جمعه 18 مرداد 1387

بازی های المپيک ۲۰۰۸ پکن آغاز شد، راديو فردا


پس از صرف هفت سال زمان و ميلياردها دلار هزينه بيست و نهمين دوره بازی های المپيک پکن در ساعت هشت شب به وقت چین با مراسم آتش بازی آغاز شد.

به دليل اهميت عدد هشت در نزد چينی ها، که آن را خوش يمن می دانند، اين بازی ها در ساعت هشت بعد از ظهر روز هشتم ماه هشتم سال هشتم هزاره سوم ميلادی در پکن آغاز شد و ۱۶ روز ادامه دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در مراسم افتتاحیه بازی ها که در استادیوم عظیم آشیانه پرنده برگزار می شود، سرا ان ۶۰ کشور جهان حضور دارند.

در اين دوره از بازی ها ۱۱ هزار ورزشکار از ۲۰۰ کشور جهان در ۲۸ رشته ورزشی به رقابت خواهند پرداخت.

مراسم افتتاحیه با رقص هزاران نفر از رقصنده های مرد و زن آغاز شد که توسط ژانگ ییمو، کارگردان معروف چینی هدایت می شدند. یک گروه از دسته بازیگران این سرود را سر دادند که «دوستان از راه دور آمده اند و ما چقدر خوشحال هستیم.»

همزمان با آغاز مراسم افتتاحيه بازی های المپيک پکن، تدابير شديد امنيتی در اين کشور به مرحله اجرا درآمده است و بيش از يکصد هزار پليس و نيروهای داوطلب در خيابان های پکن مستقر شده اند.

ميدان تيان آن من نيز که از سوی نيروهای پليس به شدت کنترل می شود. اين ميدان در سال ۱۹۸۹ شاهد بزرگترين شورش های دانشجويی چين بود که از سوی دولت شديدا سرکوب شد.

مقام های چينی روز جمعه را به مناسبت افتتاحيه بازی ها تعطيل عمومی اعلام کردند و به همين دليل خيابان های پکن خلوت هستند و مردم در خانه های خود افتتاحيه بازی ها را دنبال می کنند.

گزارش های رسيده حاکی است که در زمان گشايش بازی های المپيک، پکن غرق دود و مه است و با وجود شکايت بعضی از ورزشکاران، برگزار کنندگان المپيک اصرار دارند که کيفيت هوا خطرناک نيست.

خبرگزاری شين هوا گزارش داده است که ۱۶ هزار و ۴۰۰ زوج چينی تصميم دارند که در روز افتتاحيه بازی های المپيک پکن مراسم ازدواج خود را برگزار کنند.
برگزاری اين دوره بازی های برای بسياری از چينی ها به يک افتخار ملی تبديل شده و آنها اين رويداد را به معنای پايان رويای يکصد ساله انجام اين بازی ها در چين عنوان کرده اند.

نخستين بار، يک نويسنده چينی در سال ۱۹۰۷ از آرزوی برگزاری اين بازی ها در چين سخن گفته بود که روزی اين مسئله به تحقق بپيوندد.

در طول تاريخ مسابقات المپيک مدرن، بازی هايی که هر چهار سال يک بار انجام می شود، از ۱۸۹۶ آتن تا ۱۹۶۰ رم، شهرهای سه قاره اروپا، آمريکا و اقيانوسيه ميزبان آن بوده اند.

پس از توکيو (۱۹۶۴) و سئول (۱۹۸۸)، پکن سومين شهر آسيايی ميزبان اين جشنواره ورزشی است.

تاکنون هيچ شهر آفريقايی ميزبان بازی های المپيک نشده است و دور آينده (۲۰۱۲) نيز لندن ميزبان آن خواهد بود.

حضور ايران در بازی های المپيک

کاروان ورزشی ايران برای چهاردهمين بار در بازی های المپيک حاضر شده است تا با ۵۳ ورزشکار در ۱۲ رشته، بر سر مدال های پکن پيکار کند.

حضور ايران از المپيک ۱۹۴۸ لندن شروع شد و در المپيک های ۱۹۸۰ مسکو و ۱۹۸۴ لس آنجلس با تحريم بازی ها از سوی دولت جمهوری اسلامی، غايب بود.

ايران تا کنون توسط زنده ياد غلامرضا تختی، امامعلی حبيبی، محمد نصيری، عبدالله موحد، رسول خادم، حسين رضازاده، حسين توکلی، عليرضا دبير و هادی ساعی به مدال باارزش طلا دست يافته است.

اميد ايران به کسب مدال طلای المپيک ۲۰۰۸ در رشته هايی چون کشتی، وزنه برداری و تکواندو است.

حضور با ارزش تيم ملی بسکتبال، احسان حدادی در پرتاب ديسک و تک چهره های خودروی حاضر در پکن می تواند اين حضور را به موفقيت نزديک کند. اما کشتی در آخرين رقابت های جهانی کشتی آزاد ناموفق بود و صاحب مقام هفتم شد.

ايران در کشتی آزاد و فرنگی، تکواندو، وزنه برداری، جودو، تير و کمان، دو و ميدانی، قايقرانی ( رويينگ )، مشتزنی، تنيس روی ميز، دوجرخه سواری و بسکتبال در اين رقابت ها نماينده دارد.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/37921

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بازی های المپيک ۲۰۰۸ پکن آغاز شد، راديو فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016