جمعه 17 تير 1384

راه دشوار و طولاني لندن از پيشنهاد تا ميزباني المپيك ‪۲۰۱۲‬، ايرنا

لندن، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۴/۱۷‬
خارجي. ورزشي. المپيك .

اعلام پيروزي لندن در رقابت سخت و طولاني بر سر ميزباني بازي‌هاي المپيك ‪ ۲۰۱۲‬تنها آغازي بر يك راه طولاني هفت ساله براي برنامه‌ريزي و اجراي اين مهمترين رويداد ورزشي جهان است.

اكنون بايد ديد كه از يك سو مردم و دولت انگليس چگونه مي‌خواهند اين امر مهم بين‌المللي را به انجام برسانند و از سوي ديگر اين رويداد چه تبعات مثبت و منفي آني و دراز مدتي براي دولت و مردم اين كشور خواهد داشت.

برخي از كارشناسان اجتماعي و اقتصادي انگليس معتقدند كه برگزاري بازيهاي المپيك ‪ ۲۰۱۲‬نه تنها از نظر ورزشي و بين‌المللي مي‌تواند حادثه‌اي مهم و به ياد ماندني باشد، بلكه قادر است برخلاف تجريبات تلخي همچون آتش سوزي فراگير و بزرگ لندن در قرن هفدهم و بمبارانهاي مخرب اين شهر در خلال جنگ جهاني دوم به يك نقطه عطف تاريخي مثبت در تغيير بافت ظاهري و ساختار بنيادي اين كلان شهر تبديل شود.

به محض آنكه در نشست كميته بين‌المللي المپيك در سنگاپور حرف "ل" بر لبان "ژاك روگ " رييس اين كميته نقش بست و لندن توانست با شكست پاريس ميزبان المپيك ‪ ۲۰۱۲‬شود، تاثيرات مختلف آني اقتصادي اين ماجرا نمايان شد، اگر چه انفجارهاي صبح پنجشنبه در لندن كام انگليسي‌ها را تلخ كرد.

بلافاصله پس از اين انتخاب نرخ متوسط سهام در بازار بورس و اوراق بهادار در لندن به طرز قابل ملاحظه‌اي بالا رفت و معاملات سهام شركت‌هاي تجاري و صنعتي و موسسه‌هاي سرمايه‌گذاري انگليسي رونق بيشتري گرفت.

به محض اعلام ميزباني لندن، متوسط بهاي سهام در بازار بورس لندن با حدود ‪۴۰‬واحد افزايش به عدد ‪ ۵۲۳۰‬رسيد كه اين بيشترين ميزان در طول سه سال گذشته پر نوسان بازار بورس بود.

برعكس اين ماجرا وضع سهام در بازار بورس پاريس بود كه با شكست اين شهر در برابر لندن با سقوط قابل ملاحظه‌اي رو به رو شدند.

در اين ميان وضع سهام شركتهاي بزرگ تاسيساتي، راه‌سازي ، انرژي، ايمني، تبليغاتي و اطلاع‌رساني انگليسي و حتي خارجي از بقيه بهتر بود چرا كه اين موسسه‌ها با پيروزي لندن اميدوار شدند كه در هفت سال آينده با امضاي قراردادهاي هنگفت به سرعت رشد كنند.

علاوه بر اين موسسات، شركتهاي خانه‌سازي انبوه نيز از انتخاب لندن خوشحال شدند. شرق لندن به عنوان بخش فقير و نسبتا توسعه نيافته اين كلان شهر اكنون فرصتي گران بها به دست آورده كه در پرتو ميزباني المپيك ‪ ۲۰۱۲‬در هفت سال آينده و ساخت مجتمع و اردوگاه اصلي المپيك در منطقه "لوئر لي ولي" در اين قسمت از پايتخت انگليس گسترش يابد.

براساس ارزيابي كارشناسان اشتغال در انگليس گفته مي‌شود كه در هفت سال آينده تا زمان برگزاري المپيك ‪۲۰۱۲‬لندن، مقدمات و تبعات آن به طور مستقيم بين ‪۳۰‬تا ‪۱۵۰‬هزار فرصت شغلي جديد در اين كشور ايجاد خواهد كرد.

