جمعه 28 دي 1386

بابی فيشر نابغه شطرنج درگذشت

Bobby Fischer

بنا به گزارش تلويزيون ايسلند بابی فيشر قهرمان پيشين شطرنج جهان در سن شصت و چهار سالگی در اين کشور درگذشت. اين شطرنج باز آمريکايی تبار از سال ۲۰۰۵ در ايسلند زندگی می کرد. فيشر پيش از آن طی يک جنجال تابعيت آمريکايی خود را پس داده بود.
بابی فيشر که وی را نابغه شطرنج می خواندند در سال ۱۹۷۲ شهرت جهانی يافت چرا که به عنوان نخستين آمريکايی در کشاکش جنگ سرد در يک مسابقه در برابر بوريس اسپاسکی، شطرنج باز شوروی، قرار گرفت و مقام قهرمانی شطرنج جهان را از وی ربود.
ديويد ادموندز و جان آيدينوف، خبرنگاران بی بی سی، در کتاب خود به نام «بابی فيشر به جنگ می رود» از عمليات متعدد جاسوسان کا گ ب در طول مسابقه يادشده پرده برداشتند. جاسوسان شوروی تلاش می کردند با ترفندهای مختلف از ميدان به در شدن قهرمان شوروی را از اين مسابقه که آن را «مسابقه قرن» می خواندند، توجيه کنند.
ابتدا اين شايعه را پخش کردند که مربی اسپاسکی استراتژی های مخفی وی را به فيشر لو داده است. بعد گفتند در آب ميوه اسپاسکی زهر ريخته اند و ليوان آب ميوه را برای آزمايش با هواپيما به مسکو بردند. آخر سر هم يک دستگاه در صندلی بابی فشر کار گذاشتند تا اينطور نشان دهند که اسپاسکی قربانی حمله تشعشعات آمريکاييان شده و به همين دليل باخته است. اما وقتی فهميدند که ممکن است راديولوژی از اين صندلی حيله آنها را برملا کند، دستگاه را از صندلی خارج کردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بابی فيشر پس از اين پيروزی از اين که يک بار ديگر در برابر يک شطرنج باز شوروی يعنی آناتولی کارپوف قرار بگيرد، امتناع کرد و به اين ترتيب کارپوف بدون رقيب قهرمان جهان شد. فيشر که از ضريب هوشی صد و هشتاد و شش برخوردار است، بيست سال تمام در پنهان و به دور از جار و جنجال زندگی کرد. تنها در يک بازی تلافی جويانه در برابر بوريس اسپاسکی بود که فيشر يک بار ديگر در ۱۹۹۲ ظاهر گشت.
مسابقه در بلگراد برگذار شد و برنده شدن فيشر پنج و نيم ميليون دلار جايزه برای وی به همراه آورد. فيشر پس از اين مسابقه نتوانست صربستان را ترک کند چرا که به عقيده مقامات آمريکايی وی با اين مسابقه، قوانين تحريم اقتصادی عليه صربستان و مونته نگرو را زير پا نهاده بود و بايد دستگير می شد. کمی پيش از به پايان رسيدن دوره رياست جمهوری جرج بوش پدر، وزارت امور خارجه آمريکا فرمان دستگيری وی را لغو کرد. از آن زمان ديگر کسی بابی فيشر را نديد تا اينکه خبرگزاری ايسلند امروز هجدهم ژانويه ۲۰۰۸ خبر مرگ اين نابغه قرن را اعلام کرد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35663

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بابی فيشر نابغه شطرنج درگذشت' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016