پنجشنبه 1 آبان 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جيتکس 2003 و تاثيرات آن بر منطقه،علي پرند، دنياي اقتصاد


اگر نمايشگاه سبيت هانوفر آلمان را بتوان يکي از مهمترين نمايشگاه‌هاي تکنولوژي کامپيوتر جهان دانست بي شک جيتکس با اختلاف کمي‌در پشت سر آن قرار دارد. منطقه مستعد خاورميانه و غرب آسيا با توجه به امکانات خوب مالي و تجاري کشورهاي حاشيه خليج فارس، عملا بازار مناسبي براي شرکت‌هاي بزرگ کامپيوتري محسوب مي‌شود که حال براي تکنولوژي‌ها و تجارت‌هاي جديدي چون کامپيوتر، سخت افزار و لوازم جانبي به شدت به دنبال بازار مطمئني مي‌گردند و دوبي يکي از بهترين مکان‌هاي موجود در منطقه و جيتکس بهترين ويترين براي اينگونه محصولات محسوب مي‌شود.

جيتکس که امسال بيست و سومين دوره خود را پشت سر مي‌گذارد در حقيقت خاص دوبي نيست و مثلا تا چند ماه ديگر قرار است نمايشگاهي از اين دست در حيدرآباد هند برگزار شود و يا همين دو ما ه قبل نمونه اي ديگر در بيروت برگزار شد، اما جيتکس دوبي به بزرگترين و مشهورترين آنهاست که هر ساله در محل مرکز تجارت جهاني دوبي برگزار مي‌شود.

يک واقعه بزرگ
«اين بزگترين جيتکس در تاريخ اين نمايشگاه از آغاز تا امروز خواهد بود» اينها گفته مبارک بن فهد مدير مرکز تجارت جهاني دوبي است که خاطر نشان مي‌کند امسال حدود 75 هزار نفر بازديد کننده در اين نمايشگاه حضور خواهند داشت. به گفته مبارک امسال رشد بازديد کنندگان 26 درصد ، رشد کشورهاي شرکت کننده 19 درصد و رشد فضاي اختصاص يافته براي شرکت‌ها نيز 19 درصد است . و البته بلافاصله بعد از اين با افتخار اضافه مي‌کند که امسال ميزان پارکينگ‌هاي نمايشگاه نيز 325 درصد رشد داشته است، دادن آمار از رشد پارکينگ‌ها براي جيتکس شايد خنده دار به نظر برسد اما وقتي متوجه مي‌شويم بزرگترين مشکل اين نمايشگاه رفت و آمد و پارکينگ است کاملا منظور مبارک را درک مي‌کنيم.

براي شهري چون دوبي که مقررات ترافيکي به شدت رعايت مي‌شود و عليرغم تعداد بالاي اتومبيل‌ها نظم و انضباط مثال زدني بر همه شهر حاکم است، رفت و آمد 75 هزار بازديد کننده در طول پنج روز از يک گوشه شهر به گوشه اي ديگر عملا يک معضل محسوب مي‌شود و حال همين ترافيک براي خود نمايشگاه نيز معضلي چند برابر است. امسال مسئولان نمايشگاه براي اين که به ترافيک داخل نمايشگاه نيز نظم و ترتيبي بدهند از سيستم‌هاي ثبت نام و رفت و آمد آنلاين براي افراد استفاده کرده‌اند که به نوعي با ماهيت نمايشگاه ، تکنولوژي اطلاعات و فناوري ارتباطات، همخواني دارد. با استفاده از اين سيستم عملا هر کس داراي يک کارت عبوري است که فقط با نشان دادن آن مي‌تواند وارد راهروهاي اصلي نمايشگاه بشود.

مبارک بن فهد و همکارانش همچنين امسال يک تلويزيون خبري را فقط مختص اخبار نمايشگاه راه‌اند ازي کرده‌اند که با صفحات نمايش بزرگ و مسطح متعدد در سطح نمايشگاه عملا لحظه اي از مقابل چشمان بازديد کنندگان دور نمي‌شود و به نوعي مي‌تواند بهترين رسانه در طول نمايشگاه براي ارسال اخبار و اطلاعات به شمار آيد.

