شنبه 21 مهر 1386

قلعه نويی: برد دربی بيشتر از قهرمانی ليگ ارزش دارد، تيم ملی از بی مديريتی فدراسيون لطمه ديد، مهر

- شرايط برای بازگشتم به استقلال مساعد نيست

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: فوتبال ورزش بی رحمی است. شايد اگر سرنوشت ضربات پنالتی در جام ملتها مقابل کره جنوبی به گونه ديگری رقم می خورد و تيم ملی به جمع چهار تيم برتر آسيا می رسيد او امروز محبوب ترين مربی وطنی بود و حتی حضورش تا جام جهانی روی نيمکت تيم ملی تضمين شده بود.
به گزارش خبرنگارمهر، اما اتفاقات فوتبال برای او بی رحمانه رقم خورد تا به عنوان يک مربی شکست خورده مقابل افکارعمومی قرار بگيرد و با دفاعيات خود بخش عمده ای از محبوبيت اش را از دست بدهد.

با تمامی ناملايمات فوتبال، تا همين جا افتخارات او در دوران بازيگری و مربيگری غيرقابل انکار است و رسيدن به جايگاه سرمربيگری تيم ملی در اوج جوانی او را به عنوان چهره ای شاخص هنوز در کانون توجه فوتبال دوستان قرار داده است.

او هرچند امروز بواسطه وضعيت بلاتکليف فدراسيون فوتبال شرايط نامشخصی در تيم ملی دارد اما درفوتبال داخلی همواره يکی از گزينه های مربيگری تيم های ليگ برتری و يک "جانشين دائمی" برای هدايت تيم پرطرفداراستقلال است.

هواداران استقلال هنوزخاطرات قهرمانی ليگ برتر و شکست ناپذيری او مقابل رقيب سنتی را هنوز فراموش نکرده اند.

در آستانه دربی شصت و سوم پايتخت با اميرقلعه نويی بطورمشروح پيرامون اين ديدار، همکاری اش با تيم ملی، شرايط پرسپوليس، احتمال بازگشتش به استقلال و انتخابات فدراسيون فوتبال به گفتگو نشستيم که ماحصل آن را در زير می خوانيد :


* خبرگزاری مهر: دربی سنتی پايتخت در راه است . شما هم معتقديد اين بازی هم مثل بقيه بازيها سه امتياز دارد و حساس نيست ؟

- امير قلعه نويی: نه، اصلا اين بازی قابل قياس با بقيه بازيهای ليگ نيست. هرچند اين مسابقه هم تنها سه امتياز دارد ولی سابقه دربی، طرفداران پرشماردوتيم ، توجه رسانه ها، نتيجه نهايی اين مسابقه که تا مدت ها در ذهن هواداران می ماند و ... ، اين مسابقه را از ساير بازی ها متمايز می کند.

* نتيجه دربی تا چه اندازه اهميت دارد؟

- همين قدربگويم که هواداران دو تيم حاضرند قهرمانی ليگ را از دست بدهند اما اين بازی را از حريف سنتی شان ببرند. در واقع حساب اين بازی را از بقيه بازيهای ليگ جدا کنيد.

* شايد به خاطرهمين حساسيت هاست که کمترشاهد بازيهای زيبايی در دربی های گذشته بوديم ؟

- اگرمی شد اين حساسيت ها را کم کرد، بازيهای استقلال و پرسپوليس بهترين بازيهای فصل می شد اما همانطور که گفتم حواشی اين مسابقه کاملا روی کيفيت فنی آن تاثير دارد و به همين خاطر تجربه نشان داده تيم هايی که دراين مسابقه شرايط روحی بهتری داشتند با وجود شرايط فنی پايين تر توانستند برنده اين بازی باشند.

*هواداران استقلال تجربه خوبی از رويارويی شما با پرسپوليس دارند . حاصل ۶ بار رويارويی شما با پرسپوليس ۳ برد و ۳ تساوی بوده است . راز شکست ناپذيری شما در دربی چيست؟

- من همواره تلاش کردم روی مسائل روحی - روانی بازيکنان کار کنم. مسائل فنی در درجه دوم اهميت قرار دارد. تيمی که در ميدان از نظر فکری تمرکز داشته باشد می تواند در اجرای دستورات تاکتيکی هم موفق باشد و از لحظه ها حداکثر استفاده را ببرد.

