پنجشنبه 25 اسفند 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پايان عمر تلويزيون؟ محمود عنايت، بی بی سی

استفاده روز افزون از کامپيوتر برای پخش/دريافت و نگهداری فايلهای صوتی و تصويری و يا بازی کردن، کامپيوتر را در بسياری از منازل به عنوان يک رقيب اصلی تلويزيون تبديل کرده است. در نمايشگاه امسال سبيت شرکتهای زيادی محصولات جايگزين و تکميلی تلويزيون را به نمايش گذاشته اند.

با توجه به افزايش روزافزون پهنای باند اينترنت و امکان دريافت برنامه های تلويزيونی با سرعت بالا، آيا تلويزيون با کاربرد امروزی اش نقشی در فراهم آوردن تفريحات خانگی در آينده را بر عهده خواهد داشت؟

کامپيوترها: مرکز تفريحات ديجيتال

مايکروسافت يکی از شرکتهايی است که سعی در قرار دادن کامپيوتردر کنار هر تلويزيون را دارد. با که با اين کار جايگاه تلويزيون فقط به عنوان يک صفحه نمايشگر کاهش می يابد.

وانسا وايبريخت (Vanessa Weihbrecht) مدير بازاريابی شرکت مايکروسافت در آلمان در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی گفت: "استفاده از کامپيوتر به عنوان مرکز تفريحی اصلی در خانه ناشی از تغيير فرهنگ تفريح و ديجيتالی شدن وسايلی است که در زندگی روزمره از آن استفاده می کنيم".

خانم وايبريخت می گويد: "روزبه روز افراد بيشتری از دوربين ها ديجيتال برای عکس برداری و يا فيلم برداری استفاده می کنند و يا به موسيقی از طريق فايلهای الکترونيکی گوش می دهند که تمامی اين فايلهای بر روی کامپيوتر ها ذخيره می شوند. همچنين با توجه مشغله روزافزون افراد و تلفيق ناهمگون ساعات کار و تفريح ديگر مدل قديمی که در آن تلويزيون جايگاه اصلی را داشت و مشخص می کرد که چه زمانی بايد برنامه ای را مشاهده کرد به پايان رسيده است."

به عقيده خانم وايبريخت: "استفاده از کامپيوتر برای ضبط خودکار برنامه های تلويزيون و يا مشاهده آنها در زمان دلخواه از طريق اينترنت به بينندگان قدرت بيشتری در کنترل زمان و برنامه ريزی سرگرمی های خود می دهد."

استاندارد سازی؛ چالش اصلی

تعداد وسايل لکترونيکی که در حال حاضر افراد با خود حمل می کنند رو به افزايش است و ايجاد ارتباط بين اين وسيله ها يک نياز اساسی است.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




بطور مثال خانم وايبريخت می گويد: "شما امکان پخش MP۳ را بر روی موبايل پخش کننده همراه MP۳ و دستگاه پخش ماشين خود را داريد و علاقه مند هستيد که با قرار دادن يک فايل موسيقی جديد بر روی يکی از اين سه وسيله اين فايل موسيقی بصورت خودکار بر روی وسيله های ديگر هم قرار بگيرد."

ولی با توجه با اينکه استاندارهای مختلفی برای برقراری ارتباط بين اين وسيله وجود دارد تا فراگير شدن يکی از اين استاندارها زمان زيادی باقی مانده است و به گفته خانم وايبريخت فراهم آوردن همچنين امکان استاندارد سازی و برقراری ارتباط بين وسيله های مختلف بزرگترين چالشی است که سازنده های مختلف با آن روبرو هستند.

ارتباط دوطرفه با رسانه

بيشتر مطالب تلويزيون به بصورت منفعل بوده يعنی فقط مطلبی در قالبی از پيش تعيين شده به بيننده انتقال پيدا می کند. ولی به گفته خانم وايبريخت علاوه بر تغيير شيوه انتقال برنامه ها محتوی خود برنامه ها هم در حال تغيير است.

سازنده های برنامه های تلويزونی به اين سمت حرکت می کنند که امکان مداخله بيشتری را به بينندگان خود بدهند. به طور مثال هم اکنون امکان شرکت در مسابقه ها و نظرسنجيها با استفاده از کنترل کننده تلويزيون امکان پذير است و اين روند در سالهای آينده رشد بيشتری خواهد داشت.

به گفته خانم وايبريخت شايد در آينده نه چندان دور نحوه پايان مجموعه های تلويزيونی به رای گيری بينندگان گذاشته شود.


محمود عنايت
گزارشگر بخش فارسی بی بی سی در نمايشگاه سبيت - هانوفر آلمان





















Copyright: gooya.com 2016