پنجشنبه 11 دی 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رخدادهاي مهم در زمينه رايانه و‌اينترنت در سال 2003، دنياي اقتصاد

سال 2003 ميلادي بدترين سال در زمينه ظهور و گسترش ويروس‌هاي رايانه‌اي بود مشكلات ناشي از ويروس‌هاي رايانه‌اي در ژانويه گذشته و با ظهور ويروس قدرتمند «اسلمر»(Slammer) آغاز شد.
به گزارش سايت‌اينترنتي «نيوساينتيست»، ‌اين ويروس در روز اول گسترش در ‌اينترنت بيش از 250 هزار رايانه را در سرتاسر جهان مبتلا ساخت پس از اين ويروس در ماه مه ويروس رايانه‌اي «فيزر»(Fizzre) در‌اينترنت شايع شد و در ماه «ژوئن« نيز نوبت به ويروس رايانه‌اي «باگ بر»(Bugear) رسيد.
ويروس «باگ‌بر» كه از طريق پست الكترونيكي گسترش مي‌يافت سعي مي‌كرد تا كلمات عبور و اسم رمزهاي مورد استفاده توسط كاربران رايانه‌هاي آلوده شده را ربوده و براي نويسنده خود ارسال كند.
در ماه اوت ويروس قدرتمند «بلستر» صدها هزار رايانه را با سرعت چشمگيري آلوده كرد و سعي نمود كه از آنها براي حمله به رايانه مركزي اداره‌كننده سايت‌اينترنتي شركت «مايكروسافت» استفاده كند.
در همان ماه و پس از ويروس «بلستر»، ويروس «سوبيگ»‌(SoBig) در‌اينترنت گسترش يافت و لقب سريعترين ويروس رايانه‌اي در طول تاريخ ويروس‌ها را به خود اختصاص داد.
بررسي‌ها نشان داد در زمان اوج گسترش‌اين ويروس ، بيش از شش درصد كل ايميل‌هاي ارسال شده در‌اينترنت به‌اين ويروس آلوده بوده است.
مدتي بعد‌اين خبر منتشر شد كه ويروس «سوبيگ» احتمالا توسط ارسال‌كنندگان ‌ايميل‌هاي ناخواسته تبليغاتي موسوم به «اسپم» طراحي شده است تا رايانه‌هاي مبتلا را بدون اطلاع كاربران آنها به ماشين‌هاي ارسال‌ ايميل‌هاي تبليغاتي بدل كند.
در سال گذشته ميلادي ارتباط ميان ‌ايميل‌هاي تبليغاتي و ويروس‌هاي رايانه‌اي گسترش پيدا كرد و برخي ويروس‌ها با هدف از كارانداختن خدمات ضد ارسال «اسپم‌ها» در‌اينترنت رايج شدند.
با افزايش مشكلات ناشي از ‌اين ‌ايميل‌هاي ناخواسته كه صندوق پست الكترونيكي كاربران را پر كرده و مزاحمت‌هاي زيادي براي آنها‌ايجاد مي‌كنند، برخي شركت‌هاي فناوري‌هاي رايانه‌اي از جمله «مايكروسافت» بر عليه ارسال‌كنندگان شناخته شده «اسپم‌ها» اقدام قانوني كردند و شركت «ياهو» نيز با ارائه خدمات جديد سعي كرد تا از ورود‌اين پيام‌هاي تبليغاتي به صندوق پست الكترونيكي مشتركان خود جلوگيري كند.
در سال 2003 ميلادي همزمان با رواج بيش از پيش برنامه‌ها و نرم افزارهاي ويژه اشتراك فايل‌هاي رايانه‌اي ميان كاربران ، صنعت ضبط و پخش موسيقي و فيلم تلاش كرد تا با اشتراك گذاري فايل از طريق‌اينترنت كه منجر به نقض قانون حق مولف (Copyright) مي شود، به طور قانوني برخورد كند.
در همين ميان اولين خدمات دريافت قانوني موسيقي از‌اينترنت به نام «آي‌تيونز» توسط شركت «اپل» راه‌اندازي شد و مورد استقبال گسترده كاربران قرار گرفت و فعاليت سايت‌اينترنتي «نپستر» يكي از بنيانگذاران اشتراك فايل‌هاي موسيقي در‌اينترنت كه پيش از‌اين با شكايات متعدد جهت نقض قانون حق مولف متوقف شده بود،‌اين بار به صورت قانوني مجددا از سر گرفته شد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016