چهارشنبه 1 تیر 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علل كاهش سرعت كامپيوتر چيست؟ ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگ‌ها


شايد تاكنون براي شما اين سوال مطرح شده باشد كه علت افت ناگهاني سرعت كامپيوتر و كند كار كردن آن چيست و براي بهبود و يا افزايش سرعت آن مي‌بايست چه اقدام و يا اقداماتي را انجام داد؟

به گزارش خبرنگار سرويس «نگاهي به وبلاگ‌ها»ي ايسنا در سايت http://www.iritn.com در خصوص علل كاهش سرعت كامپيوتر آمده است: در برخي موارد ممكن است با رعايت برخي نكات ساده در خصوص نحوه نگهداري سيستم مشكل برطرف گردد و در موارد ديگر ممكن است مجبور به ارتقاء سيستم و يا تعويض قطعات مسأله‌دار گرديد. در اين باره چند نكات اوليه به منظور بهبود كارايي سيستم در ذيل اشاره شده است كه مي‌خوانيد:

اجراي دقيق Scan disk

وجود اشكال در فايل‌هاي ذخيره شده بر روي هاردديسك ممكن است كاهش كارايي سيستم و بروز اشكالات فيزيكي هاردديسك را به‌دنبال داشته باشد. با اجراي برنامه Scan disk مي‌توان تعداد زيادي از خطاهاي موجود بر روي هاردديسك را برطرف نمود. برنامه فوق بررسي لازم در خصوص وجود اشكالات فيزيكي بر روي هارد‌ديسك را نيز انجام خواهد داد؛ بخاطر داشته باشيد كه با توجه به ظرفيت هاردديسك نصب شده بر روي كامپيوتر، فرآيند بررسي وضعيت هاردديسك مي‌تواند مدت زمان زيادي به طول انجامد و نبايد در اين فاصله عمليات خاصي را انجام داد.

حذف فايل‌هاي موقت موجود بر روي هاردديسك

فايل‌هاي موقت به آن دسته از فايل‌ها اطلاق مي‌گردد كه معمولا" پس از نصب يك برنامه همچنان بر روي هاردديسك باقي مي‌مانند و مي‌توان بدون نگراني اقدام به حذف آنان نمود.

حذف اطلاعات موجود در Cache برنامه مرورگر

فايل‌هاي cache شده، به آن دسته از فايل‌هايي اطلاق مي‌گردد كه در زمان استفاده از اينترنت بر روي سيستم شما باقي مانده و اغلب شامل تصاويري مي‌باشند كه به منظور نمايش صحيح صفحات وب، برنامه مرورگر مجبور به دريافت آنان از اينترنت شده است.

defrag نمودن فايل هاي موجود بر روي هارد ديسك

defrag، سازماندهي فايل‌هاي موجود بر روي هاردديسك را به‌گونه‌اي انجام خواهد داد كه امكان بازيابي آنان با سرعت بيشتري ميسر مي‌گردد.

اجراي يك برنامه ويروس ياب

اغلب ويروس‌هاي كامپيوتري درصد بالايي از منابع سيستم را استفاده مي‌نمايند. همين موضوع مي‌تواند كاهش كارايي سيستم را به‌دنبال داشته باشد؛ برخي از ويروس‌ها حتي مي‌توانند باعث از كارافتادن كامل سيستم گردند. به منظور برخورد موثر با ويروس‌هاي موجود همواره سعي نماييد كه از يك برنامه آنتي ويروس به‌هنگام شده استفاده كرده و عمليات پويش به منظور يافتن ويروس را در فواصل زماني خاصي تكرار نمائيد.

بررسي سيستم به منظور وجود Spyware

تعداد زيادي از وب سايـت‌ها بدون آگاهي شما اقدام به نصب Spyware بر روي سيستم شما مي‌نمايند. يك spyware مي‌تواند صرفا" در حد و اندازه يك كوكي ساده باشد كه وب سايت‌هاي ملاقات شده توسط شما را در خود ثبت مي نمايد و يا برنامه‌هايي باشند كه امكان دستيابي ساير افراد به كامپيوتر شما را فراهم مي‌نمايند.

در اين رابطه مي‌توان از برنامه‌هاي متعدد Anti Spyware به منظور پويش و برخورد با اين نوع برنامه‌ها استفاده نمود.

غيرفعال نمودن برنامه‌هاي نصب شده غيرضروري

يكي ديگر از دلايلي كه مي‌تواند كاهش سرعت كامپيوتر را به‌دنبال داشته باشد، تعداد و تنوع برنامه‌هايي است كه در زمان راه اندازي سيستم اجراء مي‌گردند. در ويندوز XP مي‌توان با استفاده از برنامه كاربردي MsConfig برنامه‌هايي را كه در زمان راه‌انداري سيستم فعال مي‌گردند مشاهده و در رابطه با آنان تعيين تكليف نمود. با استفاده از برنامه MsConfig صرفا" مي‌توان ليست برنامه‌هايي را كه در زمان راه‌اندازي سيستم اجراء مي‌گردند، مشاهده نمود و نمي‌توان از اين طريق آنان را حذف نمود. پيشنهاد مي‌گردد كه حتي‌المقدور از نصب برنامه‌هاي غير‌ضروري بر روي كامپيوتر اجتناب گردد. چراكه هر برنامه پس از نصب درصدي از منابع سيستم را استفاده خواهد كرد و بديهي است كه در اين چنين مواردي بايد در انتظار كاهش كارايي سيستم بود.

