شنبه 14 آبان 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دي وي دي مجهز به فناوري ضد تكثير غير مجاز ساخته شد، ايرنا

لندن،خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۸/۱۴‬

هاليوود فناوري جديد و قدرتمندي را تكميل كرده است كه انتظار مي‌رود با استفاده از آن مانع از تكثير غيرقانوني فيلمهاي سينمايي شود.

اين سامانه با استفاده از صوت و نه تصوير، كار مي‌كند و در يك كنفرانس بين‌المللي در زمينه نحوه حفاظت از سامانه‌هاي دي وي دي در پاريس ارايه شد.

"فوروم دي وي دي" (‪ (DVD Foru‬كه يك نهاد بين‌المللي براي تنظيم استانداردهاي مربوط به سامانه‌هاي تازه دي وي دي است در نظر دارد اوايل سال ‪ ۲۰۰۶‬تازه‌ترين استانداردها را براي نسل جديد سامانه‌هاي دي وي دي با درجه تفكيك بالا ‪ new High Definition DVD system‬عرضه كند.

جزييات اين سامانه را آلن بل نايب رييس بحش فناوريهاي پيشرفته استوديو فيلم‌سازي برادران وارنر معرفي خواهد كرد.

تمام سامانه‌هاي دي وي دي با درجه تفكيك بالا مجهز به سنجنده‌اي خواهند بود كه ظاهر آن شبيه ته نقش بي‌صدايي ‪ inaudible watermark‬است كه در نوار صوتي فيلمهاي سينمايي جاي داده مي‌شود.

اين ته نقش كه در همه فيلمهاي سينمايي با بودجه بالا درج خواهد شد حاوي اطلاعاتي درباره نسخه‌اي است كه از آن براي نمايش استفاده مي‌شود.

دستگاههاي جديد دي وي دي با قرائت اطلاعات روي اين ته نقش تشخيص مي‌دهند كه آيا نسخه‌اي كه در دستگاه جاي داده شده يك نسخه مجاز است يا آنكه به طور غير مجاز تكثير شده است.

دستگاه مي‌تواند با هرنوع روش تكثير غير مجاز خواه با استفاده از دوربيني كه به سمت پرده سينما نشانه رفته و خواه با خالي كردن نسخه فيلم روي يك نوار ويديويي يا يك لوح فشرده مقابله مي‌كند.

ته نقش جديد با استفاده از تغيير ظريفي در نوار صدا و موسيقي خود فيلم توليد مي‌شود و تفاوت آن با صدا و موسيقي اصلي فيلم چنان نامحسوس است ه گوش انسان قادر به تشخيص آن نيست، اما دستگاه دي وي دي جديد مي‌تواند به سادگي آن را مشخص سازد.

سامانه جديد در عين حال چنان دقيق است كه حتي زماني كه تكثيركنندگان غير مجاز بخواهند نسخه‌هاي اضافي را با استفاده از يك كپي كه به صورت قانوني خريداري شده تهيه كنند بازهم به اين نسخه‌هاي اضافي اجازه پخش نمي‌دهد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




لوحهاي فشرده‌اي كه نسخه فيلم بر روي آن ضبط شده و به خريداران فروخته مي‌شود داراي يك ته نقش اختصاصي هستند و دستگاه مي‌تواند اصيل بودن يا تقلبي بودن آنها را مشخص سازد.

به گفته بل در دستگاه جديد نهايت دقت به كار رفته تا از بروز اشتباهات ناخواسته جلوگيري شود.

به طور مثال در يك ميهماني خانوادگي مثلا يك جشن تولد ممكن است يك فيلم جديد كه به طور مجاز خريداري شده با دستگاه پخش شود. در همين حال ممكن است افراد با دوربينهاي خود از صحنه ميهماني فيلمبرداري كنند و در اين حال صحنه‌هايي از فيلم را كه بر روي دستگاه در حال پخش شدن است بر روي فيلمي كه افراد با دوربينهاي دستي خود مي‌گيرند ضبط شود.

اگر خود اين فيلمها بعدا از طريق دستگاه دي وي دي جديد پخش شوند، دستگاه باوجود آنكه ته نقش فيلم سينمايي را در روي فيلم خانوادگي تشخيص مي‌دهد، از قطع برنامه خودداري مي‌كند.

به عبارت ديگر دستگاه به گونه‌اي برنامه ريزي شده كه تنها در صورتي كه بخشهاي زيادي از فيلم سينمايي به نمايش درآيد از ادامه نمايش آن جلوگيري مي‌كند، اما پخش يكي دو دقيقه از اين فيلم مشكلي به وجود نمي‌آورد.

اما به گفته "فرد ون لومن" وكيل دعاوي در بنياد مرزهاي الكترونيك واقع در سانفرانسيسكو اشكال سامانه جديد در آن است كه همه دستگاههاي خانگي پخش دي وي دي بايد به گونه‌اي طراحي شوند كه قادر به تشخيص ته نقشي كه هاليوود بر روي فيلمها مي‌گذارد باشند و به اين ترتيب به نظر مي‌رسد هاليوود در نظر دارد اراده خود را براي طراحي همه انواع دستگاههاي پخش كننده اعم از درايوهاي (‪ (Drive‬رايانه‌اي، دي وي دي و سي دي به بازار تحميل كند.





















Copyright: gooya.com 2016