سه شنبه 26 مهر 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دستيابي به نتايج تحقيقات علمي از طريق اينترنت و نارضايتي برخي محققان، ايرنا

تهران،خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۷/۲۶‬
علمي. جامعه اطلاعاتي. اينترنت. نتايج محققان.

دسترسي ساده و رايگان كاربران به نتايج برخي تحقيقات علمي از طريق اينترنت و با استفاده از موتورهاي جستجو از جمله "گوگل"، سبب زير سوال رفتن تحقيقات اينترنتي شده‌است.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، خبر كشف يك سياره جديد در منظومه شمسي و ادعاي دو گروه مختلف ستاره‌شناسان در مورد كشف آن سبب بروز اختلاف ميان محققان آمريكايي و اسپانيايي و مطرح شدن اين موضوع شده كه آيا استفاده از موتورهاي جستجوي اينترنتي براي دسترسي به نتايج مطالعات ديگران عملي ناشايست محسوب مي‌شود يا خير.

در ماه ژوئيه گذشته محققان موسسه فن‌آوري كاليفرنيا در پاسادناي آمريكا موفق به كشف دهمين سياره منظومه شمسي شدند اما پيش از آنكه خبر اكتشاف خود را منتشر كنند، گروهي ديگر از ستاره‌شناسان در كشور اسپانيا نيز مدعي كشف سياره‌اي جديد شدند.

بررسي‌ها نشان داد كه دانشمندان اسپانيايي از اينترنت و موتور جستجوي گوگل براي دست يابي به نتايج تحقيقات محققان آمريكايي استفاده كرده و با شناسايي محل اين سيارك در آسمان، از يك تلسكوپ بزرگ در كشور شيلي براي تصويربرداري از آن استفاده كرده‌اند.

به گفته محققان آمريكايي موسسه فن‌آوري كاليفرنيا، آنچه در مورد كشف اين سياره رخ داده در واقع زنگ خطري براي آن دسته از محققان جهان است كه يافته‌هاي خود را در شبكه اينترنت قرار مي‌دهند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




با اين وجود ستاره‌شناسان اسپانيايي ادعا مي‌كنند كه هيچ عمل غير اخلاقي انجام نداده و تنها از موتور جستجوي گوگل براي يافتن مطالب مورد نظر خود در اينترنت استفاده كرده‌اند و به هيچ روش غيرقانوني براي ربودن اطلاعات محرمانه متوصل نشده‌اند.

كارشناسان امنيت اينترنتي عقيده دارند كه هم‌اكنون هر مطلب محرمانه و با ارزشي كه در اينترنت قرار داده شود از بسياري راه‌هاي قانوني و همچنين غيرقانوني قابل دسترس است و به همين علت دانشمندان بايد در مورد قرار دادن نتايج تحقيقات حساس و انحصاري خود در اينترنت بيشتر دقت كنند.





















Copyright: gooya.com 2016