یکشنبه 16 فروردین 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"دسترسي 10 هزار روستاي ايران به اينترنت، گامي موثر براي كاهش فشار ديجيتالي است"، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس جامعه اطلاعاتي
شكاف ديجيتالي از بحث‌هاي مهم و حياتي در دنياي‌ ‌آينده خواهد بود و بايد به شدت در جهت كاهش اين شكاف قدم برداريم.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




”دكتر علي اكبر جلالي” در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرويس جامعه‌ي اطلاعاتي ايسنا، گفت: بايد باني برنامه‌ريزي براي همسو ساختن فعاليت‌هاي فناوري اطلاعات كشورمان با جامعه‌ي اطلاعاتي مشخص شود و در غير اين صورت نظرات پراكنده‌اي وجود خواهد داشت و هرگز نمي‌توانيم اعلاميه‌ي اصول جامعه‌ي اطلاعاتي را آن طور كه شايسته است دنبال كنيم. بايد از اين فرصت پيش آمده نهايت استفاده را كرده و با بهانه قرار دادن اعلاميه‌ي اصول و همگامي و همسويي در جهت آن به طوري كه منافع ملي و ارزش‌هاي مورد نظرمان درآن باشد، گام برداريم.
وي، گفت: فرق كشورهاي توسعه يافته و كشورهاي عقب مانده تنها منابع مالي نيست، بلكه دسترسي به دانش اهم آن مي‌باشد. دنياي توسعه يافته، دنيايي است كه دسترسي به دانش داشته باشد و ما اگر بتوانيم در توليد، توزيع و استفاده‌ي مناسب از دانش گام برداريم، مطمئنا جزو كشورهاي پيشرو و توسعه يافته خواهيم بود. متاسفانه در اين راستا هيچ اقدام اصولي و سيستماتيك كه نشانه‌اي از برنامه‌ي توسعه‌ي اطلاعات و فناوري در كشورمان به نحوي كه بتواند در توزيع، توليد و استفاده‌ي اطلاعات نقش داشته باشد، نمي‌بينم و دليل عمده‌ي آن شايد نبودن متولي در اين زمينه باشد كه بايد براي اين موضوع اقدام لازم انجام گيرد.
اين استاد دانشگاه، اظهار داشت: تا سال 1994 ميلادي نامي از شكاف ديجيتالي در ميان نبود و معيار توسعه‌ي كشورها بر اساس ثروت آن‌ها ارزيابي مي‌شد. به عنوان مثال در سال 1800 ميلادي فاصله‌ي كشورهاي فقير و ثروتمند 1 به 3 بود، اما در سال 1990 اين فاصله 1 به 60 رسيد، اما در سال 1994 به علت اين كه فاصله‌ي بين كشورها به شدت رو به افزايش گذاشت عامل جديدي تحت عنوان فشار ديجيتالي محور ارزيابي و توسعه‌ي كشورها قرار گرفت.
تئوريسين موج چهارم، در ادامه گفت: امروزه كشوري كه به دنياي ديجيتال وارد شده باشد و بتواند در شهر و روستا اطلاعات را به صورت ديجيتالي در خدمت مردم قرار دهد، توسعه يافته و كشوري كه نتواند اين كار را كند، عقب مانده تلقي مي‌شود.
وي، افزود: بايد به شدت در جهت كاهش فشار ديجيتالي گام برداريم و البته اقدامات اخيري كه در ايران در اين خصوص انجام شده اگر چه موثر است، ولي كافي نيست و شايد بزرگترين اقدامي كه اخيرا از طرف مسؤولان كشورمان در مجامع جهاني مورد توجه قرار گرفته همين اعلام وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به دسترسي 10 هزار روستا به اينترنت است كه اين اقدام، گام بزرگي براي كاهش فشار ديجيتالي محسوب مي‌شود.





















Copyright: gooya.com 2016