از سوي ديگر چنين تخمين زده مي‌شود كه برگزاري بازيهاي المپيك ‪۲۰۱۲‬در شهر لندن حدود يك ميليون و ‪۶۰۰‬هزار گردشگر بيشتر از معمول و ‪۴‬ميليارد پوند درآمد اضافي از اين طريق نصيب انگليس خواهد كرد.

در ميان هلهله‌هاي شادي و سرور عمومي مردم، رسانه ها، مسئولان و صاحبان صنايع انگليس البته كساني نيز هستند كه شكايتها و ناراحتيهايشان از پيروزي لندن در اين رقابت در غريو اين شاديها گم و محو شده است.

اين عده صاحبان و كاركنان صدها موسسه و كارخانه خصوصي هستند كه به اجبار بايد در ازاي مبالغي كه از نظر آنان ناعادلانه است محل كسب خود را در منطقه استراتفورد واقع در شرق لندن تغيير داده تا در آنجا دهكده عظيم المپيك ‪۲۰۱۲‬برپا شود.

بر اساس برآوردهاي كارشناسان انگليسي، كل بودجه المپيك ‪ ۲۰۱۲‬لندن بين چهارتا پنج ميليارد پوند تخمين زده مي‌شود. البته تجربيات پيشين ديگر كشورهاي برگزاركننده المپيك در نيم قرن اخير نشان مي‌دهد كه اين پيش بيني به مرور حتي تا حدود سه برابر افزايش مي‌يابد.

اين البته سواي افزايش تدريجي نرخ تورم و كاهش تدريجي ارزش نقدينگي در هفت سال آينده است كه خود عاملي براي بالاتر رفتن ارقام پيش بيني شده است.

ساخت تاسيسات جديد و بازسازي و آماده‌سازي تاسيسات موجود المپيك لندن نزديك به ‪۳۷۵/۲‬ميليارد پوند (دو ميليارد و ‪۳۷۵‬ميليون پوند) هزينه دارد. اين مبلغ از سه طريق قرار است تامين شود: ‪۵/۱‬ميليارد (يك و نيم ميليارد) پوند از طريق سود حاصل از بليتهاي بخت آزمايي (لاتاري) ‪۶۲۵‬ميليون پوند از طريق افزايش ‪۲۰‬پوندي ماليات شهرداري منازل مسكوني بزرگ، ‪۲۵۰‬ميليون پوند از طريق كمك مستقيم مالي آژانس توسعه شهر لندن.

هزينه عمليات اجرايي و برگزاري المپيك ‪ ۲۰۱۲‬لندن نيز يك و نيم ميليارد پوند برآورد شده است. اين مبلغ از چهار طريق زير به دست مي‌آيد:
هزارو ‪ ۸۰۰‬ميليون پوند از طريق كمك مستقيم كميته بين‌المللي المپيك كه شامل سهم انگليس از حمايت‌كنندگان مالي ، تبليغات و حق پخش تلويزيوني رقابتهاي المپيك است .

‪ ۲‬هزارو ‪ ۴۵۰‬ميليون پوند از طريق حاميان مالي داخلي و كمك مستقيم شركتهاي همكار در ساخت وسايل و تاسيسات مورد استفاده در المپيك.

‪ ۳‬هزار و ‪ ۳۰۰‬ميليون پوند از طريق فروش ‪ ۹‬ميليون و ‪ ۶۰۰‬هزار قطعه بليت مسابقات مختلف.

‪ ۴۶۰‬ميليون پوند از طريق اعطاي امتيازهاي مختلف آرم مسابقات و يادبودها و ديگر حقوق مربوط به آن.

در اين ميان سوال اين است كه در پس پرده ارقام ظاهرا قابل قبول رسمي و چشم نواز دولتي، رقم واقعي هزينه‌هايي كه برگزاري المپيك تابستاني ‪ ۲۰۱۲‬لندن بر دوش مردم عادي انگليس خواهد گذاشت چقدر است؟
يكي از تبعات اجتناب‌ناپذير برگزاري بازي‌هاي المپيك در لندن، افزايش بهاي خريد و اجاره مسكن به خصوص در بخش شرقي پايتخت انگليس در سالهاي آينده است.

