یکشنبه 27 اردیبهشت 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هياهويي برای کلمات، روزنامه شرق

سيدرضا شكراللهى: مطبوعات چاپى و وب سايت ها و پايگاه هاى ادبى در وب، تعامل زيادى باهم پيدا كرده اند. گاهى اين از آن بهره مى برد و گاه برعكس. اما به هر حال گستردگى و تنوع پايگاه هاى ادبى در اينترنت به اندازه اى است كه برخى رويدادها، فارغ از فضاى محدود مطبوعات، صرفاً به اين فضاى مجازى اختصاص داشته باشند و يا منشاء توليد خبر در رسانه هاى ديگر شوند. قرار بر اين شده كه هر هفته يك بار نگاهى بچرخانم در پايگاه هاى ادبى و فرهنگى اينترنتى و خبرى اگر هست در حوزه ادبيات و نويسندگان، يك جا در اين ستون بياورم. معيار من در فراهم آورى اين ستون، مواردى ا ست كه برخاسته از فضاى وب است و به عبارت ديگر در فضاى وب توليد شده است، نه خبرگزارى ها و نقل قول هاى مطبوعاتى در وب؛ مگر آن كه ماجرا به شكل واكنش هاى فعال و دنباله دار درآمده باشد. ديگر آن كه اين ستون، محصول يك جور وبگردى هدفمند است و گستردگى و بى كرانگى اين فضا، يارى شما را در غنى تر ساختن خبرها و اطلاعات اين ستون ضرورى مى كند.

• دوات

تازه ترين اتفاق ادبى در وب، انتشار متن كامل دو كتاب به صورت فايل PDF است كه خبرش را سايت دوات منتشر كرد. كتاب اول متن نمايشنامه «شهر قصه» است به قلم بيژن مفيد و ديگرى كتاب «يادداشت هايى درباره ادبيات» كه نگاه مجموعه اى است از يادداشت هاى پراكنده درباره مهمترين آثار ادبى جهان. انتشار كتاب در اينترنت، اين روزها رواج بيشترى پيدا كرده كه برخى از آنها كتاب هايى هستند كه شامل مرور زمان شده اند و برخى ديگر، آثارى هستند كه چاپ آنها به شكل كامل دچار محذورات مميزى ا ست.

• banitak.com

كتابخانه ديجيتال بانى تك هم در هفته هاى اخير متن كامل دو كتاب ديگر را به كتابخانه اش اضافه كرد. «سفرنامه ناصرخسرو» و «كليله و دمنه» تازه هاى اين پايگاه اند كه مثل كتاب هاى ديگر آن با فرمت text و به شكل زيپ شده در اختيار خوانندگان قرار گرفته اند.

• dwelle.de

بخش فارسى سايت دويچه وله آلمان گفت وگوى خود با رضا قاسمى، نويسنده مقيم فرانسه را منتشر كرد كه قاسمى در آن به پرسش هايى درباره وضعيت خودش و آثارش پاسخ داده بود. بخشى از اين گفت وگو اما واكنش تندى بود كه قاسمى نسبت به بخشى از كانون نويسندگان ايران در تبعيد نشان داده بود. اين بخش از كانون، جشنواره فرهنگى «نزديكى دوردست» را شديداً تحريم كرده بود و قاسمى در اين مصاحبه، ضمن رد اين تحريم، گفت: «با كمال تاسف بايد بگويم، بيشتر تصميماتى كه [اين بخش از كانون] گرفته است، غلط است. خود من در سه مورد متوجه شده ام كه اينها تصميماتى گرفته اند و انتظار داشته اند كه من كارهايى را بكنم كه آنها مى پسندند و احساس توهين كردم كه چه جور اينها به خودشان اجازه مى دهند براى يك نويسنده، هر كس كه باشد، تعيين تكليف كنند كه كجا برو و كجا نرو. اگر بروى آدم حسابى نيستى و اگر نروى آدم حسابى هستى. يكى از دفعات قبلى كه اينها هياهو به راه انداختند، سخنرانى در سوآز در دانشگاه لندن بود، كه در آن جا حتى چند نفر از اعضاى كانون نويسندگان سخنرانى داشتند.

آقاى براهنى سخنرانى داشت، آقاى خاكسار، آقاى معروفى داشت. اينها باز اعلاميه دادند كه دست دولت ايران در كار است و آن جلسه را تحريم كردند. يك نكته ديگر كه مى خواهم بگويم درباره كانون نويسندگان، آن بخشى كه اين اعلاميه ها را داده است، ته حرف شان را كه نگاه مى كنى، مى بينى در واقع حرف شان اين است: كسانى كه در اين جلسات شركت مى كنند، چرا ما اينها را تعيين نكنيم. و بعد از همه بدتر وقتى خود كانون نويسندگان نماينده كل نويسندگان خارج از كشور نيست و بايد گفت شايد ۳۰ درصد از نويسندگان خارج از كشور عضو كانون نويسندگان نيستند، از كجا كانون نويسندگان مى خواهد اين مشروعيت را پيدا بكند كه تعيين بكند چه كسى در كجا شركت بكند و يا نكند؟»

• bbc

سه شنبه ۱۵ ارديبهشت نيز بخش فارسى سايت بى بى سى خبرى را منتشر كرد كه به كانون نويسندگان ايران مربوط مى شد. جمعى از نويسندگان بيانيه اعتراض آميزى را منتشر كرده بودند كه در آن نسبت به نداشتن اجازه براى برگزارى مجمع عمومى سالانه كانون نويسندگان ايران و همچنين زندانى بودن دو تن از اعضاى اين كانون اعتراض كرده بودند. در اين گزارش يادآورى شد كه مجمع عمومى كانون نويسندگان ايران قرار بود روز هفتم اسفند ماه ۱۳۸۲ برگزار شود، اما برخى از مقامات با احضار پنج نفر از اعضاى اين كانون، يك روز پيش از برگزارى اين مجمع، خواستار لغو آن شدند. آخرين مجمع عمومى كانون نويسندگان ايران روز ۲۹ آذر ماه ۱۳۸۱ برگزار شد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




• پنجره پشتى

رويداد ديگرى كه در وب در حال انجام است، نقد و مرور بهترين داستان هاى اولين دوره مسابقه اينترنتى بهرام صادقى است كه محمدحسن شهسوارى در پايگاه اينترنتى خود به نام «پنجره پشتى» طى سلسله يادداشت هايى اين كار را شروع كرده است. در نخستين دوره اين مسابقه اينترنتى داستان كوتاه، ۴۴ داستان به مرحله دوم راه يافتند. محمدحسن شهسوارى نويسنده و منتقد، به گفته خودش قصد دارد هر هفته تا ۱۰روز يك بار، سه چهارتا از اين داستان ها را نقد و مرور كند.





















Copyright: gooya.com 2016