دوشنبه 25 آبان 1383   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ماکستون مرورگری برای فارسی زبانان، نيما اکبرپور، شرق

مرورگر يا Browser برنامه ای است که به شما امکان می دهد تا صفحات موجود بر روی گستره جهانی وب يا World Wide Web که قسمتی از خدمات موجود بر روی اينترنت است را راحت تر مشاهده نماييد. Browser ها اسناد و فايل ها را از Web Server دريافت می کنند، کدهای HTML را تفسير می کنند و در نتيجه تصاوير و ديگر داده های درون آنها را به کاربر نمايش می دهند. به عبارت ساده تر مرورگرها دسترسی به داده های موجود در ميليون ها Web Serve در سراسر دنيا را برای کاربران اينترنت فراهم می کنند. رايج ترين مرورگرهای وب به ترتيب Internet Explorer محصول شرکت مايکروسافت و Netscape Communicator محصول شرکت Netscape هستند. اما مرورگرهای وب ديگری نيز وجود دارند که هر چند شايد مشهور نباشند، اما بعضاً بسيار کارآمد هستند. شايد اسم برنامه MyIE2 به گوشتان خورده باشد، اما نسخه جديد آن که در پنجم نوامبر سال ۲۰۰۴ منتشر شد، با نام Maxthon به طور رايگان در دسترس همه قرار گرفت، تقريباً تمامی امکانات مفيد مرورگر «اپرا» را داراست بدون آنکه شما نياز داشته باشيد تا از مرورگر ويندوز خود دست برداريد. ماکستون نرم افزاری خوب و کاربردی برای مرور صفحات وب است که به شما امکانات مفيدی می دهد و به خصوص برای افرادی مناسب است که در هنگام کار با اينترنت صفحات وب زيادی را هم زمان باز می کنند و به نظم و ترتيب زيادی در کارها نياز دارند. البته اين مرورگر به صورت مستقل عمل نمی کند (مانند فايرفاکس، اپرا يا...) و درون خود از کاوشگر اينترنت (Internet Explorer) ويندوز استفاده می نمايد. به عبارت ديگر، ماکستون يک مرورگر قدرتمند است که در محيط کاوشگر اينترنت کار می کند و مانند يک پوسته بر روی آن قرار می گيرد و در نتيجه تمام مزايا و معايب آن را به ارث می برد. امکانات ماکستون شامل تمامی چيزهايی است که در مرورگر ويندوزتان موجود است البته به همراه ويژگی های جديدی همچون رابط مرور جدولی، حرکات بيانگر ماوس، گرفتن و انداختن ويژه، محافظت از استقلال شما، شکارچی تبليغات، تجيهزات نوار گوگل، نوار برنامه های خارجی، تعويض پوسته و بسياری الحاقات ديگر.اين مرورگر تعدادی زبان را پشتيبانی می کند. به اين صورت که با دان لود و نصب الحاقات می توان تمامی قسمت های نرم افزار را با اين زبان ها مشاهده کرد. زبان های مذکور از اين قرارند: انگليسی، چينی، آلمانی، اسپانيولی، فرانسوی، پرتغالی (برزيلی)، فارسی و اسلونی.نکته جالب در ميان زبان های مذکور وجود زبان فارسی در ميان آنهاست. در حالی که حتی هنوز زبان عربی در منوهای اين نرم افزار مشاهده نمی شود. کاربر فارسی زبان می تواند با نصب الحاقات زبان فارسی يک محيط کاملاً فارسی برای مرور صفحات وب داشته باشد.
اما نقاط درخشان ماکستون کجاست؟
۱- ماکستون رايگان است. البته اين مسئله در داخل ايران از اهميت زيادی برخوردار نيست چرا که تقريباً تمام نرم افزارهای موجود در ايران به خاطر عدم رعايت حق کپی رايت رايگان هستند. اما اين مسئله برای کاربران خارجی بسيار حائز اهميت است.
۲- کليدهای ميانبر يا Shortcuts ماکستون يکی ديگر از نقاط قوت آن است. کاربر به راحتی می تواند با استفاده از اين کليدها سرعت کار خود در مرور صفحات را افزايش دهد.
۳- الحاقات يا Pluginهای اين مرورگر بسيار متنوع هستند و روز به روز هم به تعداد آنها افزوده می شود. اصولاً يک کاربر آشنا به زبان جاوا می تواند الحاقات دلخواهش را برای اين مرورگر بنويسد و از آنها استفاده نمايد.
۴- به خاطر استفاده از مرورگر ويندوز، امکان کپی و جايگزينی (Copy & Paste) متون و تصاوير در ای ميل و اسناد نيز در آن وجود دارد. امکانی که در مرورگرهای موزيلا و اپرا به طور کامل به آن پرداخته نشده است.
۵- امکان بازيابی صفحات بسته شده يکی ديگر از امکانات مفيد ماکستون است.
۶- امکان دسته بندی گروهی صفحات در ماکستون به مانند اپرا وجود دارد و کاربر می تواند با دسته بندی صفحات دلخواهش در ماکستون، تمامی آنها را به يکباره باز کند. شما همچنان می توانيد کاری کنيد که با شروع کار ماکستون صفحاتی را که بدين ترتيب دسته بندی کرده ايد، مشاهده کنيد.
۷- يکی از ضعف های اپرا مرور فرمت های رسانه ای (اعم از صوتی و تصويری) است که به خاطر پايه بودن مرورگر ويندوز در ماکستون، اين برتری نسبت به اپرا وجود دارد.
۸- امکان فيلترينگ محتوا در ماکستون موجود است. شما می توانيد گزينه های متعددی از قبيل فيلتر تصاوير، ويدئو، صوت، اسکريپت، اپلت های جاوا، اکتويکس و فلاش را به انحای مختلف داشته باشيد.
۹- «غيب شوی خودکار» نيز از امکانات مفيد ماکستون است که در بسياری از مواقع به شما اجازه می دهد تا ماکستون را از نظر پنهان کرده و به کارهای ديگر بر روی سيستم بپردازيد.
۱۰- نوار ابزار شخصی با پشتيبانی از پروکسی ها به شما امکان می دهد که به راحتی بين پروکسی های مختلف سوئيچ کنيد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




۱۱- تغيير انکدنينگ صفحه در ماکستون به نسبت اپرا بسيار راحت تر است.
۱۲ _ شکارچی تبليغات يا Ad-blocking در مرورگر ماکستون بسيار قوی در نظر گرفته شده است.
۱۳ _ باز شدن صفحات متعدد به صورت Tabهای متعدد در يک صفحه باعث می شود که taskbar شلوغی داشته باشيد.
۱۴- پوسته های متعدد و متنوع باعث می شود که ظاهر ماکستون شما متفاوت باشد و آن پوسته ای را انتخاب کنيد که از آن بيشتر خوشتان می آيد.
برای دان لود رايگان ماکستون، راحت ترين کار، مراجعه به وب سايت آن است: www.maxthon.com





















Copyright: gooya.com 2016