یکشنبه 17 اسفند 1382   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مديركل انفورماتيك صداوسيما:فيلترينگ در كشور بايد بر عهده‌ي‌ ISPها و ICPها گذاشته شود، ايسنا

مديركل انفورماتيك صدا و سيما، گفت: مي‌توان هزينه‌هاي زيادي را كه براي پرداختن به فيلترينگ در كشور صرف شده‌اند، كاهش داد.
”مهندس آقازاده” در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اين مطلب ضمن تاكيد بر ضرورت اعمال فيلترينگ در مورد لزوم صرف هزينه‌هاي زياد جهت پرداختن به اين مقوله، اظهار داشت: فيلترينگ پديده‌اي است كه در تمام دنيا براي صيانت از كودكان و خانواده‌ها در برابر سايت‌هاي مخرب و براي ممانعت از سايت‌هاي مغاير با امنيت ملي كشورها مورد استفاده قرار مي‌گيرد، اما اين كه اين عمل تا چه حد و با صرف چه هزينه‌هايي بايد انجام شود، جاي بحث دارد و شايد اعمال فيلترينگ در كشور به صرف هزينه‌هاي گزاف نياز نداشته باشد.
وي، با اشاره به اين كه وجود قانون براي فيلترينگ در كشور ضروري است، تصريح كرد: فيلتركردن سايت‌ها به عنوان يك مقوله‌ي مهم در اجتماع به مقررات نياز دارد تا در صورت فيلتر شدن اشتباه يك سايت، مانند كشورهاي پيشرفته در زمينه‌يIT، ارگاني براي مراجعه، پاسخگويي و پرداخت خسارت‌ها وجود داشته باشد.
وي، ادامه داد: با ارائه‌ي قانون در خصوص فيلترينگ وظيفه‌ي مخابرات، ICPها، ISPها و كاربران، مشخص شده و بدين ترتيب ساير موارد فرعي در اين حوزه نيز ضابطه‌مند خواهد شد.
وي، ادامه داد: بسياري از كشورها با هزينه‌ي كم و بدون صرف سرمايه‌هاي فراوان به اين مقوله اقدام مي‌كنند و بدين ترتيب ICPها و ISPها مي‌توانند مسوول فيلتركردن باشند، زيرا با اين كار شركت‌هاي ارائه‌كننده‌ي خدمات اينترنتي به جهت محدود بودن تعداد كاربرانشان، هزينه‌هاي زيادي براي فيلتركردن متحمل نخواهند شد.
وي، خاطرنشان كرد: صرف هزينه‌هاي دولتي در حجم سنگين فني، به صلاح كشور نيست، خصوصا اين كه به خاطر وابسته بودن فيلترهاي مورد استفاده در ايران جهت خريداري و نصب نرم‌افزار به كشورهاي خارجي، مجبور به پرداخت هزينه‌هاي ارزي زيادي خواهيم شد، در حالي كه اين كار با وجود توان بالاي متخصصان داخلي و ديتابيس‌هاي غني در مقوله‌هاي مختلف از نظر ملي و فني، در كشور درست نيست.
وي، با اشاره به اين كه زيرساخت‌ كشور با وضع مقررات در حوزه‌ي فيلترينگ منافاتي ندارد، گفت: اگر بدانيم در اين راستا چه مي‌خواهيم، اجرا و عملياتي‌ كردن زيرساخت‌ها نيز سريع‌تر انجام خواهد شد.
وي، در مورد روش‌هاي مناسب‌تر اعمال فيلترينگ، اظهار داشت: بهترين روش براي كاستن از هزينه‌هاي فيلترينگ آن است كه اين كار توسط ICPها، با نصب سيستم فيلترينگ، نزديك به مكان كاربران انجام شده و نيز توسط خود خانواده‌ها انجام بگيرد.
وي، ادامه داد: به نظر من، فيلترينگ در كشور بايد بر عهده‌ي‌ ISPها و ICPها گذاشته شود و بدين ترتيب وظيفه‌ي نهادهاي ذي‌ربط آن خواهد بود كه با انجام سياست گذاري و وضع‌ قوانين به اجراي فيلترينگ توسط ICPها نظارت داشته باشند، اين در حالي است كه اتصال به اينترنت در كشور از چندين مجرا امكان پذير شده و در نتيجه، اعمال فيلترينگ بدون وجود ساختار متمركز انجام مي‌شود.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 
























Copyright: gooya.com 2016