سه شنبه 27 آبان 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آي‌.بي.‌ام به مايكروسافت پشت كرد، دنياي اقتصاد

نيويورك تايمز - ترجمه: شهين علوي


لينوكس يك ستاره در حال رشد است. موفقيت‌هايش عمدتا در زمينه سيستم عملياتي براي كامپيوترهاي date-serving است كه شبكه‌ها را متصل به هم نگاه مي‌دارد و وب پيچ‌ها را عرضه مي‌كند. البته در دسك‌تاپ، هنوز ويندوز مايكروسافت بي‌رقيب است.

اما آي.بي.ام و آزمايشگاه توسعه منابع Open Source Development Lab كه Hewlwtt-Pakard، Dell و Intell را در بر‌مي‌گيرد، در صدد هستند تا لينوكس را به عنوان جايگزيني براي ويندوز در دسك‌تاپ ترويج و تبليغ كنند.

يك شاخه از اين رويكرد بسيار مهاجم و تند و تيز، روز دوشنبه گذشته بروز پيدا كرد، وقتي كه مديرعامل آي.بي.ام، ساموئل، جي، داكنويچ در كنفرانسي درباره تكنولوژي، سخنراني با عنوان «حالا زمان آن فرا رسيده كه لينوكس را بر دسك‌تاپ ببينيم» ايراد كرد.

آزمايشگاه توسعه منابع (OSPL) كه سازماني غيرانتفاعي براي پيشبرد استفاده از منابع باز نرم‌افزار مانند لينوكس است برنامه‌اي را طراحي كرده است كه لينوكس بر دسك‌تاپ را ترغيب نمايد كه در ژانويه آغاز مي‌شود.

آقاي كوهن و ديگران جزئيات اندكي در اين باره گفتند اما به اين موضوع اشاره‌اي نكردند كه آيا آزمايشگاه تلاش خواهد كرد تا اساس حمايتي خود را براي لينوكس دسك‌تاپ افزايش و توسعه دهد. اين حمايت مي‌تواند به شكل كمك به تكنولوژي باشد كه مي‌تواند براي استفاده‌كنندگان و كاربران لينوكس مبادله داده‌ها و اطلاعات كه بر روي نرم‌افزار ويندوز ايجاد شده‌اند را راحت‌تر نمايد يا ممكن است سازندگان نرم‌افزارهاي كامپيوترهاي شخصي مورد علاقه مردم را تشويق كند، مثل نرم‌افزار Adobe كه نسخه لينوكس آن را نيز بسازند.

هرگونه لينوكسي كه در راه باشد (براي دسك‌تاپ) احتمالا بايد آهسته آهسته پيش برود. چون حدود 300 ميليون نفر در سراسر دنيا در حال حاضر از ويندوز به عنوان سيستم عامل دسك‌تاپ و نيز سوئيت‌هاي مايكروسافت آفيس مانند برنامه‌هاي Exel، Word و پاورپوينت استفاده مي‌كنند.

اما مدافعان لينوكس معتقدند كه اجراي كامل نرم‌افزار دسك‌تاپ مايكروسافت بسيار پرهزينه است و از طرفي كاربري بيش از آنچه كارگران يك كمپاني واقعا بدان احتياج دارند، دارد و معمولا روساي كمپاني‌هاي تكنولوژي درباره به‌روز كردن يا ارتقاء دادن هزاران كامپيوتر هر دو سال يك بار و نصب نرم‌افزار جديد مايكروسافت واقعا نگران هستند. همچنين امنيت محصولات مايكروسافت كه مرتب از طريق ويروس‌هاي نوشتاري مورد هجوم قرار مي‌گيرند نيز دغدغه ديگري آفريده است.

