سه شنبه 18 آذر 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي: ضابطه‌مند كردن فيلترينگ، مهم‌ترين موفقيت شوراي عالي انقلاب فرهنگي است، فارس

خبرگزاري فارس: دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: يكي از عمده‌ترين موفقيت‌هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سالهاي اخير، تعيين ضوابط فيلترينگ درمورد سايتهاي اينترنتي در كشور بوده است.

محمد علي كي نژاد به مناسبت فرارسيدن 19 آذر، روز تأسيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي در گفت و گو با خبرگزاري فارس گفت :نخستين فرمان عملياتي شوراي انقلاب فرهنگي در پيام نوروزي اول فروردين 59 توسط رهبر انقلاب اسلامي امام خميني (ره ) صادرشد و ايشان به ضرورت ايجاد «انقلاب اساسي در دانشگاه‌هاي سراسر كشور» ،«تصفيه اساتيد مرتبط با شرق و غرب» و «تبديل دانشگاه به محيطي سالم براي تدريس علوم مالي اسلامي» تصريح كردند.
وي با اشاره به اينكه تاكنون شوراي عالي انقلاب فرهنگي ، 1312 مصوبه را طي 529 جلسه به تصويب رسانده است، گفت: تزكيه محيط‌هاي علمي و فرهنگي از افكار مادي و نفي مظاهر و آثار غربزدگي از فضاي فرهنگي جامعه، تحول دانشگاهها و مدارس و مراكز فرهنگي و هنري براساس فرهنگ صحيح اسلامي، تعميم سواد و تقويت و بسط روح تفكر و علم آموزي و تحقيق و استفاده از دستاوردها و تجارب مفيد دانش بشري براي نيل به استقلال علمي و فرهنگي، معرفي آثار فرهنگي انقلاب اسلامي و تحكيم روابط فرهنگي با كشورهاي ديگر به ويژه با ملل اسلامي، از اهداف اوليه شوراي عالي انقلاب فرهنگي است.
وي افزود: همچنين از سال 59 تاكنون شوراي عالي در زمينه حوزه علميه، دانشگاه‌ها، اسلامي شدن مراكز آموزشي و پژوهشي، ممانعت از فرار مغزها، جذب نخبگان علمي، آموزش و پرورش، بحث اطلاع رساني و تشكل‌هاي دانشجويي و فرهنگستان‌ها كوشيده است تا براي دستيابي به اهداف فرهنگي خود يا به بيان مقام معظم رهبري به «مديريت فرهنگي جامعه» دست يابد.
كي‌نژاد وظيفه اصلي شوراي عالي انقلاب فرهنگي را سياستگذاري كلان فرهنگي كشور دانست و افزود: تعيين سياست‌هاي نظام آموزشي و پرورشي و آموزش عالي كشور، سياستگذاري و تصويب طرح‌هاي مناسب براي رشد و تقويت باورها و گرايش‌هاي ديني و فرهنگي در جامعه، همچنين سياستگذاري در زمينه جذب تعالي فكري نخبگان و تربيت و پرورش علمي و معنوي استعدادهاي درخشان و بهره‌گيري از توانايي و ابتكارات وخلاقيت‌هاي آنان، سياستگذاري در زمينه تدوين كتب درسي، ضوابط نشر، نظام اطلاع‌رساني و توسعه روابط علمي بين‌المللي از مهمترين وظايف شوراي عالي انقلاب فرهنگي محسوب مي‌شود.
وي با اشاره به اينكه شوراي عالي انقلاب فرهنگي اساس نامه‌هاي مختلفي را از تصويب گذرانده است، خاطرنشان كرد: از آن جمله مي‌توان به اساس نامه‌هاي سازمان سمت، مركز نشر دانشگاهي، انجمن آثار و مفاخر فرهنگي، دفتر جذب خبرگان بدون مدرك، دفتر جذب نخبگان، اساس نامه شهرك‌هاي علمي و تحقيقاتي، فرهنگستان‌هاي علوم، علوم پزشكي، زبان و ادبيات فارسي و هنر، اشاره كرد.
ساماندهي قوانين مربوط به اسلامي‌شدن دانشگاه‌ها، اعزام طلاب و دانشجويان براي تحصيل به خارج از كشور دفتر جذب نخبگان و تصويب آيين‌نامه‌هاي مربوط به آن از ديگر اقدامات شوراي عالي انقلاب فرهنگي بوده است.
