چهارشنبه 15 تیر 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سنگ 25 تني با هفت بار جهش با منشاء ناشناخته 47 متر تغيير مكان داد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - همدان
سرويس: علمي

سنگي 25 تني در ارتفاعات كنگاور در منطقه امروله در پديده‌اي نادر با هفت بار جهش 47 متر تغيير مكان داد.

به گزارش خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين سنگ آهكي تقريبا مكعبي شكل كه متعلق به دوران دوم و احتمالا دوره كرتاسه است، داراي سه متر طول و يك و نيم متر عرض است.

در پي گزارش‌هاي منتشر شده درباره تغيير محل ناگهاني اين سنگ بزرگ، جعفر محمد عليزاده، رييس موزه تاريخ طبيعي دانشگاه بوعلي سينا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايسنا درباره رخداد اين پديده عجيب گفت : ابتدا روستاييان منطقه امروله متوجه حركت اين سنگ شدند زيرا محل اوليه قرار گرفتن آن بسيار مشخص و محل نگهداري كيسه‌هاي جوي عشاير بوده است. بعد از 15 فروردين ماه عشاير منطقه نيز متوجه جابه جايي سنگ 25 تني شدند و به مقامات اطلاع دادند.

وي خاطرنشان كرد: كوهنوردان كنگاور از ديگر افرادي بودند كه از اين جريان مطلع شدند و مسئول هيات كوهنوردي كنگاور موضوع را به من اطلاع داد و بعد از آن به همراه يك اكيپ فيلمبرداري عازم منطقه شديم ابتداي امر باور جابه‌جايي يك سنگ 25 تني مشكل بود كه در مراحل بعدي با بررسي منطقه و مصاحبه با افراد بومي به اين نتيجه رسيديم كه به طور واقعي سنگ حدود 47 متر جابه‌جايي داشته است.

عضو هيات علمي دانشگاه بوعلي سينا گفت: آنچه مسلم است اين است كه اين سنگ طي هفت بار پرش فاصله 47 متري را طي كرده است. بلند شدن سنگ و به زمين خوردن آن در بستر نرمي كه وجود داشته نشان دهنده اين است كه سنگ با زواياي مختلف با زمين برخورد داشته است به طور مثال يك بار سنگ از طرفين با زمين برخورد داشته و حداقل پرش سنگ سه متر و 30 سانتيمتر و حداكثر پرش هفت مترو 40 سانتيمتر بوده است.

وي خاطرنشان كرد: محل آرامش سنگ يا جاي دوم آن دقيقا با محل اوليه‌اش عمود بوده و سنگ كاملا بر عكس شده است. يعني قسمت زيرين سنگ كه آب داغ بر روي آن نقش بسته بود اين بار در قسمت بالاي سنگ قرار گرفته است.

محمد عليزاده تصريح كرد: تمام شرايط فرضي ممكن در تغيير محل سنگ مورد بررسي قرار گرفت؛ عواملي مانند رانش، لغزش، روراندگي و مسايل غير مطرح آتشفشاني به علت آهكي بودن منطقه نيز در تحقيقات در نظر گرفته شد و عامل زلزله كه بيشترين احتمال تغيير محل سنگ را ايجاد مي‌كرد نيز مورد بررسي قرار گرفت اما براي تغيير جهت اين سنگ 25 تني نياز به وقوع يك زلزله با قدرتي بيش از 8 ريشتر است كه اين امر كاملا بعيد است زيرا سنگ‌هاي هم جوار آن سنگ كاملا بي‌حركت در جاي خود مستقر بودند اما به هر حال تنها فرضيه‌اي كه باز قابل قبول است «زلزله» است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با ايسنا خاطر نشان كرد: پديده «راك فال» (Rock Fall) كه در اثر زلزله باعث ريزش سنگ‌ها مي‌شود نيز مورد بررسي قرار گرفت كه با توجه به وزن سنگ اين نظريه كمي مخدوش است به همين دليل از سازمان زمين‌شناسي دعوت كرديم كه با گرفتن عكس‌هاي ماهواره‌يي و مطالعات زلزله نگاري در سال‌هاي اخير و هر گونه كمك اطلاعاتي به اين تحقيقات ياري رسانند كه با حسن توجه مسئول مربوطه، هياتي به منطقه اعزام شدند. همچنين پيشنهاد شد سازمان زمين شناسي سريعا اعتباري براي ايجاد سرپوشي بر روي منطقه ابتدايي سنگ، مسير حركت آن و محل دوم استقرار اختصاص دهد كه مورد موافقت قرار گرفت.

محمد عليزاده در ادامه افزود: بعد از مطالعه منطقه متوجه شديم كه در حدود 600 متري اين سنگ يك سنگ 5 تني نيز حدود 20 بار با تغيير محل 200 متر جا به جا شده كه در مورد آن وجود پديده راك فال (Rock Fall) را مي‌توان تا حدودي پذيرفت اما در مورد سنگ اصلي مطالعات دقيق‌تر احتياج به وقت بيشتر و ارتباطات بين‌المللي بيشتر دارد.

اين استاد دانشگاه در پايان با اشاره به بروز برخي پديده‌ها در جهان كه منشاء علمي آنها هنوز مشخص نيست پديده جابه‌جايي سنگ 25 تني در كنگاور را نيز از جمله پديده‌هاي نادري دانست كه شايد در حال حاضر نتوان آن را با اصول موجود تطبيق داد و ممكن است منشاء زمين‌شناختي يا منشاء ناشناخته ديگري داشته باشد.





















Copyright: gooya.com 2016