پنجشنبه 24 مهر 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آسیب شناسی روابط عمومی دیجیتال، علي مزيناني، روابط عمومي کاربردي

( E public relations )

این یادداشت ، تنها طرح مساله اي است برای شروع بحث انتقادی در مورد روابط عمومی دیجیتال كه هم اكنون به عنوان نگرشی جديد به روابط عمومی در حال تكوين تدريجي مباحث نظري و عملی آن هستيم .

باید گفت به همان سادگی كه با افزودن حرف E به كلمه روابط عمومی وارد مباحث جدیدی می شویم و همه سطوح فعالیت روابط عمومی را تحت تاثیر این جریان غالب ارتباطی می بینیم ، به همان سادگی و چه بسا راحت تر از آن خشت اول را می توان كج نهاد و با نگاه یكسویه و خوش بینانه به روابط عمومی الكترونیك آن را از حیث انتفاع انداخت ! و یا حتی گرهی بر گرههای موجود اضافه كنیم.

آنچه می تواند محورهای ایده آل بحث "‌آسیب شناسی روابط عمومی دیجیتال " باشد ، بسیار گسترده است . اگر یك سوی طیف را مباحث كلی فناوری های جدید (IT ) در كشور در حال توسعه بدانیم ،‌سوی دیگر آن از مسایل فنی سخت افزاری و نرم افزاری در روابط عمومی ها می گذرد و علاوه بر به بحث كشیدن میزان ورود سایر حوزه های تاثیر گذار در روابط عمومی بویژه رسانه ها ، حتی مباحث بنیادی روابط عمومی را نیز به چالش خواهد كشید .

این دو جمله را نیز بشنویم كه فعال ترین پیشروان فناوری های نوین ،‌همیشه جایی برای گوشزد كردن آنها می گذارند. گرچه همیشه هم در هیاهو فراموش می شود .

Ø "فناوری اطلاعات و ارتباطات استراتژی و برنامه های سازمان را تعیین نمی كند ، بلكه به سازمان دارای استراتژی كمك می كند "

Ø "اگر سیستم دستی كارآیی نداشته باشیم ،‌مكانیزه كردن فرایند نه تنها تاثیر مثبتی نخواهد داشت ، بلكه خود زیان بار است "

حال كه روابط عمومی دیجیتال به عنوان موضوع روز روابط عمومی ها كه تاثیر گذار از تغییر فضای ارتباطیجامعه ( رسانه ها و مخاطبین ) و نیز فضاي سازماني (طرح دولت الكترونیكی ) به شدت در حال گسترش است و به گفته استاد خوشنام ارتباطات ،‌ چیزی نمی پاید كه اگر با فضای سایبر و تحولات آن پیش نرویم ، خواه ناخواه صندلی ها به سرعت از زیر پاها كشیده شوند !

پس نگران نفی دیجیتالی كردن روابط عمومی نباشیم. نگرانی باید بیش از هر چیز متوجه نقد رویكردها و برنامه های استفاده از فناور یهای جدید باشد و كارورزان روابط عمومی ( از جمله خودم ) نیازمند آسیب شناسی فعالیت ها و برنامه ها از سوی اساتید و كارشناسان پیشرو مباحث روابط عمومی دیجیتال هستيم.

**********

برای شروع باید مشكلات و مسایل كارشناسانی كه به صورت كاربردی نتایج و تاثیرات را می بینند ،‌منعكس شود و به همين منظور سعی خواهم كرد كه مسایل و دغدغه های كاری خودم را نیز در قالب یادداشت های كوچك منعكس كنم. برای شروع ...

شكنندگی ارتباطات الكترونی
پیش فرض نظری :

دو رویكرد اساسی برای ورود سازمان ها ( و در اینجا روابط عمومی ) به دنیای سایبر ذكر می شود :

· تحول در سازمان باید یكباره و یكپارچه صورت گیرد . باید تمام تلاش صورت گیرد كه هنگام ورود به این فضا حلقه های مختلف سازمانی وارد گردونه تغییر شده باشند . كمترین هزینه و بیشترین تاثیر حاصل این كار است.

