یکشنبه 16 آذر 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جهانگرد: کشورهاي جهان با مديريت بين المللي اينترنت موافقت کردند ، آي تي ايران

با توافق کشورهاي جهان مديريت بين المللي اينترنت از اين پس جايگزين مديريت فعلي خواهد شد که هم اکنون تحت نظر شرکت آمريکايي و نيمه خصوصي ICANN انجام مي گيرد.
نصر الله جهانگرد نماينده ايران در اين مذاکرات با بيان اين خبر به آي تي ايران گفت: در اين جلسه که آخرين جلسه قبل از برگزاري اجلاس سران بود و نمايندگان تمامي کشورهاي شرکت کننده در آن حضور داشتند .
مذاکرات مفصلي انجام گرفت وبا تلاش دولت سوييس به عنوان ميزبان اين اجلاس تقريبا تمامي اختلافات کشورهاي جهان درباره اعلاميه اصول بر طرف شد .
به گفته جهانگرد در اين جلسه پذيرفته شد که سياست گذاري و توسعه اينترنت حق دولت هاست که اين کار هم اکنون توسط دولت آمريکا انجام مي گرفت و قرار بر اين شد که توسعه اينترنت با مشارکت دولت ها ، سازمان ملل، بخش خصوصي و NGO ها انجام گيرد.
به گفته جهانگرد مقامات آمريکايي در ابتدا با اين موضوع مخالفت مي کردند اما سرانجام به خواست جامعه بين المللي تن دادند.
دبير شوراي عالي اطلاع رساني که هم اکنون در ژنو به سر مي برد خاطر نشان کرد که موضوع مورد اختلاف ديگر موضوع کپي رايت و حق دسترسي آزاد مردم به اطلاعات بود که اين دو مساوي هم تلقي شد.
همچنين بحث جلوگيري از عدم اقدام يکجانبه عليه کشورها و بحث کمک هاي مالي براي کشورهاي عقب افتاده نيز با موافقت اعضا در اعلاميه اصول قرار گرفت.
جهانگرد افزود: همچنين حق دسترسي به اينترنت براي همه دولت ها و حتي مناطق اشغال شده خارجي نيز مورد تاييد قرار گرفت که به عنوان مثال به اين ترتيب حق کشوري چون فلسطين براي دسترسي آزادانه به اينترنت محفوظ شناخته مي شود.
وي تاکيد کرد تقريبا همه پيشنهاد هاي ايران براي ثبت در اعلاميه اصول مورد پذيرش قرار گرفته که از جمله آنان مي توان به بحث گفت و گوي فرهنگ ها و تمدن ها و موضوع مقابله با پورنوگرافي کودکان اشاره کرد.
به گفته جهانگرد ايران جزو 5-6 کشور فعال در اين اجلاس بود و در طي دو روز برگزاري اين اجلاس دولت سويس هم مشورت هاي متعددي را با گروه ايراني انجام مي داد.
وي همچنين از حضور رييس جمهور خاتمي در آخر اين هفته در اجلاس سران ژنو خبر داد و افزود: آقاي خاتمي برنامه بسيار فشرده اي در اين اجلاس دو روزه دارند که از جمله آنان مي توان به دو سخنراني ، چندين ملاقات مهم و جلسه مطبوعاتي اشاره کرد.
چهارشنبه و پنج شنبه اين هفته اجلاس سران جامعه اطلاعاتي با حضور روساي جمهور بيش از شصت کشور جهان و دهها وزير و شخصيت عالي رتبه دولتي و غير دولتي در ژنو سويس برگزار مي شود.
اعلاميه اصول که به نوعي مهمترين بخش اين اجلاس است تا قبل از اين به دليل اختلافات بين اعضا وضعيت بلاتکليفي را داشت و حتي مقامات سوييسي از ايجاد تفاهم درباره آن تا قبل از اجلاس ابراز نا اميدي کرده بودند.

[لينک مطلب اصلي]




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016