یکشنبه 11 اردیبهشت 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفت‌وگوي مدير سايت بلاگفا با ايسنا

عليرضا شيرازي، گفت: اين سايت با هدف ميزباني از هزاران وبلاگ و وبلاگ‌نويس و ايجاد بستر مناسبي براي فعاليت‌هاي آنها ايجاد شده است.

عليرضا شيرازي مدير سايت بلاگفا، با حضور در محل خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در گفت و گو با خبرنگار سرويس “نگاهي به وبلاگ‌ها”، درباره‌ي فعاليت‌هاي سرويس دهنده‌ي بلاگفا، اظهار داشت: مديريت وبلاگ‌ها علاوه بر مسائل تكنيكي نيازمند مسؤوليت‌پذيري بالايي است، چرا كه حجم بسياري از مطالب و اطلاعات از سوي كاربران متعدد در سايت سرويس‌دهنده‌ها جمع‌آوري مي‌شود كه مورد نياز كاربران است و درحقيقت نمي‌توان اين مساله را به عنوان موضوعي آزمايشي و موقت تلقي كرد.

شيرازي با اشاره به اينكه تحقق اين امر نيازمند برنامه‌ريزي و حاميان مالي است، گفت: براي شكل‌گيري بلاگفا نياز به اسپانسر مالي داشتيم كه بعد از توافق با يك شركت معتبر در زمينه‌ي هاستينگ فعاليت اين سايت آغاز شد.

وي، خاطر نشان كرد: در زماني كه بلاگفا شروع به كار كرد با كمبود امكانات مواجه نبوديم؛ بلكه مشكل كيفيت سرويس‌دهنده‌ها بود چرا كه اكثركاربران معتقد بودند سرويس دهنده‌هاي دنياي وب‌ از سرعت بسيار پاييني برخوردار هستند و به همين جهت تاكيد بسياري بر روي سرعت و كيفيت سرويس داشتيم كه در حال حاضر نيز تا حدود زيادي نيازهاي مخاطبان خود را در اين زمينه رفع كرده‌ايم و در واقع كيفيت و سرعت از ويژگي‌هاي منحصر به فرد بلاگفا نسبت به ساير سرويس ‌دهنده‌ها بوده است.

وي،در ادامه خاطرنشان كرد:سعي ما بر اين بوده تا با ايجاد تعادل در كيفيت سرويس، پذيراي كاربران جديد باشيم؛ حال چنانچه بخواهيم سطح كيفي را بيش از اين افزايش دهيم آن وقت به دليل وارد آمدن فشار ديتابيس سيستم ممكن است ديگر نتوايم تعداد كاربران خود را حفظ كنيم و در واقع به يك وبلاگ مرده تبديل مي‌شويم.

شيرازي، افزود: امكانات بلاگفا به شكلي است كه در مدت طولاني توان ارائه به كاربران متعدد خود را دارد همچنين كيفيت نسبي اين سرويس دهنده در حدي است كه كاربران تازه كار دردنياي وب توانايي كاركردن با آن را داشته باشند، چراكه كاربران اينترنتي به‌دنبال جوابگويي به كنجكاوي‌هاي خود در اين دنيا هستند و مي‌خواهند بدانند وبلاگ چيست و حتي اين امر مي‌تواند شروعي براي ايجاد خلاقيت و نوآوري باشد.

به‌زعم وي دسترسي به امكانات بسيار بالا كه نيازمند پرداخت هزينه‌ است،سبب مي‌شود كاربران مبتدي از تجربه‌ي اين دنيا برحذر باشند.

شيرازي سايت بلاگفا را سايتي براي ميزباني كاربران مبتدي و تازه وارد معرفي كرد و افزود:ما خواستار آشنايي اين كاربران با اين دنيا هستيم و دوست داريم آنها نيز راه خود را در فضاي سايبر، پيدا كنند.

وي، با اشاره به اينكه امكانات جانبي بلاگفا به‌تدريج در اختيار كاربران قرار گرفته است، تصريح كرد: در واقع با توجه به استقبالي كه از بلاگفا به عمل مي‌آيد، امكانات جديد به آن افزوده مي‌شود و در آينده نيز 3 امكان تازه به بلاگفا اضافه خواهد شد.

وي در خصوص چگونگي نظارت بر محتوا و مطالب وبلاگ‌ها، گفت: به طور روزانه مطالب و عكس‌هاي وبلاگ‌هاي كاربران كه به روز شده‌اند، چك مي‌شود از اين‌رو چنانچه بر خلاف مقررات قانوني عمل كرده باشند، وبلاگ‌ آنها غيرفعال خواهد شد. البته اين تعداد وبلاگ بسيار محدود هستند و بيشتر به دليل غرض‌ورزي هكرها به‌وجود مي‌آيند.