لينوكس در حال حاضر كاربران خاصي دارد كه سيستم نرم‌افزار كامپيوتر خود را از ويندوز به لينوكس تغيير دادند، آن هم به دليل خدمات و استفاده‌هاي خاصي كه از آن مي‌شود مثل انيميشن‌هاي كامپيوتري و همچنين توسعه نرم‌افزار. براي مثال بعضي دستگاه‌هاي دولتي و شهرداري‌ها پيشتاز استفاده از لينوكس شدند، اوايل سال جاري مونيخ اعلام كرد كه آن نرم‌افزار دسك‌تاپ 14 هزار كامپيوتر خود را از ويندوز به لينوكس تغيير خواهند داد.

اما لينوكس دسك‌تاپ، هنوز راه خود را در بازار اصلي تجاري به ويژه در ايالات متحده پيدا نكرده است و تحليلگران مي‌گويند آي.بي.ام كه در سال 1981 وارد تجارت و عرضه كامپيوترهاي شخصي شده است بر روي مشتريان كمپاني اين نفوذ را دارد كه به لينوكس بر روي دسك‌تاپ اعتبار ارزش دهد.

اسكات هنري مشاور توسعه بازار لينوكس در آي.بي.ام معتقد است كه مشتريان علاقه و گرايش فراواني نسبت به لينوكس دسك‌تاپ، نشان مي‌دهند، اما خيلي مصلحت‌گرا هستيم و مي‌خواهيم مصالحمان را كاملا بسنجيم، قطعا اين مسير طولاني است كه بايد حساب شده در آن گام برداشت.

زمان زيادي از روزهايي كه سيستم عامل دسك‌تاپ، OS/2 آي.بي.ام بودند، زماني كه كامپيوترها Bigblne سعي كرد كه با رييس مايكروسافت مقابله نمايد و بر سر استيلاي مايكروسافت بر بازار سيستم‌هاي عامل وي مبارزه كند.

حالا طرح آي.بي.ام استفاده از لينوكس براي سيستم عامل دسك‌تاپ است البته در يك محيط ساده شده‌اي كه متكي است بر تحويل، (به روز كردن) و حفظ كاربردهاي دسك‌تاپ در شبكه‌هاي همكار و مرتبط با يكديگر با سرعت بالا. استفاده از سيستم‌هاي ارتباطي مخابراتي با هزينه‌ كمتر و سريعتر و نرم‌افزار اينترنت گسترده‌اي كه اين انتقال را آسان مي‌سازد.

مطالعات و بررسي‌ها برآورد كرده‌اند كه كل هزينه مالكيت يك PC در فضاهاي همكار حدود 5000 تا 7000 دلار در سال هزينه دربردارد. هزينه‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري كمتر از 30 درصد اين رقم كلي را دربر مي‌گيرد.

اسكات هنري در اين باره مي‌گويد: به‌كارگيري لينوكس و داشتن كاربردهاي مختلف كه از مركز توزيع و نيز بر كامپيوترهاي سرور اجرا مي‌شود و نيز استفاده از تكنولوژي اينترنت مي‌تواند هزينه دسك‌تاپ يك كامپيوتر را نصف كند.

آقاي هنري مي‌گويد: دسك‌تاپ لينوكس در واقع مي‌تواند مورد استفاده بسياري از دواير دولتي، آژانس‌هاي بيمه، بانك‌ها و فروشندگان اتومبيل و... مورد استفاده قرار گيرد.

در حال حاضر آي.بي.ام خود اين سيستم را به كار گرفته است.

در حدود 15000 كارگر از دسك‌تاپ‌هاي لينوكس و جستجوگرهاي لينوكس استفاده مي‌كنند و در پايان 3 ماهه اول سال آينده آي.بي.ام قصد دارد تا تعداد دسك‌تاپ‌هاي لينوكس را به 30 هزار عدد افزايش دهد.

اما با اين وجود دسك‌تاپ لينوكس راه درازي در پيش رو دارد.

استفاده از سيستم عامل دسك‌تاپ لينوكس در 2002 به 8/2 درصد افزايش پيدا كرده است، نسبت به 7/1 درصد افزايشي كه در 2 سال قبل آن اتفاق افتاده بود، اين در حالي است كه نزديك به 94 درصد در سال گذشته استفاده‌كننده داشته است.

[ لينک مطلب اصلي]




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016