سه شنبه 25 فروردین 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سايتهای خبری و موتورهای جستجوگر، حسين امامي، وبلاگ روابط عمومي

[وبلاگ روابط عمومي]

موتورهای جستجوگر خبری، کار بلاگرها، روزنامه نگاران، روابط عمومی ها و گردانندگان سايتها را تا حد بسيار زيادی راحت کرده اند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




مسوول امور ارتباط با رسانه های هر روابط عمومی می تواند با مراجعه به جستجوگرهای خبری فارسی زبان از نحوه پوشش خبر ارسالی خود به رسانه ها در مدت زمان کمتري، مطلع شود و ديگر نيازی به بازکردن صفحات متعدد خبرگزاری ها و ساير سايتهای اطلاع رسانی اينترنتی ندارد و اين يکی ديگر از کاربردهای اصلی اينترنت در اينگونه دفاتر است.
روزنامه نگاران، بلاگرها و ساير دروازه بانان خبر هم برای شکار خبرهايي که با کلمات کليدی همراه هستند از موتورهای جستجوگر خبری استفاده می کنند. اين موتورها نيز امکان مشاهده مجموعه آخرين اخباری که در بخشهای مختلف خبری تهيه می شود را بر روی مونيتور (صفحه نمايش) فراهم می کنند.
پياده سازي جستجوگري كه نتايج آن قسمت عمده ای از نيازهاي كاربران ايراني را برآورده سازد و به تمام درخواستهاي آنها جوابي قانع كننده دهد واز طرفی به عنوان يك جستجوگر محلي مطرح شود از آرزوی دست اندرکاران اينگونه از سايتهاست.
به عنوان مثال موتور جستجوگر گوگل در ارايه خدمت " جستجوی خبری" http://news.google.com امکان جستجوی کلمات مورد نظر شما را در ميان عناوين خبری، مقالات و متون آنها از ميان 4500 منبع انگليسی زبان فراهم می آورد و کاربر می تواند بر اساس نياز خود، آنها را بسته به اهميت مرتبط بودن با موضوع و يا تاريخ آن (جديد و قديمی بودن خبر) رتبه بندی نمايد.
گوگل نتايج جستجوهايش را تا 30 روز قبل اعلام می کند و اين امکان را فراهم می آورد تا با بهره گيری از سرويس ای ميل، بر اساس کلمات درخواستی تان، نتايج را برايتان ارسال نمايد. (اصطلاحا به اين خدمت News Alerts می گويند.)
همچنين چنانچه شما برای انجام تحقيقی همچون "تحليل محتوای رسانه ای" نيازی به مطالب قديمی تر داشتيد، با ارسال ای ميلی به گوگل، مطالب مورد نياز خود را دريافت خواهيد داشت.
جستجوگر خبری گوگل برای زبانهای ديگر نيز اين امکان خاص را فراهم آورده است. گوگل به زبان آلمانی از ميان 750 منبع، زبان فرانسه 500 منبع و زبان ايتاليايي 250 منبع خبری آخرين اخبار و مقالات را نمايش می دهد. اين سايـتها از نمونه های پر طرفدار سايت خبری گوگل است.
از ديگر موتورهای جستجوگر خبری موفق به زبان انگليسی می توان به موارد زير اشاره داشت:


Yahoo News: http://news.yahoo.com

World News Network: http://www.wn.com

AllTheWeb News: http://www.alltheweb.com/?cat=news

AltaVista News: http://news.altavista.com

Daypop: http://www.daypop.com


البته سايتهای ديگری همچون newsblip و newstrove و همچنين newsnow هستند که در رتبه های بعدی قرار دارند.

جستجوگرهای خبری فارسی زبان

تاکنون گوگل اين خدمت را به زبان فارسی ارايه نکرده است و اين عامل باعث شد تا برنامه نويسان ايرانی خود به فکر راه اندازی موتورهای جستجوگر خبری بيافتند. اولين نمونه آن سايت "سرخط" بود که در اولين گام خوش درخشيد ولی در ارايه نتايج ضعيف بود و ضعيف ماند.
دومين نمونه اين نوع موتورها یجستجوگر خبری "پارسيک" بود. سايت پارسيك که در ارديبهشت 1381 و با هدف ايجاد خدمات جستجو تاسيس شده در تهران مديريت ميشود. پارسيك اولين جست و جوگري بود كه جست و جوي جامع در وب با امكان جست و جوي كلمات فارسي ، راهنماي فارسي و امكاناتي كه ممكن است براي جست و جوي فارسي نياز باشد را يكجا فراهم كرد. در زمان راه اندازي پارسيك نسخه فارسي گوگل ارائه نشده بود و جست و جوي فارسي در گوگل نيازمند تنظيمات و مشكلاتي بود.

در آبان ماه سال 82 بود که پارسيک موتور جستجوگر خبری خود را در دسترس قرارداد. جستجوگر خبر پارسيك قادر است از 39 منبع خبری، اخبار را در بخشهای مختلف ايران، جهان، اقتصادی، علوم، آی تی، هنر، فرهنگ و جامعه، ورزش و حوادث پويش کرده، در هر لحظه عناوين اخبار سايتهاي خبري را به كاربران ارائه كند.

از نقاط ضعف پارسيک اين است که امکان دسترسی به "متون اخبار و مقالات" را برای کاربر فراهم نکرده، حتی در مواردی که عناوين اخبار با "روتيتر" همراه بوده به ذکر روتيتر به تنهايي اکتفا شده است. از مهمترين نکاتی که لازم است مسوولين سايت به آن توجه کنند، اخبار روزنامه هاست که در حال حاضر از 2 يا 3 روزنامه مطلب درج می گردد. در حالی که مطالب توليدی تعدای از جرايد بعضا از مهمترين اخبار می باشند که به نگاه ساير منابع خبری نيامده اند. روزنامه هايي که سايتهای خوبی نيز دارند همچون شرق، کيهان، اعتماد و روزنامه های همشهری و ايران که به تازگی دستی بر سر و روی سايتشان کشيده اند و يا مجلات ارزشمندی همچون تدبير در پارسيک جایشان خالی است.
در اين سايت ازخبرگزاری "ايرنا" به عنوان مهمترين خبرگزاری ايران، خبری و اثری نمی بينيم. البته به نظر، اشکال فنی از سوی برنامه نويسان سايت ايرنا است چرا که از شهريور ماه سال گذشته همزمان با راه اندازی سايت جديد ايرنا، نام و اخبار انگليسی اين سايت از موتور جستجو گر خبری گوگل حذف شده است و نتايجی را در اين خصوص در بر ندارد. اين حذف شدن از موتورهای خبری جستجوگر هاي مشهوری چون گوگل و همچنين سرعت بسيار پايين دسترسی به صفحات ايرنا موجب کاهش شديد تعداد بازديدکنندگان آن طی يکسال اخير شده است.
بهر حال در حال حاضر کاربردی ترين موتور جستجوگر خبری به زبان فارسی که سرعت بالايي نيز در پويش مطالب دارد سايت پارسيک است. البته نياز به حمايت دارد و از طرفی نياز به تقويت کمی و کيفی محتوا. اين خواست اندک کاربران فارسی زبان است چرا که هستند کسانی که صفحه اول (Home Page) پويشگر اينترنت خود را http://www.parseek.com/Akhbar قرار داده اند و از اين طريق به منابع اطلاعاتی خبری دسترسی پيدا می کنند. فراموش نکنيم که اينترنت کاران، سايتها را دايما با هم مقايسه می کنند و انتظاری که از گوگل دارند را در سايتهای ايرانی جستجو می کنند.





















Copyright: gooya.com 2016