يكشنبه 8 مهر 1386

زورخانه در گرداب ورزش‌هاي شرق و غرب گم شده، ایسنا

اين ورزش در گرداب ورزش‌هاي شرق و غرب گم شده است
رييس فدراسيون ورزش‌هاي زورخانه‌اي و پهلواني:
شهرداري‌ها مكلف شوند به ازاي هر صدهزارنفر يك زورخانه دركشوربسازند

عليرضا صفارزاده گفت: ورزش‌هاي زورخانه‌اي و پهلواني افتخار و شاهكار فرهنگ كشور ما است كه بنا بر آنچه گفته مي‌شود، چهار هزار سال پيشينه دارد.

zoorkhaneh07.jpg

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) – منطقه خوزستان – رئيس فدراسيون ورزش‌هاي زورخانه‌اي و پهلواني، كه در مجمع هيات استان خوزستان سخن مي‌گفت، اظهار كرد: اين ورزش‌ها افتخار فرهنگ كشور ماست كه بنا بر گفته‌ها، چهار هزار سال پيشينه دارد. اين در حالي است كه در حال حاضر تنها حدود 50 سال است كه در دنيا ورزش ايروبيك كه ورزشي همراه با موسيقي است فعال شده است ولي هنوز دنيا به ورزشي كه با آواز همراه باشد، نرسيده است.


وي افزود: اين تنها ورزشي است كه هر دو بعد روحي و جسمي در آن مورد توجه است. متاسفانه در سال‌هاي گذشته بي‌توجهي بسياري به ورزش‌هاي زورخانه‌اي و پهلواني شده است و اين ورزش‌ها تا حد نابودي پيش رفته‌اند و بايد احيا شوند. احياي اين ورزش رسالتي ديني و ملي است.


صفارزاده خاطرنشان كرد: براي احياي اين ورزش حدود 100 برنامه در نظر گرفته شده است. به منظور آشنايي بيشتر جوانان با ورزش‌هاي زورخانه‌اي و پهلواني، اين ورزش ها بايد وارد كتاب‌هاي درسي مدارس دانش‌آموزان شود. همچنين براي احياي آن با 27 ارگان مختلف هماهنگي انجام شده است.


او تاكيد كرد: احياي اين ورزش‌ها در گام نخست نياز به مديريتي قوي و مدرن دارد. مديريت احياي ورزش‌هاي زورخانه‌اي و پهلواني بايد مديريتي همه جانبه باشد. همچنين در مرحله دوم بايد وحدت و يكدلي ميان ورزشكاران و مسئولان اين رشته در سطح استان‌ها وجود داشته باشد. اين ورزش متعلق به كشور ما است و نابودي اين ورزش زيبا، براي ما مايه ننگ است. متاسفانه ورزش‌هاي زورخانه‌اي و پهلواني در گرداب ورزش‌هاي شرق و غرب گم شده است.


رييس فدراسيون ورزش‌هاي زورخانه‌اي و پهلواني يادآور شد: تدوين برنامه توسعه ورزش‌هاي زورخانه‌اي و پهلواني يكي از مهمترين اقدامات اين فدراسيون است. در حال امضاي توافق‌نامه‌اي با وزارت كشور هستيم تا شهرداري‌ها را مكلف كند كه به ازاي هر صد هزار نفر، يك زورخانه در سطح كشور بسازد، زيرا هر زورخانه يك فرهنگ‌سرا و يك كانون فرهنگي است.


وي تصريح كرد: يكي از سياست‌هاي مهم و مسائل محوري ما نيز در احياي ورزش‌هاي زورخانه‌اي و پهلواني، جذب جوان‌ها به اين ورزش‌ها، جوان‌گرايي و معرفي آن به جوانان كشور است.


همچنين خليل صخراوي، مديركل تربيت بدني استان خوزستان كه در اين مجمع حضور داشت، اظهار كرد: ورزش باستاني يكي از رشته‌هايي است كه ثمره و محصول كار فرهنگي و ارزش‌هاي ديني است و مجموعه‌اي از اين دو است كه در حركات باستاني در زورخانه‌ها به نمايش گذاشته مي‌شود. ورزش باستاني به‌عنوان ورزشي فرهنگي و ديني مورد قبول و پذيرش آحاد جامعه و ملت است.


او افزود: ورزش‌هاي زورخانه‌اي و پهلواني تجلي‌گاه رسوم، آداب، فرهنگ و ارزش‌هاي ديني كشور ما است و به‌عنوان يك پيشينه بايد مورد توجه قرار گيرد و نسبت به توسعه آن اقدام شود.


صخراوي خاطرنشان كرد: حدود يك سال گذشته، بالغ بر 20 ميليون تومان از سوي اداره كل تربيت بدني به هيات ورزش‌هاي زورخانه‌اي و پهلواني كمك شده است كه اين عدد با توجه به گذشته، قابل مقايسه نيست، هرچند كه اين رقم نسبت به عقب افتادگي‌هاي اين هيات در استان رقم قابل توجهي نيست ولي توانايي ما در اداره‌كل تربيت بدني استان براي تخصيص اعتبارات به هيات ورزش‌هاي زورخانه‌اي و پهلواني در همين حد بود.


وي گفت: ورزش‌هاي زورخانه‌اي و پهلواني، از گذشته روي مشاركت و همت مردم حساب كرده و پيش رفته است.


مديركل تربيت بدني استان خوزستان يادآور شد: تاكنون كه وارد نيمه دوم سال 86 شده‌ايم، هنوز هيچ اعتباري از فدراسيون‌ها و سازمان تربيت بدني كشور به ما داده نشده است، تنها منبع درآمد مالي اداره كل تربيت بدني خوزستان براي پشتيباني از 500 هيات موجود در استان كه 47 هيات از اين تعداد در مركز استان قرار دارد، بند ب ماده 117 است و غير از اين منبع، ‌ديگر منبع درآمدي نداريم. مشكل ما، حمايت نشدن از جانب دستگاه‌ها و مديران استان و كشور است.

در همين زمينه:

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34360

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'زورخانه در گرداب ورزش‌هاي شرق و غرب گم شده، ایسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016