یکشنبه 8 خرداد 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وبلاگ از زبان آمار، ايسنا

* وبلاگ‌هاى لهستانى، آلمانى و اسپانيايى در رتبه‌هاى بعد از زبان فارسى قرار دارند!
* مردان وبلاگ‌نويس بيشتر از زنان وبلاگ‌نويس

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگ‌ها


در بين وبلاگ‌ها، وبلاگ‌هاى فارسى در رتبه‌ي چهارم قرار دارند.

به گزارش خبرنگار سرويس ”نگاهي به وبلاگ‌ها”ي ايسنا، وبلاگر http://www.azemrooz.com نوشته است: بر اساس آمار موجود در سايت WWW.BLOGCENSUS.NET در حدود ‌٦٤ هزار وبلاگ با محتواى فارسى وجود دارد.

رتبه اول با يك ميليون و ‌٣٠٠ هزار وبلاگ فعال اختصاص به زبان انگليسى دارد. وبلاگ‌هايي بامحتواى زبان فرانسوى با ‌٨٨ هزار وبلاگ فعال و زبان پرتغالى (كه احتمالا ‌٩٥ درصد برزيلي هستند) با‌٨١ هزار وبلاگ در مقام دوم و سوم قرار دارند.

وبلاگ‌هاى لهستانى، آلمانى و اسپانيايى در رتبه‌هاى بعد از زبان فارسى قرار دارند.

همچنين بر اساس توزيع جغرافيايى، بيشترين وبلاگ نويسان به ترتيب در كشورهاى آمريكا، اروپا و جنوب شرقى آسيا فعاليت مىكنند و در منطقه‌ي خاورميانه، ايران فعالترين كشور وبلاگ‌نويس است.

بر اساس آمارهاى موجود در بخش (MARKET SHARE) اين سايت كه رتبه‌بندى سايت‌هاى ميزبان (HOSTED SITE) وبلاگ‌ها را اعلام مىكند سايت ”بلاگ اسپات” (BLOGSPOT) يا (BLOGGER) با ‌٣٧٦ هزار وبلاگ فعال رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

سايت‌هاى ”لايوجرنال” (LIVEJOURNAL) با ‌٣٣٢ هزار وبلاگ فعال و ”زانگا” (XANGA) با ‌١٨٦ هزار وبلاگ فعال در رتبه‌ي دوم و سوم قرار دارند. سايت ايرانى ”پرشين بلاگ” با ‌٥٩ هزار وبلاگ فعال در رتبه‌ي ششم اين ليست قرار دارد، ولى رتبه اول سايت‌هاى فارسى زبان را داراست.

از بين سايت‌هاى بامحتواى فارسى پس از ”پرشين بلاگ” سايت‌هاى ”بلاگ سكاى” (BLOGSKY) و “پرشين لاگ” (PERSIANLOG) قرار دارند، ولى اين دو سايت به ترتيب در مرتبه‌هاى بيست و هفتم و بيست وهشتم كل سايتهاى ميزبان وبلاگ با زبانهاى مختلف قرار دارند.

مطابق با اطلاعات موجود در سايت ”آمار وبلاگ”،‌٩٢ درصد وبلاگ‌هاى فعال فارسى زبان متعلق به سايت ”پرشين بلاگ” ‌٥٨/١ درصد متعلق به سايت ”بلاگ سكاى” و ‌٥٧/١ درصد نيز متعلق به سايت ”پرشين لاگ” است.

آمارهاي موجود حاكى است ‌٤٠ درصد وبلاگ نويسان مرد ،‌٣٦ درصد زن و ‌٢٤ درصد به صورت گروهى يا ناشناس هستند. اين استقبال فراوان كاربران فارسى زبان از وبلاگ نويسى به ويژه در دو سال اخير، باعث افزايش رقابت و حضور سايت‌هاى ارايه سرويس وبلاگ فارسى شده است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بر اساس آمارهاي موجود در ”ماركت ليپ” (Marketleap.com) كه يك مرجع معتبر براى بررسى ميزان حضور و اعتبار سايت‌ها در اينترنت است، سايت‌هاى ”پرشين بلاگ”، ”بلاگ سكاى”، ”پرشين لاگ”، ”زنده رود”، ”بلاگفا” و ”فارسى بلاگ” از جمله سايت‌هاى فعال در عرصه بلاگ فارسى هستند.

”ماركت ليپ” (Marketleap) ميزان مراجعه به سايت‌ها و شهرت آن‌ها را در مقايسه با يكديگر بر اساس سوابق موجود در موتورهاى جستجواعلام مىكند. بخش LINK POPULARITY TEST اين سايت كه سوابق رجوع به اين سايت‌ها را از طريق جستجوگرها مشخص مىكند، حاكى است ”پرشين بلاگ” با مجموع ‌٤ ميليون و‌٥٠٠ هزار سابقه (RECORD) بيشترين حضور در بين سايت‌هاى وبلاگ نويس را دارد.

سايت ”بلاگ سكاى” با مجموع ‌٥٠٠ هزار سابقه در رتبه دوم و ”پرشين لاگ” با ‌٢٠٠ هزار سابقه در رتبه سوم قرار دارند. سايت ”بلاگ اسپات” به عنوان بزرگترين سرويس ارايه وبلاگ در شبكه اينترنت نيز داراى مجموع ‌٢٦ ميليون سابقه و نزديك به سايت‌هايى مانند آمازون، ‌٢٤ ميليون و مايكروسافت ‌١٨ ميليون است . (منبع: BLOGCENSUS و ...)

حالا دو سوال: جايگاه وبلاگ‌هاي مستقل يا به قولي دات كامي‌ها در اين اعداد و ارقام كجاست؟ و اينكه آيا وبلاگ‌هاي فارسي سايت بلاگ اسپات و ساير سرويس دهنده‌هاي غير فارسي در شمارش وبلاگ‌هاي فارسي لحاظ شده‌اند؟





















Copyright: gooya.com 2016