چهارشنبه 1 تیر 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جايگاه سازمان‌هاي ايراني در دريافت گواهي نظام مديريت اطلاعات صفر است، مهدي راستي، ايرنا

تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۴/۰۱‬
علمي. جامعه اطلاعاتي.

در حالي كه تاكنون يك هزار و سيصد و بيست و هفت سازمان از كشورهاي مختلف گواهي مديريت امنيت اطلاعات را كسب كرده اند، هيچ سازمان ايراني موفق به دريافت اين گواهينامه نشده است.

آخرين آمار منتشر شده در پايگاه اينترنتي ‪http://www.xisec.com‬ كه ارگان "گروه كاربران بين‌المللي مديريت امنيت اطلاعات ‪ ICT‬يا ‪" IUG‬ است، تعداد سازمانهايي كه در جهان موفق به اخذ گواهي مديريت امنيت اطلاعات شده‌اند به ‪۱۳۲۷‬سازمان رسيده است كه از اين ميان بيشترين تعداد سازمان داراي گواهي ‪ ISMS‬متعلق به كشور ژاپن است.

در واقع ‪ ۶۲۱‬سازمان از ‪ ۱۳۲۷‬سازمان داراي گواهي ‪ ISMS‬در دنيا متعلق به كشور ژاپن است. بعد از كشور ژاپن كشور انگليس قرار دارد كه تعداد سازمانهاي داراي گواهي مزبور در اين كشور ‪ ۲۰۷‬سازمان است.

در حالي‌كه در آخرين امار منتشر شده از پايگاه اينترنتي معتبر ‪ IUG‬نام كشورهايي مانند قطر، مصر عربستان نيز به چشم مي‌خورد، اما هنوز هيچ سازماني در ايران موفق به اخذ گواهي ‪ ISMS‬نشده‌است.

با اين حال اخيرا مناقصاتي در شركتهاي تابعه وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات مانند شركت داده، شركت ارتياطات سيار و شركت مخابرات استان تهران در زمينه پياده‌سازي ‪ISMS‬در حال اجراست كه اميدواريم استاندارد ‪BS۷۷۹۹‬ نيز حداقل در بخشي از شركتهاي مرتبط با زيرساختهاي فن‌آوري اطلاعات كشور جهت برقراري سطح قابل قبولي از امنيت اطلاعات در انها طراحي و پياده‌سازي شود.

استاندارد شناخته شده جهاني براي نظام مديريت امنيت اطلاعات (‪(ISMS‬ استاندارد ‪ ISO ۱۷۷۹۹‬و ‪ BS ۷۷۹۹‬است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




ابتدا در سال ‪۱۹۹۵‬موسسه استاندارد انگليس، ‪ ،BSI‬بخش يك و در سال ‪۱۹۹۸‬بخش ‪ ۲‬استاندارد ‪ ISMS‬را منتشر كرد.

در سال ‪۲۰۰۰‬موسسه استاندارد جهاني ‪ISO‬بخش يك اين استاندارد را به نام استاندارد جهاني پذيرفت و با نام ‪ ISO ۱۷۷۹۹‬منتشر كرد.

در سپتامبر سال ‪ BSI ،۲۰۰۲‬نسخه به روزشده بخش ‪ ۲‬استاندارد ‪BS ۷۷۹۹‬ را منتشر كرد. اين نسخه به روز شده به نام ‪ ۲۰۰۲ BS ۷۷۹۹۲‬شناخته مي‌شود.

تفاوت بخش يك و دو استاندارد ‪ BS ۷۷۹۹‬در اين است كه بخش دو بر خلاف بخش يك، عملياتي‌تر است و داراي ساخت و كاري براي دريافت گواهي است، در حالي كه بخش ‪ ۱‬بيششتر به مفاهيم، راهنمايي‌ها و نيازمنديهاي ‪ ISMS‬پرداخته است.

استاندارد ‪ ISO ۱۷۷۹۹‬و ‪ BS ۷۷۹۹۱‬داراي ساخت و كار اعطاء گواهي نيست.

در كشورهاي پيشرفته ارزيابي مديريت امنيت بر اساس انطباق فرايند نظام مديريت سازمان با استاندارد ‪ . BS ۷۷۹۹۲‬طي يك روالي به سازمانهاي اجراء كننده ‪ ISMS‬گواهي اعطاء مي‌كنند.





















Copyright: gooya.com 2016