حرکت به سمت تکنولوژي

دوبي در طول اين چند ساله عملا به يک قطب تجاري و بازرگاني منطقه تبديل شده است. تسهيلات سرمايه‌گذاري و امکانات خوب مالي عملا سرمايه‌گذاران کشورهاي مختلف را به سرمايه گذاري در اين کشور تشويق کرده است. امروزه بسياري از شرکت‌هاي بزرگ کامپيوتري داراي دفتر مستقلي در دوبي هستند و خيلي عجيب نيست که مطرح‌ترين آنها براي حضور در جيتکس و نمايش جديديترين آثار خود سرو دست مي‌شکنند.

بسياري از اين شرکت‌ها جديدترين محصولات خود را در اين نمايشگاه عرضه مي‌کنند چنانکه امسال شرکت hp كه سرمايه گذاري فراواني را هم در جيتکس انجام داده Tablet PC جديد خود را به نمايش گذاشته است و يا مايکروسافت جديدترين آفيس خود را عرضه کرده است و يا شرکت ADOB و اينتل و دل كه سعي كرده‌اند از رقباي خود عقب نمانند.

بازار منطقه

با چنين چشم‌اندازي از بازار منطقه و وضعيت تجاري امارات عملا دوبي آرام آرام به قطب آي تي منطقه تبديل مي‌شود. براي اين منظور هم اکنون زيرساخت‌هاي ارتباطي اين شهر براي حرکت به سمت يک شهر الکترونيکي در حال آماده سازي است.

احمد حامد التاير مدير شرکت اتصالات که انحصار مخابرات را در دست دارد مي‌گويد که در اين شهر براي هر خط اينترنت 3 کاربر وجود دارد و اميدوار است که تا آينده اي نزديک اين ميزان باز هم افزايش يابد. براي اتصالات که نقش مخابرات را در کشور ما ايفا مي‌‌کند عملا دسترسي افراد و کا ربران تجاري و شخصي به ايتنرنت بي نهايت مهم است به نحوي که بيشترين تلاش را براي بالابردن سرعت اينترنت در اين کشور انجام داده‌اند ، حال بر فراز هر پنجره و بامي‌ ديش‌هاي اتصال پرسرعت به اينترنت را مي‌توان ديد.

به گفته مدير اتصالات آنها تلاش خواهند کرد همزمان با کاهش نرخ تعرفه بين‌المللي اينترنت در جهان تعرفه اينترنت خود را به مرور کاهش دهند و اين در نهايت به نفع مصرف کننده و کاربران انتهايي است.

اينترنت هم اکنون در دوبي به شکل گسترده‌اي و با قيمتي بسيار ارزان در دسترس همگان قرار دارد. استفاده از يک ساعت اينترنت با سرعت بالا در دوبي 7 درهم است که در مقابل سطح درآمد مردم بسيار پايين است و حتي در مقايسه با اينترنت در کشور ما نيز، با توجه به سرعت مناسب، بسيار ارزان است.

براي دوبي جيتکس و نمايشگاه‌هايي از اين دست بهترين فرصت براي استفاده از تکنولوژي‌هاي جديد در خود اين شهر نيز هست . به گفته يکي از مقامات جيتکس با وجود بازار بين‌المللي خوبي که جيتکس براي عرضه کنندگان محصولات شرکت‌هاي بزرگ فراهم مي‌آورد خود اين شهر و کشور بهترين خريدار چنين محصولاتي است و از همين روست که هم اکنون بسياري از امور در اين شهر به صورت آنلاين انجام مي‌شود از تبادلات مالي و بازرگاني با استفاده از شبکه گرفته تا خدمات دهي آنلاين که حال با وجود برخورداري اين شهر از خدمات موسسات اعتباري و مالي عملا شکل مناسب‌تري نيز به خود گرفته است.

مقامات دوبي تلاش مي‌کنند از نمايشگاه‌هايي چون جيتکس بيشترين بهره را هم از نظر جلب شرکت‌ها و مشتريان بيشتر و کسب سود اقتصادي ببرند و هم خود اين شهر و بخش‌هاي مختلف آن را به تکنولوژي‌هاي جديدتر مجهز کنند.

