یکشنبه 11 آبان 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جيتكس 2003 : چه کردند اين عرب ها،دانيال رمضاني، دنياي اقتصاد

هواي بيرون بسيار گرم و شرجي است شايد حدود 40 درجه و تو قبل از ورود به نمايشگاه تصويري گرم و آزار دهنده در ذهن خودداري. ولي زماني كه از تاكسي پياده شده و به پنج قدمي در نمايشگاه نزديك مي‌شوم درهاي بزرگ شيشه‌اي به صورت خودكار باز مي‌شود و ناگهان بادي زمستاني صورتم را خنك مي‌كند. حالا ديگر وارد محوطه شده‌ام و ناخودآگاه مثل هر ايراني كه براي اولين بار به نمايشگاه جيتكس دوبي وارد شده است، نگاهم با دهاني باز به بالا و چپ و راست مي‌چرخد.

اولين چيزي كه به ذهنم مي‌رسد اين است كه هواي اين عظمت چگونه اينقدر خوب تهويه مي‌شود!

و در همين حال نمايشگاه خودمان در ايران جلوي چشمم مي‌آيد كه عجب وضع مشابهي با اين نمايشگاه تخصصي و بين‌المللي فناوري اطلاعات دارد!

در مرحله اول بزرگي نمايشگاه آنچنان مجذوبم كرد كه با خود فكر كردم چگونه بايد در اين محوطه بزرگ راهم را پيدا كنم ولي خوب كه دقت كردم ديدم كه روي زمين و ديوار نمايشگاه مسيرها به خوبي مشخص شده است. تازه قدم به قدم نيز باجه‌هاي اطلاع‌رساني را مي‌يابي كه افرادي با لبخند مشتاقانه منتظر كمك و راهنمايي شما هستند. وضعيت اينجا مرا به ياد موقعيت كاملا مشابه در نمايشگاه خودمان مي‌اندازد كه چطور وقتي از كسي كه گاهي جلوي يك سالن نشسته آدرس جايي را مي‌پرسي فقط يك كاغذ به دست تو مي‌دهد و انگار فقط كلمه نمي‌دانم را حفظ كرده است. حتي يك‌بار كه اشتباها در نمايشگاه جيتكس آدرس غرفه‌اي را از يك فرد غيرمسئول پرسيدم او از جاي بلند شد و با نشان دادن تابلوها به من ياد داد كه چگونه به جايي كه مي‌خواهم برسم و من نيز كمي خجالت كشيدم اين آدم‌ها جوري با مردم برخورد مي‌كنند كه انگار به آنها بدهي دارند.

واقعه‌اي بزرگ و منحصر به فرد در خاورميانه

نمايشگاه جيتكس 2003 دوبي بيست و سومين سالگرد خود را پشت‌سر گذاشت و امسال تغييرات كمي و كيفي زيادي داشت. امسال تعداد بازديدكنندگان 26 درصد افزايش يافته بود و طبق آمار حدود 75هزار نفر از اين نمايشگاه بازديد كردند.

تعداد كشورهاي حاضر در نمايشگاه جيتكس نيز يك جهش داشت و حدود 19 درصد به كشورهاي حاضر در نمايشگاه جيتكس دوبي اضافه شد. اما آمار همچنان حكايت از رشد اين واقعه داشت تعداد shopperهاي جيتكس كه به فروش قطعات و محصولات IT مي‌پرداختند نيز رشد سرسام‌آور 130 درصدي داشت. امسال يك سالن ديگر هم به 8 سالن بزرگ جيتكس اضافه شده بود. سالني كه آن را «شيخ راشد» نام نهاده بودند و علاوه بر غرفه اينترنت سيتي دوبي كه بيشتر به يك نمايشگاه مي‌ماند، چند شركت ايراني نيز در اين سالن حضور داشتند.

چه كردند اين عرب‌ها!
اما رشد جهشي بخش‌هاي مختلف جيتكس از غرفه‌ها گرفته تا بازديدكنندگان، به هيچ‌وجه منجر به افت خدمات و كيفيت نمايشگاه نشده بود. عرب‌ها با در اختيار گذاشتن مديريت اين نمايشگاه از بالا تا پائين به انگليسي‌ها، فكر همه چيز را كرده بودند. چرا كه طبق اظهارات موجود مديريت بخش‌هاي مختلف نمايشگاه به عهده انگليسي‌ها بود.