· حركت تدریجی ؛ كه از یك نقطه شروع و در نهایت به جامعیت سازمانی می رسد . برنامه استراتژیك سازمان در ورود به عرصهIT انسجام بخش نقطه های شروع است.

باید گفت كه هر كدام از این روش ها برای خود توجیهاتی دارند كه می توان با توجه به شرایط و مولفه های موجود یكی را به كار برد ولی با توجه به واقعیت های روابط عمومی رویكرد دوم بسیار مناسب است .

واقعیت كاری :
گرچه بیشتر توصیه می شود اولین گام ،‌انتشار اخبار در وب سایت روابط عمومی باشد ،‌ولی تجربه ما "‌بریده جراید مطبوعات " بود كه گاه با شنیدن این نقطه شروع بعضی از همكاران آن را ظاهری و ساده می پندارند.

شرح وضعیت بدین گونه بود كه در یك سازمان بزرگ ، روزانه بریده جراید مطبوعات حتی در روابط عمومی استان ها به صورت همزمان تهیه و پس از تكثیر در اختیار مدیران قرار می گیرد. مشكلات تكثیر و ارسال بولتن ها ، دسترسی سخت به آرشیو ، چند باره كاری در روابط عمومی های تابعه ، ایجاد بانك اطلاعات تحت وب بریده جراید را به خوبی توجيه می كرد در اين صورت حتی مخاطبین دیگر سازمان نظیر كارمندان ،‌محققین و ... را نیز پوشش می داد.
به همین خاطر پس از مرحله اول يعني ایجاد صفحات بسیار ساده PDF ، كه با سختی طراحی و بدون امكان جستجو در وب منتشر می ، بانك اطلاعاتی كاملی ویژه این كار طراحی شد كه همه امكانات مورد نظر را داشت.

پس از 6 ماه ادامه این روال ،‌یعنی اسكن كردن بریده جراید ( یعنی شروع فرایند پس از اتمام كار دستی ) و تكمیل بانك اطلاعاتی تصمیم گرفته شد كه اطلاعات به صورت مستقیم از سایت روزنامه ها وارد شود.

كیفیت بیشتر مطالب تنها بخشی از مزیت ها بود ، چرا كه انتشار بریده جراید از طریق سایت مورد توجه خود همكاران بخش بریده جراید هم قرار گرفته بود و زمینه برای تهیه بریده جراید به صورت آن لاین نیز فراهم شد.

یعنی سایت چند روزنامه انتخاب شد كه در اولین فرصت ( كه معمولا روزنامه ها واپسین ساعت های شب است ) اطلاعات به صورت آن لاین وارد بانك اطلاعاتی بریده جراید شود تا در نهایت فرایند كاری تولید بریده جراید ( تهیه و انتشار ) الكترونیكی شود.

ولی متاسفانه ظرف مدت كوتاهی مشخص شد حتی سایت های نمونه انتخاب شده به دلایل مختلف دچار مشكل می شوند و یا نیاز روابط عمومی را پاسخ نمی دهند.

دلایلی نظیر :

- اهتمام نداشتن مدیران سایت ها به انتشار الكترونیكی تمامی اخبار روزنامه چاپی روی سایت ( حذف خبرهای كوتاه یا گلچین كردن خبرها )

- مشكلات فنی كه به صورت میانگین چند سایت را شامل می شود. باگ های برنامه نویسی ، پهنای باند كم ، لینك های اشتباه ، فونت های غیر استاندارد و ...

- نیاز سازمانی برای دیدن صورت چاپی مطلب

- مشكلات ارتباطی شبكه نظیر قطع ارتباط شبكه سازمانی و حتی ملی ( نظیر هفته پیش در مورد فیبر های نوری )

- ...

همه اینها را كنار هم بگذاریم و سایر واقعیت های سازمانی را هم در نظر بگیریم . شرایط سختی در همین موضوع ساده ، بوجود می آید.

در یك جمله :‌ شكنندگی ارتباطات الكترونیك و ضریب پایین اعتماد و كارآیی !!

[لينک اصلي]




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016