ايراني‌ها و اولين حضور رسمي‌در جيتکس
حضور ايراني‌ها در جيتکس و در همه دوبي مشهود است. مشکلات سرمايه‌گذاري و تنگناهاي اقتصادي حالا بخش عمده از سرمايه گذاري ايراني را به سمت اين محل مطمئن و نزديک سوق داده است. همچنين نبود تبادلات بازرگاني کشورهاي صاحب تکنولوژي و وفور اجناس قاچاق عملا شرکت‌هاي ايراني که به شکلي گسترده در ايران به فعاليت مي‌پردازند را به سمت سرمايه‌گذاري در اين شهر که از بازارهاي بين‌المللي برخوردار است سوق داده است. حضور در جيتکس هم براي ايرانيان مثل حضور در هر بازار منطقه‌اي ديگر قابل توجه است . البته جالب اينجاست که نمي‌توان بالاخره فهميد که دقيقا چند شرکت از ايران در اين نمايشگاه شرکت کرده‌اند چرا که بسياري از شرکت‌ها نام ايران را بر دوش ندارند و اين بيشتر از اين جهت است که نگران بازار محصول خود و ناشناخته بودن ايران به عنوان يک توليد کننده معتبر هستند تا کيفيت محصول خود و از همين رو با شرکاي تجاري و يا با نام مستقل و تحت يک کشور ديگر به ارايه محصول مي‌پردازند .

اما حضور واقعي ايران در نمايشگاه جيتکس هم همين امسال اتفاق افتاده است. درکنار اسپانيا و هند ، ايران هم براي نخستين بار است که در اين نمايشگاه به طور رسمي‌شرکت مي‌کند. در اولين دوره حضور رسمي‌ده شرکت ايراني محصولات نرم افزاري خود را که عمدتا نرم افزارهاي مديريتي و اتوماسيون است به نمايش گذاشته‌اند هر چند چنين محصولاتي در مقايسه با شرکت‌هاي غول جهاني که به شکل قوي در جيتکس حضور دارند عملا به چشم نمي‌آيد اما به هر حال براي حضور نخست شرکت‌هاي خصوصي که کمي ‌هم دير به نظر مي‌رسد، کار ارزشمندي است.

مديا سنتر- اطلاعات حتي الاشباع
50 کامپيوتر متصل به اينترنت با سرعت بالا ، فاکس تلفن ؛ وسايل پذيرايي و استراحت تنها بخشي از امکاناتي است که مسئولان نمايشگاه براي پوشش خبري گسترده اين رويداد آي تي در اختيار 800خبرنگار حاضر در نمايشگاه قرار داده‌اند . سمينارها و سخنراني‌هاي متعددي که در طول روزهاي برگزاري نمايشگاه در محل غرفه‌ها و يا سالن‌هاي جانبي برگزار مي‌شود در مديا سنتر به اطلاع همه رسانه‌ها مي‌رسد و دعوت نامه‌ها و خبرها رد و بدل مي‌شود.

يک مرکز بزرگ خبري که بريده‌هاي جرايد و اخبار و اطلاعات درو ديوار آن را پوشانده‌اند و اين تازه جدا از اخبار نشريه جيتکس نيوز است که هر روز در 50-40 صفحه و به همراه کاتالوگ‌هاي مختلف اطلاعات واقعا مفصلي را از هر محصول ، هر غرفه و هر شرکت به بازديدکنندگان ارايه مي‌دهد. به جز اينها سايت جيتکس نيوز هم روزانه ده‌ها خبر و گزارش و مصاحبه را در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌دهد و عملا تا حد اشباع ، حتي‌الاشباع شعار رستوران‌هاي دوبي، اطلاعات در اختيار همه قرار مي‌گيرد .

فراتر از يک تيتر

جيتکس از دو بخش نمايشگاهي و فروشگاهي تشکيل شده است، هر چند بخش نمايشگاهي آن مشهور تر و با اهميت تر است اما در حقيقت همان بخش نيز در نهايت هدف فروش را دنبال مي‌کند. هشت راهروي بزرگ که پاي پياده تمام شدني نيستند و غرفه‌هايي که پر از اجناس کامپيوتري است . با اين همه به جيتکس و دوبي که نگاهي مي‌اندازي متوجه مي‌شوي اينجا فقط هم يک نمايشگاه نيست.

ديروز يک روزنامه لبناني تيتر زده بود: جيتکس فراتر از بهشت خريداران است.

[سايت روزنامه دنياي اقتصاد]




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016