جمعه 18 مهر 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آشنايي با مركز سنجش از دور ايران، ايسنا

به مناسبت نام‌گذاري ايام ‌١٢ تا ‌١٨ مهر به عنوان هفته جهاني فضا، مختصري از فعاليت‌هاي مركز سنجش از دور ايران گرد آورده شده كه به شرح زير است.
به گزارش سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران، مركز سنجش از دور ايران، در سال ‌١٣٥١، به دنبال پرتاب اولين ماهواره مطالعه منابع زميني ERTS-1 كه بعدها به LANDSAT تغيير نام داد، آغاز شد.
پس از مطالعات اوليه و كسب نتايج مطلوب از تصاوير ماهواره‌اي، ادامه بهره‌برداري از اين فناوري با تعريف ”طرح استفاده از ماهواره” در سازمان برنامه و بودجه سابق و با برنامه‌ريزي براي نصب يك ايستگاه گيرنده تصاوير ماهواره‌اي در ماهدشت كرج ادامه يافت.در سال ‌١٣٧٠ طبق ماده واحد مصوب مجلس شوراي اسلامي، مركز سنجش از دور ايران در قالب يك شركت دولتي به وزارت پست، تلگراف و تلفن واگذار شد.
در حال حاضر خدمات مركز سنجش از دور ايران در برگيرنده تهيه و توليد داده‌هاي ماهواره‌اي شامل تهيه داده‌هاي ماهواره‌اي NOAA و TERRA و IRS از طريق دريافت مستقيم، تهيه تصاوير ماهواره‌اي با قابليت تفكيك مكاني مختلف ( صد تا يك متر) مانند RADARSAT، LANDSAT، SPOT، IRS و IKONOS و ارائه داده‌ها به صورت رقومي و پلات مي‌باشد.
از خدمات كاربردي اين مركز مي‌توان به اجراي پروژه‌هاي كاربردي با استفاده از فناوري سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافيائي GIS مانند نقشه‌هاي كاربري اراضي، فرم اراضي، DSM، DEM، VECTOR، زمين‌شناسي، ايجاد پايگاه اطلاعاتي و غيره اشاره كرد.
ازجمله خدمات آموزشي ، پژوهشي و انتقال فناوري برگزاري دوره‌هاي آموزشي و زمينه فناوري سنجش از دور سامانه اطلاعات جغرافيايي در سطح مقدماتي و پيشرفته ، برگزاري سمينارهاي آموزشي در زمينه فناوري سنجش از دور و سامانه‌هاي اطلاعات جغرافيائي، ارائه رايگان داده‌هاي ماهواره‌اي به دانشگاه‌ها و مركز تحقيقاتي براي استفاده در پايان‌نامه‌ها و پروژه‌هاي پژوهشي است.
از توانائي‌هاي ايستگاه گيرنده داده‌هاي ماهواره‌اي مركز سنجش از دور ايران، دريافت داده‌ با حداكثر سرعت ورود ‌١٢٠mbps در تمامي باند X و ايجاد توانائي دريافت از تمامي ماهواره‌اي سنجش از دور، آنتن بشقابي دوار به قطر ‌٦٥/٣ متر با قابليت چرخش در سه محور، قابليت پيش‌بيني، ردگيري ماهواره و دريافت اتوماتيك داده‌ها، داراي نرم‌افزارهاي تهيه كاتالوگ و تبديل فرمت، نمايش به هنگام و انتقال تصاوير مي‌باشد. ضمن اينكه اين ايستگاه به منظور دريافت تصاوير ماهواره‌هاي IERRA و IRS تجهيز شده است

لينک مطلب اصلي




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016