بخاطر داشته باشيد كه براي حذف يك برنامه از روي كامپيوتر از برنامه‌هايي موسوم به Uninstall بايد استفاده گردد.

حذف فولدرهاي حاوي برنامه به تنهائي در اين رابطه كافي نبوده و اطلاعات مربوط به آنان همچنان در ريجستري باقي خواهد ماند.

پاك كردن ريسجتري

ريجستري تنظيمات و اطلاعات مورد نياز ويندوز و ساير برنامه‌هاي نصب شده را در خود نگهداري مي‌نمايد. به موازات افزايش فرآيندهاي نصب و يا Uninstall ممكن است اطلاعات غيرضروري متعددي در ريجستري باقي بماند. در چنين مواردي مي‌توان براي حذف اطلاعات غيرضروري موجود در ريجستري از برنامه‌هاي كاربردي متعددي استفاده نمود.

ايجاد يك فايل Swap با ظرفيت ثابت

هر يك از نسخه‌هاي ويندوز تابع يك رويكرد خاص براي Paging و فايل swap ذخيره شده بر روي هاردديسك مي‌باشند. پس از اشغال تمامي فضاي حافظه اصلي از فايل swap به منظور ذخيره اطلاعات استفاده خواهد شد. اندازه فايل فوق ثابت نبوده و مي‌تواند با توجه به شرايط موجود تغيير نمايد. پس از استفاده از تمامي فضاي حافظه و ظرفيت اختصاص يافته براي فايل swap، ويندوز اقدام به افزايش ظرفيت آن مي‌نمايد. در صورت تحقق چنين شرايطي سرعت و كارايي سيستم كاهش پيدا خواهد كرد. براي مشخص نمودن ظرفيت فايل swap مي‌توان از گزينه System موجود در control panel استفاده نمود. ( System |Advanced | Performance Settings | Advanced | Virtual memory ) مثلا" مي‌توان حداقل و حداكثر ظرفيت فايل swap را مشابه و معادل سيصد مگابايت در نظر گرفت.

بهنگام نمودن درايورهاي سيستم

پيشنهاد مي‌گردد همواره درايورهاي مربوط به كارت ويدئو و كنترل كننده IDE بهنگام شده و از جديدترين درايورهاي ارائه شده مرتبط با آنان استفاده گردد.

استفاده از حافظه RAM بيشتر و هارددرايوهايي با ‌٧٢٠٠دور در دقيقه (RPM)

حافظه اصلي و هارددرايو دو قطعه اصلي در كامپيوتر مي‌باشند كه نسبت به پردازنده داراي سرعت به‌مراتب كمتري مي‌باشند. افزايش حافظه RAM مي‌تواند اثرات مثبتي را در ارتباط با سرعت اجراي برنامه‌هاي كامپيوتري به‌دنبال داشته باشد. سعي گردد از هارددرايوهايي استفاده گردد كه RPM (دور در دقيقه) بالائي داشته باشند. (نظير ‌٧٢٠٠ دور در دقيقه)




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




تبديل سيستم فايل

در صورتي كه بر روي سيستم شما ويندوز ‌٩٥ نصب شده است، ويندوز از سيستم فايل FAT ‌١٦ استفاده مي‌نمايد. در صورت تبديل سيستم فايل فوق به FAT ‌٣٢، سرعت سيستم افزايش نخواهد يافت، ولي حجم و تعداد فايل‌هايي را كه مي‌توان بر روي هاردديسك ذخيره نمود، افزايش مي يابد. در صورت استفاده از ويندوز XP و يا ‌٢٠٠٠ ، ارتقاء FAT16/‌٣٢ به NTFS بهبود كارايي و امنيت سيستم را به‌دنبال خواهد داشت.

توجه داشته باشيد كه پس از تبديل سيستم فايل، امكان برگشت به وضعيت قبلي وجود نخواهد داشت؛ نسخه‌هاي ويندوز ‌٩٥، ‌٩٨، SE و ME قادر به خواندن اطلاعات از سيستم فايل NTFS نمي‌باشند . بنابراين در صورتي كه قصد استفاده از سيستم به صورت dual-booting (نصب بيش از يك سيستم عامل و انتخاب يكي از آنان در زمان راه اندازي سيستم) را داشته باشيد و يا تمايل به اشتراك درايوهاي موجود بين چندين سيستم عامل را داريد، بهتر است كه از FAT32 استفاده نمائيد.

در صورتي كه تمامي موارد اشاره شده منجر به حل مشكل كاهش سرعت نگردد، مي توان هاردديسك را دوباره فرمت و اقدام به نصب سيستم عامل و ساير نرم‌افزارهاي دلخواه نمود و يا در صورت ضرورت سخت‌افزار سيستم را ارتقاء داد.





















Copyright: gooya.com 2016