ولي براي اين خيل جمعيت تدابيري انديشيده شده بود و در يك قلم پاركينگ نمايشگاه 325 درصد رشد كرده بود.

بعدازظهرها يعني ساعت 7 كه نمايشگاه به اتمام مي‌رسيد فرض كنيد كه ده‌ها هزار نفر مي‌خواستند از نمايشگاه خارج شوند. فكر مي‌كنيد چه وضعيتي پيش مي‌آمد. نه نه! تصوير جلوي نمايشگاه بين‌المللي ايران را فراموش كنيد. از سالن‌هاي خنك جيتكس كه خارج مي‌شديد بايد در صفي بلند و مرتب مي‌ايستاديد ولي در كنار اين صف نيز قطاري از تاكسي‌هاي تميز و خنك قرار داشت تا مسافران براي سوار شدن از سروكول هم بالا نروند. نكته جالب ديگر آنكه به غير از تنها صف موجود در هيچ جاي ديگر اطراف محوطه نمايشگاه نمي‌توانستيد سوار تاكسي شويد، حتي اگر به آنها يك 100 درهمي نشان مي‌داديد!

در حقيقت تاكسي‌هاي موجود در دوبي موظف بودند كه در ساعات پاياني جيتكس در مسير و صفي مخصوص قرار بگيرند تا بازديد‌كنندگان را به مكان‌هاي مورد نظر برسانند و اين كار به چه نظم و ترتيبي انجام مي‌شد. اين نظم و ترتيب به حدي بالا بود كه همه ايراني‌هاي حاضر در صف آن را با وضعيت موجود در ايران مقايسه مي‌كردند و برخي خيلي جدي مي‌گفتند كه اين عرب‌ها چه خود از ما الگوبرداري كرده‌اند!

همه بودند

فكر نمي‌كنم مارك و يا شركت مطرحي در دنياي فناوري اطلاعات وجود داشته باشد كه در اين نمايشگاه حضور نيابد و اين چيزي نيست جز حاصل يك مديريت، هماهنگي و تلاش.

قريب به 75 هزار نفر از گوشه و كنار دنيا از 775 شركت در بخش نمايشگاهي مركز تجارت جهاني دوبي و 122 شركت در بخش فروشگاهي طي 5 روز بازديد كردند و در اين عرصه هيچ اثري از شكايت و گلايه مشاهده نشد. لذا طبيعي است كه شركت‌هاي حاضر در نمايشگاه در شب تخليه غرفه خود مجددا اقدام به رزرو مجدد آن كنند. كما اينكه اين كار را كردند و پس از پايان نمايشگاه پرسنل خستگي ناپذير نمايشگاه جيتكس 2003 سرگرم ثبت نام و رزرو غرفه‌ها بودند كسي نمي‌داند شايد سال بعد آمارها باز هم رشد چندين و چند درصدي داشته باشند.

نتيجه‌گيري

مخلص كلام آنكه شيخ‌نشين‌ها امارات متحده عربي از موقعيت و خلاهاي موجود در منطقه خاورميانه و كم‌كاري‌هاي ما به خوبي بهره‌برداري كرده‌اند. آنها فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي موجود را از چند سال قبل شناسايي كرده‌ و روي آن سرمايه‌گذاري كردند و حالا نتيجه‌اي شيرين مي‌برند.

جزيره‌هاي كوچك اماراتي كاري كردند كارستان و قدم در جايي گذاشته‌اند كه به اذعان خيلي‌ها متعلق به ماست.

دنيا دنياي اقتصاد و رقابت است و هر كس قدر و موقعيت‌ها را ندانسته و كمتر كار كند، عرصه را براي رشد و جولان ديگري بازي مي‌كند. برگزاري نمايشگاه جيتكس عمق ضعف‌ها و ناتواني‌ متوليان نمايشگاه كشور ما را به تصوير كشيد و بالاخره اينكه برگزاري نمايشگاه جيتكس 2003 دوبي نشان داد كه ما هنوز اندر خم يك كوچه‌ هم نيستيم!

[لينک مطلب اصلي]




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016