چهارشنبه 23 اردیبهشت 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سكوت مخابرات ،تعطيلي ISP ها، دنياي اقتصاد

جامعه ISP‌داران تهراني روزها و ساعات‌ بحراني را پشت‌سر مي‌گذارند، تنها طي 2-3 روز گذشته قريب به 50 شركت خدمات‌دهنده اينترنتي با حكم قضايي پلمب شده و فعاليت آنها مختل شده است.
به گزارش خبرنگار ما، ماموران دادستاني كه به همراه مسوولان فني به شركت‌هاي ISP مراجعه مي‌كنند پس از انجام تست‌هاي فني در صورت وجود سايت‌هاي نمونه فيلتر نشده، ارائه سرويس‌هاي تلفني اينترنتي و يا تجهيزات دريافت از ماهواره اقدام به پلمب شركت‌ها مي‌كنند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 





اين اقدام در حالي انجام مي‌گيرد كه برخي از صاحبان شركت‌هاي پلمب شده معتقدند در مورد فيلترينگ، شركت‌هاي ISP عملا مسووليتي ندارند و طبق روال و مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي تنها شركت‌هاي ICP و خود مخابرات بايد فيلترينگ را انجام دهند و شركت‌هاي ISP نيز خطوط اينترنت را ازICP ها يا مخابرات دريافت مي‌كنند.
از طرف ديگر موضوع تلفن‌هاي اينترنتي كه از يكي دو هفته قبل با اولتيماتوم شركت مخابرات روبه‌رو شده بود هم به موضوع فيلترينگ اضافه شده و طي روزهاي گذشته تعداد زيادي ازISP ها صرفا به دليل نداشتن مجوز تلفن اورجينيشن پلمب شده‌اند. اين در حالي است كه طبق فراخوان شركت‌هاي متقاضي تا 20 ارديبهشت‌ براي ارسال درخواست مجوز فرصت داشته‌اند. اين در حالي است كه روند پلمبISP ها از روز پنج‌شنبه 17 ارديبهشت يعني 3 روز قبل از پايان مهلت شروع شده است.
در كنار اين موضوع، سكوت مقامات مخابراتي هم قابل تامل است، پس از گذشت چند روز از پلمب شدنISP ها، مقامات وزارت ارتباطات و مخابرات هيچ موضع‌گيري رسمي در اين‌باره نكرده‌اند. در حالي كه برخيISP داران معتقدند پلمب شركت‌ها براساس ليستي انجام مي‌گيرد كه با هماهنگي مخابرات تهيه شده است كه در جريان بازديد اخير گروه‌‌هاي فني دادگاه، شركت وي پلمب شده.
الفت، مديرعامل شركت پيشگام در گفت‌وگو با خبرنگار ما، گفت: بعد از مراجعه ماموران نيروي انتظامي به شركت ما مسأله ارائه سرويس‌ ترمينيشن را مطرح كردند در صورتي كه كار شركت ما ارائه سرويس اورجينيشن بوده است.
وي افزود: به همين دليل ما با دليل و مدرك به آنها ثابت كرديم كه سرويس ترمينيشن را ارائه نمي‌كنيم سپس آنها موضوع فيلترينگ را مطرح كردند كه ما دلايلي را ارائه كرديم كه ما Provider تلفن هستيم نه Provider اينترنت، در نتيجه فيلترينگ به ما مربوط نيست.
وي گفت: با پلمب شركت ما 15000 مشتري ثابت و نزديك به 15000 كارت تلفن در دست مردم مانده است.
وي خاطرنشان كرد: پلمب كردن اينISP ها از دو جنبه ضرر وارد كرده است، اول اينكه با پلمب هريك از اين شركت‌ها، تعدادي از كاركنان آن شركت بيكار شده‌ و از نظر اقتصادي به آنها ضرر وارد مي‌شود و از طرفي نيز تكنولوژي بزرگ مانند IT را در كشور زير سوال برده‌اند.
همچنين ناصر مديرعامل شركت ميكروسيستم نيز در اين خصوص گفت: ماموران نيروي انتظامي به شركت مراجعه كرده و آن را پلمب كردند.
وي افزود: با توجه به اينكه شركت فاقد سرويس VOIP را ارائه مي‌دهد نه ديش دارد و نه يك ISP است بلكه براي سازمان‌هاي دولتي بعضي از كارهاي اينترنتي را انجام مي‌دهد و در اصل Back bom اينترنت را در اختيار استفاده‌كنندگان قرار مي‌دهيم.
وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر نيز هيچ دليلي براي پلمبISP ها ارائه نشده است.
يكي از مديرانISP ها نيز گفت: ماموران نيروي انتظامي با ارائه ليستي از جانب مخابرات كه اسامي 225 شركت ISP در آن موجود است، اقدام به پلمب شركت‌ها كرده است.
وي گفت: ولي هنوز هيچ دليلي در خصوص پلمب اين شركت‌ها ارائه نشده و اين موضوع در ابهام است.

مدير ديتا: از طرف مخابرات استعلام كرده‌اند
مخابرات بيشتر به خاطر بحث اقتصادي و امنيتي به دنبال Voice غيرمجاز است، اما در ساير بخش‌ها طبق مقررات عمل مي‌شود.
مهندس رشيدي مدير ارتباطات ديتا در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب اظهار داشت: مخابرات طي يك قانون كلي اعلام كرد افرادي كه از ما مجوز نگرفته‌اند اجازه فعاليت ندارد، اما برخورد با اين موضوع بر عهده قوه قضاييه و نيروي انتظامي است كه در اين راستا از ما استعلام مي‌شود كه آيا شركت دارنده ديش مجوز دارد يا خير كه پس از بررسي‌ به آنها جواب داده شده و از سوي آنها اقدام مي‌‌شود.
وي ادامه داد: در راستاي پلمب شدن تعدادي ازISP هاي تهران، قطعا كار استعلام از بخش‌هاي ديگر مخابرات مانند حراست انجام شده است.
وي ادامه داد: در صورت نداشتن فيلتر، انجام كار ISP در صورت نداشتن مجوز و پرداختن به كار Voice اعم از Orgination و Termination بدون مجوز با شركت‌ها برخورد خواهد شد كه وظيفه آن بر عهده قوه قضاييه و نيروي انتظامي است.
وي يادآور شد:‌ بحث فيلترينگ بايد از سويISP ها وICP ها رعايت شود. در بخش فيلترينگ شاكي مدعي‌العموم است كه از مخابرات استعلام مي‌كند.





















Copyright: gooya.com 2016