چهارشنبه 8 تیر 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موانع استفاده از تكنولوژي مدرن، همشهری

گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: نتايج يك نظرسنجي بسيار جامع حاكي از آن است افراد لال و ناشنوا در زمينه استفاده از تكنولوژي مدرن با مشكلات بسياري مواجه مي شود و به همين دليل اغلب آنان، از هدف اوليه خود (استفاده از تكنولوژي مدرن) منصرف مي گردند.
درواقع نيمي از افراد لال و ناشنوا كه در اين نظرسنجي مشاركت كردند اعلام نمودند در حين استفاده از تكنولوژي مدرن دچار مشكل مي شوند.
جالب اينكه وسايل و دستگاه هايي مانند دستگاه كنترل از راه دور وسايل برقي، اجاق گاز، گوشي هاي تلفن همراه و ماشين لباسشويي بيشترين مشكل را براي اين افراد پديد مي آورند.
بزرگترين مشكلاتي كه افراد لال و ناشنوا در زندگي روزمره خود با آن مواجه مي شوند به اين شرح است:
* وجود نداشتن فردي براي كمك كردن به آنها در هنگام خريد
* وجود نداشتن اطلاعات دستگاههاي ديجيتالي در قالب خط بريل و يا صوت
* كوچك شدن گوشي هاي تلفن همراه
* ريز بودن نوشته هاي دفترچه هاي راهنما
در حال حاضر تكنولوژي مدرن براي افرادي كه تنها از يك نوع معلوليت (شنوايي و يا گفتاري) رنج مي برند بسيار مفيد است اما اين تكنولوژي چندان براي افرادي كه به طور همزمان از هر دو معلوليت رنج مي برند راهگشا نيست.
به عنوان نمونه يك خانم لال و ناشنوا كه با كمك دستگاه تنفس مي كرد چندي پيش به دليل فشار دادن اشتباهي يك دكمه دستگاه كنترل از راه دور ماشين تنفسي، در آستانه مرگ قرار گرفت.
با توجه به اينكه كليه دكمه هاي روي دستگاه كنترل از راه دور يكسان طراحي شده بود، او نتوانست دكمه خاموش را از دكمه روشن تشخيص بدهد و به همين دليل به اشتباه دكمه خاموش را فشار داد. درحادثه اي مشابه، يك مرد لال و ناشنوا در حين استفاده از اجاق گاز دچار سوختگي شد چون پيچ هاي تنظيم شعله به اشتباه نصب شده بود.
كارشناسان مي گويند اگر كارخانه ها وسايلي را به صورت اختصاصي براي افراد لال و ناشنوا طراحي و توليد كنند سود خوبي نصيبشان خواهد شد چون علاوه بر افراد لال و ناشنوا، افرادي كه تنها از يك نوع معلوليت (شنيداري و يا گفتاري) رنج مي برند هم، اين وسايل را خريداري مي كنند.
شركت هاي توليد كننده مي توانند با رعايت اين موارد، وسايل مفيد تري را براي افراد لال و ناشنوا طراحي كنند:




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




* مشاوره با افراد لال و ناشنوا در هنگام طراحي
* استفاده از دكمه هاي بزرگ و برجسته روي صفحه كليد ها و گوشي هاي تلفن همراه
* استفاده از قلم درشت براي چاپ نوشته ها و همچنين رنگ هاي روشن
* استفاده از صفحه نمايش هاي بزرگ در دستگاه هاي ديجيتالي
* طراحي و توليد دستگاه هاي كنترل از راه دور يكسان
همچنين كارشناسان به دولت ها پيشنهاد مي كنند كه در زمينه توليد دستگاه هاي خاصي كه بازار خوبي ندارد به كارخانه هاي توليد كننده كمك مالي نمايند.





















Copyright: gooya.com 2016