اين در حالي است كه تا همين جا هم لندن داراي گرانترين نرخ مسكن در كل جهان است.

انجمن سلطنتي ارزيابان رسمي مسكن با انتشار گزارشي اعلام كرد كه افزايش نرخ خريد و اجاره مسكن از هم‌اكنون در شرق لندن آغاز شده است.

علت زودرس بودن اين امر پيشدستي دهها هزار تن از كاركنان بالفعل و بالقوه موسساتي است كه مي‌خواهند در هفت سال آينده سهمي در ساخت و ساز تاسيسات المپيك لندن و يا برگزاري آن داشته باشند.

علاوه بر آن، با توجه به دورنماي شكوفايي اجتماعي و اقتصادي لندن دست كم در يك دهه آينده به نظر مي‌رسد كه سرمايه‌گذاري خرد و كلان در بخش مسكن اين كلان شهر و كل انگليس تجارتي پرسود و خالي از ضرر خواهد بود.

اين امر البته متكي به چهار دوره اخير برگزاري المپيك در شهرهاي مختلف جهان است. در پنج سال منتهي به المپيك ‪۱۹۹۲‬بارسلون بهاي متوسط مسكن در اين شهر ‪۱۳۱‬درصد و دركل اسپانيا ‪۸۳‬درصد افزايش يافت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در پنج سال منتهي به المپيك ‪۱۹۹۶‬آتلانتا قيمت مسكن در اين شهر ‪۱۹‬درصد و در كل آمريكا ‪۱۳‬درصد افزايش يافت. در پنج‌سال منتهي به‌المپيك ‪۲۰۰۰‬سيدني بهاي مسكن در اين شهر ‪۵۰‬درصد و در كل استراليا ‪۳۹‬درصد افزايش يافت. در پنج سال منتهي به المپيك ‪۲۰۰۴‬آتن، قيمت مسكن در اين شهر ‪۶۳‬درصد و در كل يونان ‪۵۵‬درصد افزايش يافت.

براساس اين آمار، در چهار دوره اخير برگزاري بازيهاي المپيك تابستاني بين سالهاي ‪۱۹۹۲‬تا ‪۲۰۰۴‬در طول پنج سال منتهي به بازيهاي المپيك بهاي مسكن در شهر ميزبان ‪۶۶‬درصد و در كل آن كشور ‪۴۷‬درصد افزايش داشته است.

دريك دورنماي كلي، برنامه هفت‌ساله تا برگزاري بازيهاي المپيك ‪۲۰۱۲‬لندن از اين قرار پيش بيني شده است: تا پايان ماه جاري (جولاي ‪۲۰۰۵)‬نامزدهاي نهايي طرح دهكده اصلي المپيك در شرق لندن معرفي خواهند شد.

از سوي ديگر در همين مدت برندگان مناقصه ساخت تاسيسات انرژي و قدرت اين مجتمع ورزشي اعلام خواهد شد.

تا پايان سپتامبر سال جاري نيز سازمانهاي برنده مسابقه طراحي تاسيسات المپيك لندن برگزيده و اعلام خواهند شد.

از اكتبر سال جاري كار اجرايي ساخت نيروگاهها و بخشهاي انرژي اين مجتمع آغاز مي‌شود.

در سال ‪۲۰۰۶‬به ترتيب ساخت ورزشگاه جديد ويمبلي در شمال غرب لندن به پايان مي‌رسد، پس از آن عمليات بازسازي و گسترش مجتمع تنيس ويمبلدون در جنوب غرب اين شهر آغاز مي‌شود و نهايتا برنده كنترات ساخت پارك و دهكده اصلي المپيك اعلام خواهد شد.

درسال ‪۲۰۰۷‬نخست طراحي و نقشه‌برداري زمينهاي خريداري شده براي ساخت دهكده و پارك اصلي المپيك لندن به پايان مي‌رسد، سپس پروژه اتصال خط قطار مسافري بين كانال مانش و شرق لندن به اتمام مي‌رسد، بخش اجرايي ساخت دهكده المپيك كلنگ خواهد خورد و بازسازي و گسترش مجتمع ويمبلدون به پايان خواهد رسيد.

