت بنشاند تا محمدهبيل و حسين احمد در خط حمله قرار گيرند. بايد ديد برنامه سيدكا چيست؟ پيروزي در مقابل ايران با يك برنامه ريسكي و تهاجمي يا ارائه يك بازي منطقي كه شكست سخت در آن جايي نداشته باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تيم ايران براي شكست دادن چنين حريفي و رفتن به جام جهاني چگونه بايد بازي كند؟ حمله براي پيروزي يا ارائه يك بازي اصولي با تعريف هاي دفاعي كه بتوان با نتيجه مساوي نيز صعود كرد. عقل سليم حكم مي كند كه راه دوم را انتخاب كنيم. حفظ دروازه و گل نخوردن هدف اصلي است و ايجاد موقعيت براي گل زدن هدف دوم. ما مي خواهيم به جام جهاني برويم كه با نقشه و برنامه دوم اين فرصت دست خواهد داد. امروز براي يك جشن بزرگ و يك كارناوال ورزشي به ورزشگاه آزادي مي رويم. تا جام جهاني چند ساعت بيشتر باقي نيست.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/24006

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'چند ساعت تا جام جهاني، جشن بزرگ فوتبال ايران، جهانگير کوثري، همشهري' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016