* شرايط دربی شصت وسوم را چگونه می بينيد؟

- هر دو تيم فصل جديد را با تغييرات مديريتی و کادرمربيگری آغاز کرده اند و اين تغييرات در نتيجه گيری هر دو تيم تاکنون کاملا مشهود بوده است. پرسپوليس بسيار با تدبير و هوشمندی خاصی نقاط ضعف فصل گذشته خود را با جذب نفرات جديد پوشش داد و تاکنون هم موفق بوده . ولی استقلال با توجه به نفرات جديد و جوانی که به خدمت گرفته هنوز انسجام تيمی لازم را ندارد و تابحال نتايجش مطابق انتظارات نبوده است. با تمامی اينها معتقدم نه صدرنشينی پرسپوليس و نه نتايج ضعيف استقلال دليلی برای پيروزی يا شکست اين دو تيم در بازی روز يکشنبه نيست.

* خيلی ها معتقدند پرسپوليس به لحاظ فنی شرايط بهتری نسبت به استقلال دارد و بازی گروهی اين تيم کاملا برتر از استقلال است؟

- هيچ تضمينی وجود ندارد که پرسپوليس در اين بازی هم بتواند بازيهای گذشته خود را تکرار کند. دراين مسابقه بازيکنان دو تيم کاملا تحت تاثير جو مسابقه هستند و همانطور که گفتم تيمی پيروز ميدان است که بر شرايط روحی مسلط باشد.

* اما به گواه اغلب کارشناسان پرسپوليس در کنار نتايج خوبی که اين فصل گرفته بازيهای قابل قبولی هم به نمايش گذاشته است ؟

- ببينيد منکر بازيهای خوب پرسپوليس نيستم. همان روز که حميد استيلی تمرينات اين تيم را با ۶-۷ بازيکن شروع کرد، گفتم او موفق می شود. نقش استيلی در پرسپوليس انکار ناپذير است. حميد مربی باهوش و خوش فکری است که تجربيات سالهای گذشته را به خوبی در تکامل پرسپوليس امروز بکار گرفته اما حساب دربی با بقيه بازيها جداست.


* شما فکرمی کنيد درکنارمسائل روحی - روانی چه عوامل ديگری دراين ديدار تعيين کننده باشد؟

- نوع چيدمان دو تيم و تصميم گيری سريع نسبت به اتفاقاتی که درجريان مسابقه رخ می دهد می تواند بسيارتعيين کننده باشد.

* با در نظر گرفتن تمامی جوانب شانس کدام تيم را برای پيروزی در دربی بيشتر می بينيد؟

- نمی شود پيش بينی کرد. هرتيمی که از نظر روحی آماده تر باشد و از لحظه ها بهتر استفاده کند. بالا و پايين جدول و آمار و ارقام برای بيرون از مسابقه است. داخل زمين شرايط روحی - روانی برنده را تعيين می کند.

* کار افشين قطبی را چگونه ديديد؟ او از روز اول قول داده پرسپوليس را قهرمان کند و تا بحال هم تيمش در صدر جدول است ؟

- به نظر من هنوز زود است درباره ايشان قضاوت کنيم. او بايد چند سال در فوتبال ايران کارکند تا بشود در مورد عملکردش نظر داد. قطبی برای اولين بار است که به عنوان نفر اول کار می کند. البته او نشان داده که با علم روز فوتبال آشناست و تجربه خوبی از همکاری با مربيان بزرگ دنيا دارد ولی به نظر من شانس بزرگ موفقيت او داشتن دستيار خوبی مثل حميد استيلی بوده که کمبودها و شناخت او را نسبت به فوتبال ايران پوشش داده است.

* خيلی ها دربی را آخرين فرصت حجازی برای ادامه همکاری با استقلال می دانند . دراين صورت شما اصلی ترين گزينه داخلی برای هدايت استقلال خواهيد بود. آيا احتمال بازگشت شما به استقلال وجود دارد؟

- نه درحال حاضر شرايط برای بازگشتم به استقلال مساعد نيست و اميدوارم شرايط آينده استقلال به گونه ای رقم بخورد که تغييری در کادر فنی بوجود نيايد . تصور می کنم من دينم را با قهرمانی دو سال گذشته آنهم در حضور ۱۰۰ هزار تماشاگر به اين تيم ادا کردم.

* اين را هم بايد قبول کنيد که شما بعد از سه سال استقلال را قهرمان کرديد؟

- در دو سال قبل از قهرمانی هم استقلال همواره يک پای ثابت قهرمانی ليگ و جام حذفی بود و از همان سال اول استقلال جزو تيم های مدعی قهرمانی بود. بهرحال من آرزوی موفقيت کادر فعلی را دارم و اميدوارم استقلال به روزهای اوجش برگردد.