در سال ‪۲۰۰۸‬كه هنگام برگزاري المپيك پكن است، پايانه پنجم فرودگاه هيثرو در غرب لندن تكميل و مجتمع‌هاي فرعي برگزاري المپيك از قبيل مركز اكوآتيكز، ولو پارك، بروكسبرن و بي.ام.اكس تكميل خواهند شد.

سال ‪ ، ۲۰۰۹‬پركارترين سال در راه ساخت بخشهاي اساسي دهكده المپيك لندن در منطقه شرقي لوئرلي ولي است.

سال ‪۲۰۱۰‬سال به انجام رسيدن پروژه سنگين و پرهزينه گسترش قطار زيرزميني لندن از جنوب به شرق و شمال لندن از منطقه كوريدون به كريستال پالاس و دالستون و هايبوري است كه عملا بيشتر نقاط كور و فراموش شده متروي لندن را پوشش خواهد داد.

تا پايان سال ‪۲۰۱۱‬احداث ورزشگاه اصلي المپيك، دهكده مركزي المپيك، ورزشگاه هاكي، زمينهاي تمريني و مسابقه‌اي جنبي دهكده المپيك به همراه نصب همه تجهيزات فني، تكنولوژيك و ايمني به پايان خواهد رسيد.

از ابتداي طرح نام لندن براي برگزاري المپيك ‪۲۰۱۲‬مشكلات اساسي در اين راه مطرح بود. مهمترين معضل در اين راه كه با حوادث روز پنجشنبه لندن آشكارتر شد، خطرات تروريستي و فعاليت گروههاي خشونت طلب داخلي و خارجي است.

حوادث تروريستي سالهاي اخير در شهرهاي نيويورك، مادريد و لندن كه از قضا همگي نامزد برگزاري المپيك ‪۲۰۱۲‬بودند از يك سو و تجربيات عمليات مسلحانه در خلال المپيك ‪۱۹۷۴‬در مونيخ و ‪۱۹۹۶‬آتلانتا بر اهميت مسئوليت لندن در اين راه مي‌افزايد.

مشكل ديگر لندن درروند طولاني ساخت و ساز تاسيسات المپيك لندن شركتهاي سازنده و كاركنان آن هستند. انگليس از اين جهت به طور جدي نيازمند نيروي كار ساده و ماهر خارجي است. به اين مشكل بايد اعتصابهاي هر از چندگاهي اتحاديه كارگري را افزود كه مي‌توانند به سادگي زمانبندي دقيق ساخت اين تاسيسات را بر هم بزنند.

مشكل جدي ديگر لندن مساله حمل و نقل در اين شهر است كه از ابتدا از سوي منتقدان داخلي و بازرسان خارجي به عنوان مهمترين نقطه ضعف و پاشنه آشيل لندن در جهت كارآمدي براي برگزاري المپيك مطرح شده بود.

از سوي ديگر با توجه به فراواني مواد مخدر و نيروزا در بازارهاي انگليس، شهر لندن و مسئولان المپيك ‪۲۰۱۲‬بايد به شدت نگران تكرار تجربه تلخ رسواييهاي مربوط به دوپينگ ورزشكاران در رشته‌هاي مختلف در المپيك ‪۱۹۸۸‬سئول باشند.

البته جلوگيري از اين مساله نيازمند همياري سازمان "وادا" نهاد رسمي ضد دوپينگ جهان ا مقامات انگليسي است.

براساس تقويم اعلام نشده، بازيهاي المپيك تابستاني لندن از ‪۲۷‬ژوييه تا ‪۱۲‬اوت ‪۵)۲۰۱۲‬تا ‪۲۱‬مرداد ‪۱۳۹۱)‬برگزار خواهد شد. از ‪۲۹‬اوت تا ‪۹‬سپتامبر همان سال نيز رقابتهاي پارالمپيك (المپيك معلولان) برگزار مي‌شود.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/25609

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'راه دشوار و طولاني لندن از پيشنهاد تا ميزباني المپيك ‪۲۰۱۲‬، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016