سه شنبه 20 آبان 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توسعه دانايي محور ، آي تي ايران

« توسعه » از جمله اصطلاحات و لغات بسيار پر مصرف و كثيرالكاربرد در بين صاحبنظران، مسئولين و اقتصاددانان و سياست پيشگان است .
در اغلب سخنراني ها ، قلم زني ها و حضورهاي كارشناسانه كمتر پيش مي آيد كه از اين واژه و اصطلاح اثري نبينيم و در حقيقت گويي همة اين بزرگواران ماحصل و نتيجه گفته ها، نوشته ها و تجارب خود را « توسعه » مي دانند .
امّا اگر بخواهيم در مفهوم اين واژه و اصطلاح دقيق تر شويم و منظور و هدف هر كدام از ايشان را در مورد آن بپرسيم به يقيق شاهد آراء و افكار و نظرات بسيار متفاوت و گاه متضادي خواهيم بود .
مفهوم توسعه از مفاهيمي است كه به قول مولانا هركسي از ظنّ خود آن را تفسير و تعبير مي كند . امّا فارغ از مفهوم آن در عرف رايج سياسي و اقتصادي امروزه دو تعريف و گرايش عمده درباره توسعه در بين صاحبنظران و سياست پيشگان مطرح و مشهود است .
« توسعه اقتصادي » و « توسعه سياسي » دوشيوه و مشي كه طرفداران هر كدام از اين دو مدل توسعه راه حل رفع مشكلات كشور را در گرو اجراي موفق آن مي دانند .
جالب آنكه هر كدام از اين دو مدل دريك مقطع زماني آزموده شده اند و در عمل طرفداران هر دو مدل توانسته اند آنچه را كه در ذهن داشته اند در ميدان عمل پياده كنند . مدل توسعه اقتصادي در فرصت هشت ساله اي كه به آن پرداخته شده نتوانست انتظارات را در حدّي كه مطرح مي شد برآورده كند و البته توسعه سياسي نيز در شش سال اخير به مشكل توسعه اقتصادي گرفتار آمده است و همچنان طرفداران اين دو مدل در تعارض با يكديگر در دفاع از عقيده و نظر خود پايفشاري مي كنند .
ما در پانزده سال اخير هر دو مدل توسعه را در كشور آزموده ايم و اين آزمون در عمل ممكن است هزينه هاي فراواني را براي ما به همراه آورده باشد . هر چند اين شيوه آزمون و خطاي جاري در كشور در اغلب فعاليتهاي ما از كوچكترين سطح تا بالاترين سطوح وجود دارد و در برخي موارد زيانهاي زيادي را به همراه داشته است امّا گاه داراي منافع زيادي نيز بوده است .

شايد بزرگترين منفعت آزمون اين دو مدل در طول چند سال اخير نشان دادن ناكارآمدي هر دو مدل در عمل بوده است . اين نا كار آمدي در عمل بر بسياري از طرفداران اين دو مدل محرز شده است امّا با اين وجود اين عده بر باور و عقيده خود پايفشاري مي كنند . به نظر مي رسد در پاسخ به طرفداران هر دو مدل مي توان مدل سومي را ارائه كرد . توسعه دانايي محور كه فرد را پايه و اساس قرار مي دهد به عنوان چتري فراگير هر دو نوع مدل قبلي را در بر مي گيرد . با توجه به ورود به قرن بيست ويكم و متفاوت شدن بسياري از مفاهيم ارتباطي به نظر مي رسد بكارگيري اين مفهوم در ميدان عمل نتايج سودمندي داشته باشد ، هر چند نياز به تبيين مفاهيم آن بصورت جدي احساس ميشود .
روابط عمومي همايش توسعه دانايي محور آموزش عالي و مناطق آزاد

[لينک مطلب اصلي]




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016