شيرازي ادامه داد: تمام وبلاگ‌هاي غيراخلاقي در لحظه‌ي شناسايي بدون اخطار قبلي، غيرفعال مي‌شوند. همچنين در مواردي كه وبلاگ‌هاي سياسي از خط قرمزها خارج شوند با آنها نيز برخورد مي‌شود و مي‌توانم بگويم با گذشت زمان از تعداد اين وبلاگ‌ها بسيار كاسته شده است.

وي معتقد است: سرويس دهنده‌هاي وبلاگ با عقايد و نظرات شخصي مديران آنها اداره مي‌شوند و هر قدر آن مدير ناشناخته‌تر باشد، آزادي بيشتري ممكن است به وبلاگ‌هاي خود بدهد؛ چرا كه مطمئن است با تهديد مواجه نمي‌شود.

به زعم وي تشكيل كنسرسيوم از سوي مديران سرويس‌دهنده‌ها به ضرر آنهاست زيرا آنها را به ماهيتي مبدل مي‌كند كه بايد هر قانوني كه اعمال مي‌شود را انجام دهند؛ به طور مثال ISPها وقتي به شكل انجمن درآمدند براساس بخش نامه‌ها و قوانين بسياردچار محدوديتهاي زيادي شده‌اند.

وي، افزود: در اين راستا بايد يك نهاد متولي قانون‌گذاري در اين حوزه شود و يكسري مقررات و خطوط قرمز را مشخص كند تا هر مدير براساس اين قوانين بر وبلاگ‌هاي خود نظارت كند.

شيرازي در ادامه به مساله‌ي قانون كپي‌رايت در وبلاگ‌ها، اشاره كرد و گفت: آيا ضروري است قانون كپي رايت در وبلاگ‌ها اعمال شود يا نه، به طور مثال وقتي وبلاگ‌نويسي از مطالب وبلاگ ديگري يا نشريات ديگر بدون ذكر منبع نقل كرد يا برعكس چه بايد كرد،درست است كه مجازات شوند، اينها مواردي است كه هنوز مشخص نشده‌اند.

وي در ادامه تاكيد كرد كه ضروري است كميته‌اي از كارشناسان و صاحب‌نظران تشكيل شود تا اين موارد را شناسايي كنند و در حقيقت مديران وبلاگ شناختي از موارد قانوني و خط قرمزها داشته باشند، البته تعيين قانون دراين حوزه نيز محدوديت‌هاي بسياري براي وبلاگ‌ها بوجود مي‌آورد و به ماهيت آزاد آنها لطمه وارد مي‌كند.

مدير سايت بلاگفا با اشاره به اينكه علاوه بر امكانات و كيفيت سرويس بايد مديران وبلاگ‌ها به فرهنگ‌سازي و آموزش در اين زمينه بپردازند افزود: اكثر كاربران ، به تازگي وارد دنياي وب شده‌اند و نيازمند راهنمايي هستند.

شيرازي، درادامه با تصريح بر اين امر كه در ايران ديد تجاري نسبت به سرويس‌دهنده‌ها وجود ندارد،گفت: مجبوريم مسائل خدماتي و تبليغاتي را اعمال كنيم؛ چرا كه بازار ما كشش ندارد؛ البته مدتي است برخي از سايت‌ها به اين امر مبادرت ورزيده‌اند كه البته‌ تا حدودي نيز در اين زمينه موفق بوده‌اند؛اما هنوز اين امر نهادينه نشده است و همين امر باعث شده تا انگيزه افراد براي سرمايه‌گذاري در اين حوزه كم شود.

وي،افزود:متاسفانه از آنجا كه در خارج از كشور سرويس‌دهنده‌ها با مشكل سرور و ديتا سنتر مواجه نيستند، درحقيقت در داخل هزينه‌هايي اضافي به ما تحميل مي‌شود.


درباره‌ي اين سايت؛

پديده وبلاگ و وبلاگ نويسي با استقبال خوبي ميان فارسي زبانان روبرو شده است و سايت بلاگفا با توجه به همين موضوع و با هدف ايجاد بستر و ابزاري مناسب براي ايجاد و مديريت وبلاگها تاسيس شده است.هدف نهايي و بلند مدت سايت بلاگفا ميزباني از هزاران وبلاگ و وبلاگ نويس است و بديهي است كه رسيدن به چنين هدفي دقت و تلاش فراواني را مي طلبد. بلاگفا در ابتداي راه است و آنچه از آن مطمئن هستيم علاقه و اراده ما براي ارائه خدماتي مطمئن به وبلاگ نويسان فارسي زبان است و اميدواريم كاربران بلاگفا نيز در رسيدن به چنين هدفي ما را ياري كنند.

