سه شنبه 13 دی 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سالي كه انسان به فضا بازگشت! كيوان باقري، ايرنا

تهران،خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۰/۱۳‬

پرواز مجدد سفينه‌هاي رفت و برگشت(شاتل) آمريكا و همچنين پرواز موفقيت آميز سفينه سرنشين‌دار "شنزو ‪ "۶‬كشور چين، سال ‪ ۲۰۰۵‬را به يكي از سالهاي موفق در زمينه سفرهاي فضايي انسان تبديل كرد.

در سال گذشته ميلادي شاتل‌هاي سازمان هوانوردي و فضايي آمريكا كه از دو سال و نيم قبل و در پي انهدام شاتل "كلمبيا" زمين‌گير شده بودند، در ماه ژوييه مجددا به پرواز درآمدند و فضانوردان را به ايستگاه فضايي بين‌المللي رسانده و به كره زمين بازگرداندند.

سازمان "ناسا" در ماه سپتامبر سال گذشته از برنامه ساخت نسل جديد سفينه‌هاي رفت و برگشت به نام "كرو اكسپلوريشن ويهكل" خبر داد كه از سال ‪ ۲۰۱۴‬جايگزين شاتلها خواهند شد.

علاوه بر "ناسا"، سازمان فضايي روسيه نيز در سال گذشته از برنامه اين كشور براي توليد نسل جديد سفينه‌هاي شش نفره كه در آينده جايزگين كپسولهاي قديمي اما موفق "سويوز" خواهند شد، خبر داد.

كشور چين در ماه اكتبر سال گذشته ميلادي موفق شد براي دومين بار در تاريخ فعاليتهاي فضايي خود، انسان را به خارج از جو زمين ارسال كند و اين بار سفينه "شنزو ‪ "۶‬اين كشور با موفقيت دو فضانورد را به مدت ‪ ۵‬روز به خارج از مدار زمين برده و سپس به سلامت به زمين بازگرداند.

گذشته از سفرهاي متعدد انسان به خارج از جو زمين در سال گذشته، دانشمندان در سال ‪ ۲۰۰۵‬ميلادي موفق شدند گامهاي بلندي را در راه درك رموز منظومه شمسي برداشته و دست به اكتشافات مهمي در اين منظومه بزند.

كاوشگر ‪ ۳/۲‬ميليارد دلاري "كاسيني" سياره "كيوان"، يكي از مهترين ابزارهاي علمي انسان در منظومه شمسي در سال گذشته بود.

سفينه بدون سرنشين "كاسيني" با قرار گرفتن در مدار اين سياره در سال ‪ ۲۰۰۵‬موفق شد اطلاعات باارزشي را در رابطه با حلقه‌هاي اسرارآميز و اقمار ناشناخته "كيوان" به زمين ارسال كند.

اين سفينه موفق شد با ارسال كاوشگر كوچك "هويگنز" به سطح بزرگترين قمر اين سياره، "تايتان"، از فعاليتهاي آتش فشاني و بارش هيدروكربنها در اين قمر پرده بردارد و همچنين موفق شد در سطح قمر "ليپتوس" اين سياره شيارهاي غيرعادي را شناسايي كند و فعاليتهاي آتش فشاني قمر "انكلادوس" اين سياره را مورد مطالعه قرار دهد.

در فاصله‌اي نزديكتر به كره زمين در مقايسه با سياره "كيوان"، كاوشگر "ديپ ايمپكت" سازمان هوانوردي و فضايي آمريكا سال گذشته موفق شد يك موشك را به شهاب‌سنگ "تمپل‪ "۱‬شليك كرده و به رغم مشكلات پيش آمده براي دوربينهاي خود، از اين صحنه برخورد و پيامدهاي آن تصويربرداري كند.

ستاره‌شناسان در سال ‪ ۲۰۰۵‬همچنين موفق شدند جسم آسماني "زنا" را كه احتمالا دهمين و دورترين سياره منظومه شمسي است، در مداري دورافتاده‌تر از مدار سياره "پلوتو"، شناسايي كنند.

در سال گذشته ميلادي منجمين ابتدا از احتمال برخورد شهاب سنگ ‪ ۳۰۰‬متري "آپوفوس" با كره زمين در سال ‪ ۲۰۲۹‬خبر داده و سپس با رد احتمال برخورد در آن سال، احتمال برخورد در سال ‪ ۲۰۳۴‬و سالهاي پس از آن را مطرح كردند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در اين سال دو قمر جديد در مدار سياره دور دست "پلوتو" شناسايي شده و زمينه براي پرواز نخستين كاوشگر اين سياره در سال ‪ ،۲۰۰۶‬يعني سفينه "نيو هورايزن" سازمان "ناسا"، آماده گشت.

دو مريخ پيماي روباتيك سازمان "ناسا"، "آپورچونيتي" و "اسپيريت" نيز در سال گذشته به ماموريتهاي خود در سطح سياره سرخ ادامه دادند. اين دو مريخ پيما كه دومين سالگرد فرود روي مريخ را در ماه جاري(ژانويه) جشن خواهند گرفت، اطلاعات بسيار باارزشي را در سال ‪ ۲۰۰۵‬از مريخ به زمين مخابره كردند.

در سال گذشته، كاوشگر "مارس اكسپرس" سازمان فضايي اروپا كه در مدار سياره مريخ قرار دارد موفق شد پس از ماه‌ها تاخير، آنتن عظيم "مارسيس" خود را باز كرده و با استفاده از آن به نشانه‌هايي از وجود آب مايع و درياهاي منجمد در زير لايه‌هاي سطحي مريخ دست پيدا كند.

سازمان "ناسا" نيز در ماه فوريه سال گذشته سفينه "مارس ريكانيسنس اوربيتر" را به به سوي مريخ ارسال كرد كه اين كاوشگر در ماه مارس سال جاري در مدار اين سياره قرار مي‌گيرد.

سال ‪ ۲۰۰۵‬سفينه "مارس گلوبال سروير" كه در مدار مريخ مي‌چرخد موفق شد بقاياي لاشه كاوشگر "بيگل ‪ "۲‬كشور انگليس را كه از سال ‪ ۲۰۰۳‬تاكنون در هنگام فرود روي اين سياره مفقود شده بود، شناسايي كرده و به معماي سرنوشت آن پايان دهد.

سال گذشته همچنين كاوشگرهاي "كرايوست" و "كوزموز ‪ "۱‬سازمان فضايي اروپا به علت عدم موفقيت موشكهاي حمل‌كننده آنها نابود شدند و برنامه‌هاي فضايي كشور ژاپن نيز در اين سال با شكستهاي پي در پي مواجه شد و كاوشگر "هايابوسا"ي اين كشور نتوانست روي شهاب سنگ مورد نظر خود فرود آمده و از آن نمونه برداري كند.





















Copyright: gooya.com 2016