* بپردازيم به تيم ملی. وضعيت همکاری فعلی شما با تيم ملی چگونه است؟

- قرارداد يکساله من با تيم ملی به پايان رسيده و ادامه همکاری به نظر فدراسيون بستگی دارد.

* اما به نظر می رسد کميته انتقالی نظری روی تمديد قرار داد شما ندارد؟

- بهرحال بنده تابع تصميمات فدراسيون هستم و از روزی که تيم ملی را در بدترين شرايط پس از جام جهانی تحويل گرفتم هدفم تنها خدمت بوده و تا زمانی که از من بخواهند در خدمت تيم ملی خواهم بود.

* بعضی از اعضای کميته انتقالی اعتقاد دارند درمقطع کنونی که رئيس فدراسيون فوتبال مشخص نيست و تيم ملی بازيهای مقدماتی جام جهانی را در پيش دارد بايد يک نفر به عنوان سرمربی موقت انتخاب شود تا تيم ملی از بلاتکليفی فدراسيون دچار لطمه نشود . آيا در صورت چنين پيشنهادی حاضريد به صورت موقت هدايت تيم ملی را بپذيريد؟

- ترجيح می دهم در اين باره اظهار نظر نکنم.

* اين خبر صحت دارد که رئيس سازمان تربيت بدنی از شما برای تيم ملی برنامه خواسته است ؟

- بهتر است در اين مورد هم حرفی نزنم.

* تعويق انتخابات فدراسيون فوتبال را چگونه ارزيابی می کنيد؟

- تعويق انتخابات به ضرر فوتبال است. تيم ملی از بهمن ماه بايد درمسابقات مقدماتی جام جهانی شرکت کند و فوتبال ما هنوز درگير کشمکش های کميته انتقالی و سازمان تربيت بدنی است. همين مسائل بيش از همه قبل ازجام ملتها به تيم ملی لطمه زد و حالا بازهم همان اتفاقات دوباره درحال تکرار شدن است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

* يعنی می گوئيد ناکامی تيم ملی در جام ملتها ناشی از بلاتکليفی مديريت فدراسيون بود ؟

- چرا که نه . مشخص نبودن رئيس فدراسيون باعث شد نتوانيم برنامه هايی که برای آمادگی تيم مد نظر داشتيم را اجرا کنيم. کميته روابط بين الملل آن قدرضعيف عمل کرد که بازی تدارکاتی با حريفانی که مد نظر داشتيم عملی نشد چرا که به موقع نسبت برای "رزرو" روزهای فيفا اقدام نکرديم . تيم ملی با ضعيف ترين دوره تدارکاتی خود به جام ملتها اعزام شد ولی کسی اين مسائل را نديد. تيم ملی در بازيهای ۲۰۰۰ لبنان هم با تدارکاتی به مراتب بهتر و برپايی اردوی ايتاليا در همين مرحله حذف شدند و کسی از آنها خرده نگرفت در حاليکه بنده با فدراسيونی روبرو بودم که دوبار دبيرکل آن تغيير کرد و کميته روابط بين الملل هم کمترين همکاری برای انجام بازيهای تدارکاتی با ما نداشت.

* به نظر می رسد هنوز يادآوری اتفاقات جام ملتها برای شما ناراحت کننده است؟

- من همان زمان تمام مسئوليت ها برعهده گرفتم . همه از من انتظار داشتند ولی کسی نگفت که تيم ملی با چه شرايطی روانه جام ملتها می شود. شکست تيم ملی نتيجه عوامل زياد ديگری هم بود که بخش عمده ای از آن به مشکلات ناشی از نبود مديريت واحد و مقتدر در فدراسيون برمی گشت. با اين وجود تيم ملی با غيرت و تعصب بازيکنان تا ديدار مقابل کره جنوبی پيش رفت و در آخر هم با ضربات پنالتی حذف شد.

* برای آينده چه برنامه ای داريد ؟ احتمال دارد مسئوليت يکی از تيم های ليگ برتری را قبول کنيد؟

- درحال حاضرتنها برنامه ام شرکت درکلاس پيشرفته مربيگری است که آبان ماه درتهران برگزارمی شود و قصد دارم تا سطح علمی و تئوری مربيگری ام را هرچه بيشتر افزايش دهم. به همين خاطرهم پيشنهاد تيم پگاه را رد کردم تا با تمرکز کافی در کلاس مربيگری حرفه ای فيفا شرکت کنم .

گفتگو : ناصر تقی پور

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/34496

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'قلعه نويی: برد دربی بيشتر از قهرمانی ليگ ارزش دارد، تيم ملی از بی مديريتی فدراسيون لطمه ديد، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016