كي‌نژاد در ادامه گفت: شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تشكيل شوراهايي نيز اقدام كرده است كه مي‌توان آنها را بخشي از دستاوردهاي شوراي عالي دانست.شوراي عالي جوانان، شوراي عالي اطلاع‌رساني، شوراي پژوهش‌هاي علمي كشور، شوراي فرهنگي عمومي، شوراي فرهنگي و اجتماعي زنان، شوراي گسترش زبان فارسي، شوراي هنر، شوراي هدايت استعدادهاي درخشان و ديگر شوراهاي موثري كه در احياي بنيا‌ن‌هاي فرهنگي واسلامي و نيز تحقق اهداف شوراي عالي انقلاب فرهنگي نقشي مهم ايفا مي‌كنند.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي فيلترينگ سايتهاي اينترنتي را از جمله مهمترين دستاوردهاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي دانست و تصريح كرد: قبلا دسترسي به منابع اينترنتي در كشور هيچ ساز و كار مشخصي نداشت كه اين امر از جهات مختلف مخل فضاي فرهنگي مناسب در جامعه بود. ناگفته نماند كه امروز در سراسر جهان اينترنت يا به وسيله قوانين كيفري و يا به وسيله فيتلرينگ سايت‌ها، دسترسي به منابع اينترنتي كنترل و به وسيله مراجع دولتي در سطح كلان مديريت و سياست‌گذاري مي‌شود. به اين ترتيب يكي از عمده‌ترين موفقيت‌هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سالهاي اخير تعيين وضعيت اينترنت در كشور بوده است.
وي افزود: مصوبه مربوط به راهكارهاي كاهش مهاجرت نخبگان، تشكيل صندوق حمايت از پژوهشگران را مي‌توان از ديگر اقدامات شوراي عالي در سال 1382 دانست كه در راستاي اهداف انقلاب فرهنگي به تصويب رسيده‌اند.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره برنامه‌ريزي و اهداف بلند سازمان در آينده گفت: تصويب شاخص‌هاي مناسب ارزيابي فرهنگي طرح ارتقاء جايگاه دروس معارف اسلامي در آموزش عالي، ساماندهي گروه‌هاي مرجع، ساماندهي دستگاه‌هاي فرهنگي، سياست‌هاي ارتقاء اثربخشي تحقيقات در كشور، سياست‌هاي سياحتي و زيارتي، طرح جريان‌سازي مثبت فرهنگي، تقويت هويت ملي_ اسلامي و سياستگذاري در زمينه ارتقاء جايگاه فلسفه اسلامي، از اهم برنامه‌هاي آتي شوراي عالي انقلاب فرهنگي است.
وي افزود: ارتقاء جايگاه پژوهش و آموزش علوم انساني، مباني سياست‌هاي شاخه‌هاي مختلف هنر و چگونگي اصلاح وضعيت فرهنگي دانشگاه‌ها از ديگر برنامه‌هاي آتي شوراي عالي انقلاب فرهنگي است كه پس از طي مراحل كاري و انجام كارهاي كارشناسي در صحن شوراي عالي طرح و به تصويب اعضاي محترم خواهد رسيد.
كي‌نژاد درباره نقش شوراي عالي انقلاب فرهنگي در توسعه فرهنگي كشور گفت: شوراي عالي انقلاب فرهنگي در راس مديريت فرهنگي كشور قرار داشته و توسعه فرهنگي كلان را مدنظر قرار داده است. تركيب شوراي عالي به گونه‌اي است كه از سطوح مختلف فرهنگي كشور اعم از دانشگاهي؛ حوزوي، علمي و اجرايي در آن حضور دارند. بنابراين اعضاء در تصويب مصوبات هم به آرمان‌ها و اهداف شورا هم به امكان‌پذيري اجرايي مصوبات توجه داشته‌اند.
وي افزود: احياي فرهنگ ايراني- اسلامي و گام نهادن در مسير توسعه فرهنگي با عنايت به باورهاي اسلامي و سنت‌هايي كه در متن جامعه كنوني حضور دارند، همچنين پاسداشت كيان فرهنگي جامعه محور اصلي شوراي عالي انقلاب فرهنگي بوده است و با توجه به نقش اصلي سياستگذاري در حوزه فرهنگ در شوراي عالي انقلاب فرهنگي و عملكرد شورا در ساليان مختلف مي‌توان نقش شورا را در اين مهم مثبت ارزيابي نمود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016