طراحي سايت بلاگفا

همانطور كه گفته شده هدف نهايي بلاگفا ميزباني از هزاران وبلاگ و كاربر است و از همين رو سعي شده است تا طراحي و پياده سازي سايت به گونه اي باشد تا بتواند استفاده از امكانات سايت و مشاهده و مديريت وبلاگها را براي هزاران كاربر و با سرعت و سهولت فراهم كند.در پياده سازي نسخه فعلي سايت از تكنولوژي مايكروسافت دات نت (Microsoft.NET) ، بانك اطلاعاتي MS SQL Server و معماري چند لايه (n-tier) استفاده شده است و سعي شده است تا سطح و نوع دسترسي كاربران فارسي زبان به اينترنت و وب در سايت لحاظ شود.

ميزبان سايت بلاگفا

يك سرويس دهنده خوب وبلاگ علاوه بر يك نرم افزار خوب مديريت وبلاگها ، نياز به فضاي زياد و سرورهاي قدرتمند نيز دارد و در حقيقت سرور ميزبان سايت پارامتري مهم در يك سرويس دهنده وبلاگ است.زيرا ميبايست علاوه بر اينكه توان پاسخگويي به كاربران فراواني را داشته باشد ، امنيت كافي را نيز براي سايت و كاربران آن تامين كند. با چنين ديدگاهي سايت بلاگفا ميهمان سرورهاي يكي از بهترين شركتهاي خدمات ميزباني در ايران و كانادا بنام OURIRAN است . اين شركت همچنين از حاميان سايت بلاگفا نيز ميباشد .

مديريت و سياستها

يك هدف مهم براي سايت بلاگفا حفظ حريم كاربران و نويسندگان وبلاگهاست و در حقيقت چنين هدفي را برگ برنده سايت ميدانيم و از همين رو سعي شده است تا حداقل اطلاعات از كاربران در سايت به ثبت برسد و حتي بخشي از آن بصورت كد شده نگهداري شود. مديريت بلاگفا متعهد است كه هيچگونه اطلاعات خصوصي از كاربران خود را در اختيار هيچ موسسه يا فرد حقيقي ويا حقوقي قرار نخواهد داد. بلاگفا در ايران مديريت ميشود و سعي داريم تا شرايطي فراهم باشد تا خدمات سايت بدون هيچ مشكلي ادامه داشته باشد و ضمن اعتماد به كاربران سايت آرزو داريم تا آنها نيز شرايط و هنجارهاي فرهنگي و سياسي موجود در كشور ايران را در نظر داشته باشند. اميدواريم هرگز اتفاق نيافتد اما وبلاگهايي كه به نحوي باعث ايجاد مشكل براي سايت و مديريت آن شوند مسدود خواهند بود و باز تاكيد ميكنيم كه مديريت سايت نسبت به حفظ حريم و اطلاعات خصوصي كاربران خود را مسئول ميداند.

بلاگفا متعلق به بخش خصوصي و در ادامه و تكميل خدمات به كاربران فارسي زبان و توسط مديريت سايت پارسيك parseek.com راه اندازي شده است و هزينه هاي آن نيز از طريق حاميان مالي و تبليغات تامين ميشود.

آماري از عملكرد سايت بلاگفا

در چند ماهي كه از شروع فعاليت سايت بلاگفا گذشته است اين سايت توانسته تعداد زيادي از كاربران را جذب كند و هزاران وبلاگ در اين سايت ايجاد و مديريت مي شوند. در ادامه آماري از عملكرد سايت ارائه خواهد شد.

تعداد كل كاربران و وبلاگهاي ثبت شده: 30735

تعداد كل كاربراني كه هم اكنون حداقل يك پست در وبلاگ خود دارند: 19106

تعداد كل كاربراني كه در شصت روز گذشته وارد بخش مديريت وبلاگ شده اند: 20030

تعداد كل مطالب نوشته شده در وبلاگها : 122408

تعداد كل نظرات نوشته شده براي مطالب وبلاگها: 143174




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




آمار فوق تا تاريخ پنج شنبه 18 فرودين 1384 ميباشد.همچنين نزديك به سه هزار وبلاگ غير فعال و آزمايشي در اين مدت حذف شده اند كه در آمار فوق در نظر گرفته نشده اند.

ميانگين بازديد صفحات سايت و وبلاگها تا نيمه اول ماه مارس برابر 150 هزار بازديد روزانه ميباشد كه هم اكنون اين آمار بيش از دويست هزار بازديد در روز مي‌باشد.





















Copyright: gooya.com 2016