جمعه 18 مهر 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حضور فعال خانواده‌ي بيل گيتز در خيريه، زهره اشرف، آي تي ايران

جاستين گيليز منبع : واشنگتن پست

- هفته‌ي گذشته خانواده‌ي گيتز( بيل و ماليندا گيتز )، بهBotswana سفر كرده و از آن‌جايي كه قرار بود در پرسي و پاسخي شركت كنند، گروهي از خبرنگاران براي ضبط سخنان آنان در انتظار بودند. محور گفتگوهاي يادشده، چگونگي دخيل شدن بيل و ماليندا گيتز، در مسائلي پيرامون بيماري‌هاي كشنده در كشورهاي فقير بوده است.
خانواده‌ي گيتز، ميليونها دلار پول براي كمك به بهداشت جهاني، اهدا كرده‌ و به ويژه در دو سال گذشته آنان كمكهاي چشم‌گيري در اين راه كرده كه در مقايسه با سال‌هاي گذشته، مبلغ پول پرداخته شده، به شدت افزايش يافته است. درخور توجه است كه اين پول براي توسعه و گسترش واكسيناسيون بيماري‌هاي كشنده است. آنان هزينه‌‌ي طرح‌هاي مبارزه با بزرگترين عاملان مرگ شناخته شده در دنيا، AIDS ، مالاريا و سل، را بر عهده گرفته‌اند.
خانواده‌ي گيتز، خيريه‌يي به ارزش 25 ميليارد دلار (بزرگترين خيريه در جهان)، ساخته و تعهد كرده‌اند كه ديگر هزينه‌هاي آن را كه در حدود 46 ميليارد دلار خواهد بود را بپردازند.
يكي از بزرگترين و حتما مهمترين طرحي كه بيل گيتز و همسرش ماليندا گيتز، انجام داده‌اند درBotswana ، بوده است. آنان درمان ساكنان آلوده به AIDS را در اين كشور افريقايي كه جمعيتي بالغ بر 7/1 دارد، آغاز كرده‌ و كشور يادشده را به عنوان الگويي براي ديگر بيماران در افريقا معرفي كرده‌اند. اين طرح با دريافت 50 ميليون دلار از جانب خانواده‌ي گيتز و 50 ميليون از طرف شركت Merck& Co ، انجام شده است. اما درصد بالاي بيماران در اين كشور نيازمند سرعت در عمليات درماني بوده و پس از سه سال تلاش بي وقفه‌، تنها هزاران نفر از مردم كشور يادشده به موقع مداوا شده و برآورد ميشود كه در حدود 110000 نفر نيازمند درمان سريع هستند.
خانواده‌ي گيتز گفته‌اند كه با پا نهادن به ميانسالي( بيل 47 و ماليندا 39)، به درمان بيماران علاقه‌ي بيشتري پيدا كرده و براي چگونگي خرج كردن دارايي‌ خود در مناسبترين راه، بسيار فكر كرده و بر روي طرح‌هاي گوناگوني فكر مي‌كنند.
برخي از مردم بر اين باور هستند كه بيل گيتز به دلايل سياسي، دست به خرج كردن سرمايه‌ي خود در اين راه كرده است، اما در حقيقت از آن هنگام كه بيل گيتز زمام كارهاي اجرايي شركت را به استيون بالمر( Steven A .Ballmer)، سپرده، فرصت بيشتري براي رسيدن به طرح‌هاي درماني يادشده، يافته است.
در يك سري از پرسش و پاسخ‌هاي انجام شده در سفر اخير خانواده‌ي گيتز، در سه كشور آفريقايي، آنان در باره‌ي تصميم خود براي چگونگي تقسيم اموالشان و دليل علاقمند شدن به بهداشت جهاني و درمان بيماران، توضيح داده‌اند.
از آن‌جايي كه آنان باور دارند پول بيش از حد اثر نا مطلوبي بر زندگي و آينده‌ي فرزندانشان خواهد داشت، از اين روي، تنها سهم اندكي از دارايي خود را به آنان اختصاص داده و همچنين گفته‌اند كه تنها راه معقول بازگرداندن اين پولها به مردم، كمك به خدمات جهاني است.
ماليندا گيتز در اين باره بيان كرده: « بيل با سخت كوشي كار كرده ودر باره‌ي برخي مسائل هوش بسيار داشته، اما او هميشه بسيار خوش شانس بوده است. اكنون ما بر آنيم كه منبع به دست آمده از اين راه را به بهترين صورت ممكن، استفاده كنيم»
بايد توجه داشت كه اگر تنها انگيزه‌ي بيل‌ گيتز، مسائل سياسي بود، او مي‌توانست در خانه‌ي خود مانده و از آن جا بخشش‌ كند، اما او و همسرش سفرهايي به برخي نقاط دورافتاده داشته تا از نزديك شاهد چگونگي درمان، باشند.
خانواده‌ي گيتز روز بعد از گفت و گوهاي يادشده ، براي راه‌اندازي كلينيك ضد مالاريا، به موزامبيك سفر كردند. گفتني اين كه، براي نخستين مرتبه است كه چنين مبلهغ هنگفتي براي تحقيقات و بررسي‌هاي لازم در باره‌ي مالاريا، اهدا شده است. تا كنون يك ميليون كودك در اثر مالاريا جان باخته و بيل و ماليندا پس از آگاه شدن از اين موضوع، از طريق رسانه‌هاي گروهي خواهان توجه بيشتر به اين خطر و مبازره‌ي با آن شده‌اند.
بيل براي رسيدگي به بهداشت جهان و ديگر طرح‌ها، كارشناساني استخدام كرده، اما بايد گفته شود كه خود حتا از جزئيات كار با خبر بوده و كتابهايي در اين زمينه مطاله كرده است. افزون بر اين، وي نام بيماريهاي بالا و پشه‌هاي ناقل بيماري را به زبان لاتين آموخته است.
گيتزها مي‌گويند آنان قادر به از بين بردن تمام بيماريها نبوده و تنها هدفشان كمك به گونه‌ِي است كه راه كمك كردن دولت را نيز باز گذاشته و يا در راهي گام بردارند كه يك درمان هميشگي براي بيماران به ارمغان آورند و به همين علت آنان در مورد واكسن سازي بسيار گسترده و عميق تحقيق مي‌كنند و با و جود درصد شكست بالا در اين راه ، همواره اميدوار هستند. درخور توجه است كه مالاريا در چندين كشور دنيا، جدي‌ترين عامل جان سپردن كودكان است.
اگر كمك‌هاي بيل گيتز به انجام بررسي‌ و تحقيق براي براندازي بيماري‌هاي مرگ آفرين سرعت بخشد، تنها در طول سه سال، جان هزاران نفر نجات داده خواهد شد. گيتز بيان كرده كه علت شركت نكردن مردم و دولت، در اين موقعيت اضطراري ، كه عمر برخي از ساكنان كشورهاي فقير را تهديد مي‌كند، نمي‌داند. وي همچنين در پرسش و پاسخي كه در يكي از كشورهاي آفريقايي داشته، توضيح داده كه همواره از كمك نكردن انسان‌ها به يكديگر، در شگفت است.

لينک مطلب اصلي




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016